• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Ferratum - Lån utan UC
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Brixo - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Credifi - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Vivus - Lån utan UC

Extra amortering Lumify

PronomenKamrat

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Mars 2024
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Så jag tillhör en av alla idioter som tagit en kredit av Lumify (jag vet jag vet jag vet, läst på forumet ett tag även om jag är ny medlem). Men jag har inte kunnat söka mig till en post om extra amortering, och dess bekymmer. Jag hade ursprungligen en kredit på 40 000 och skulle vid slutlösen betala ca 46 800 (...). Sista förfallodatum var i april. I helgen har jag gjort en extra amortering på 25 000, väl medveten om att jag skulle kunna betala resterande belopp inom första betalperioden vilket åtminstone JAG skulle tolka som slutlösen inom första betalperioden. Men endast 20 000 har gått mot amortering och minst 4 500 verkar ha gått mot Lägsta belopp att Betala, vilket överensstämmer med första betalningsplan. Så slutlösen för mig är nu 26 200.

Inom en vecka skulle jag kunna betalat in 22 000 till vilket skulle ha slutlöst krediten, men för att jag gjort en extra amortering så kostar den mig helt plötsligt minst 4500 mer?? Det framgår att förfallodatum flyttas vid en inbetalning, men inte att betalperiod förändras. Vilket också bekräftas av att min betalplan har ett förfallodatum för period 1 den 12 april (med Lägsta belopp) och 23 april för perioden 2.
Vid inbetalning står även "Om du väljer att betala in ett annat belopp så kommer detta inte att bokas mot Lägst att betala utan mot amortering av hela lånet. Om du vill slutlösa lånet eller betala Lägst att betala, betala exakt de belopp som står ovan." men jag är lite osäker på ifall detta stod från början, eller om det står nu pga att jag gjort en första inbetalning.

Är det någon som inte gjort en första inbetalning än och kan informera om vad det står?

När man ansöker om lånet ges ett belopp utifrån "vid slutlösen inom första betalperioden", och vid inbetalning ges alternativ om Lägsta belopp, annat belopp och slutlösen. Men ingenstans hittar jag info om att Annat Belopp skulle leda till det här resultatet?!

Jag har givetvis mailat dem om detta men pga helg inte fått svar än. Jag tvivlar dock på att de skulle ge sig i detta, finns säkert något de kan referera till trots att jag lusläst all info och samtliga avtal. Så jag lär väl vara fast med den extra kostnaden.

Men även om jag mot ALL förmodan skulle få rätt i detta - i deras allmäna villkor framgår att "Om låntagaren gör en överbetalning ska Lumify på begäran av låntagaren återbetala beloppet" vilket jag tolkar som att det innebär att de inte hade behövt återbetala det beloppet om jag inte krigar för det? Trots att deras info varit otroligt missvisande. Kan inte låta bli att tänka på dem som fastnar i det här kreditbolagets fälla och inte kan bråka..

Är det någon som varit med om det här? Vad har hänt?
Och helt oavsett vad de svarar så har deras information varit kass - kan man göra någonting åt det här? Läste om vissa instanser, som ARN, FI och konsumentverket men är osäker på om detta lämpar sig för någon av dem, eller om jag missat någon aktör som är bättre.
Men likt många andra känner jag att jag borde vetat bättre, jag har säkert gjort något fel, har säkert missat något uppenbart osv så vill ju heller inte kasta sten i glashus.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bud

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
De är redan anmälda gånger föera till alla de instanserna , vi får se om det händer något eller den här regeringen gynnar tjuvar
 

tardus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
29 Januari 2022
Meddelanden
340
Mottagna reaktioner
151
Poäng
347
Tror det ligger en jädrans massa anmälningar redan på dessa. Dom åkte ju på lite smisk för något år sedan och fick betala flera miljoner, men dom verkar fortfarande köra på samma race.
 

PronomenKamrat

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
25 Mars 2024
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Hör och häpna! Sålånge ursprunglig resterande skuld betalas in inom första betalperioden (12 april) så har de sagt att avgiften på 4500 stryks. Det är väl upp till bevis, men jag är ärligt talat förvånad över svaret.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp