• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Får avslag pga aktivt skuldsaldo. Som inte stämmer

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
Jo men det är ju inte alls samma sak som att alla skulder man har haft hos Kfm ligger synliga i två år efter att de har betalats, som tidigare hävdats. Jag har betalat hundratusentals kronor genom åren. Något historiskt skuldsaldo har jag inte.
Historiskt skuldsaldo uppstår vid utmätning
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
T

Ts:

Gäst
Poäng: 0
Tack för alla svar. Har läst och vet inte om jag blivit så mkt klokare direkt :p
Men har också kollat igenom mina upplysningar på bisnode, creditsafe samt minUc.
På uc så försvinner en anmärkning i november. Har även pratat med dom och det stämde. Men på creditsafe så skulle den ha försvunnit i maj, om jag fattat allt rätt. Vilket jag förmodligen inte har..
Den tillkom 201405.
När jag pratade med uc. Så blev det lite pinsamt då dom bara såg den som försvinner i nov.

Dock när jag kollar på creditsafe igen. Står det att anmärkningen kom maj 2014.
Så, om ni hängt med så här långt i min otroliga bra beskrivning :oops:
Jag, mitt dumma nöt, trodde att alla anmärkningar syns hos alla kredit upplysningar. Men då gör det alltså inte det??
Är ett helt virrvarr för mig. Men försöker att bena upp och fatta..
 

Nu_racker_det

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
29 September 2016
Meddelanden
100
Mottagna reaktioner
67
Poäng
197
Tack för alla svar. Har läst och vet inte om jag blivit så mkt klokare direkt :p
Men har också kollat igenom mina upplysningar på bisnode, creditsafe samt minUc.
På uc så försvinner en anmärkning i november. Har även pratat med dom och det stämde. Men på creditsafe så skulle den ha försvunnit i maj, om jag fattat allt rätt. Vilket jag förmodligen inte har..
Den tillkom 201405.
När jag pratade med uc. Så blev det lite pinsamt då dom bara såg den som försvinner i nov.

Dock när jag kollar på creditsafe igen. Står det att anmärkningen kom maj 2014.
Så, om ni hängt med så här långt i min otroliga bra beskrivning :oops:
Jag, mitt dumma nöt, trodde att alla anmärkningar syns hos alla kredit upplysningar. Men då gör det alltså inte det??
Är ett helt virrvarr för mig. Men försöker att bena upp och fatta..
Har skummat igenom inläggen. Kan det vara så att din utmätning ställer till det. Kolla om det finns något som heter registerkontroll/utmätningsförsök ?!?! har för mig att det heter det. Det innebär att dom letar efter om du lyckats få ihop något av värde och detta sker 1 gång per år när man har utmätning. Det blir som en anmärkning och den ligger kvar i 3 år efter den sista kontrollen. Jag hade då Ratsit där jag såg senaste utmätningsförsöket.
 
T

Ts:

Gäst
Poäng: 0
Har skummat igenom inläggen. Kan det vara så att din utmätning ställer till det. Kolla om det finns något som heter registerkontroll/utmätningsförsök ?!?! har för mig att det heter det. Det innebär att dom letar efter om du lyckats få ihop något av värde och detta sker 1 gång per år när man har utmätning. Det blir som en anmärkning och den ligger kvar i 3 år efter den sista kontrollen. Jag hade då Ratsit där jag såg senaste utmätningsförsöket.


Ja. Förmodligen är de så de är. Jag har trott att anmärkningarna bara gällt det som gått till kfm. Lite surt att det blir anmärkningar på anmärkningar trots att man har löneutmätning. Men är väl deras regler.. Gäller bara att hålla sig därifrån..
Tack för alla svar :)
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
Precis. Men vissa här tycks ju tro att alla skulder som man har hos Kfm blir synliga i det historiska skuldsaldot. Vilket förstås inte stämmer.
Nej absolut inte .Man kan ha hur mycket dom helst i betalnings förelägganden utan att det syns som skuldsaldo
Ett skuldsaldo uppstår dom jag skrev om det utfärdats utslag och ett skuldsaldo uppstår om det blivit dom eller utslag och skulden blivit skickad för utmätning
Ju längre skulden ligger och inte blir betald med lönutmätning eller andra tillgångar så genererar det i skuldsaldo hos kfm
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Nej absolut inte .Man kan ha hur mycket dom helst i betalnings förelägganden utan att det syns som skuldsaldo
Ett skuldsaldo uppstår dom jag skrev om det utfärdats utslag och ett skuldsaldo uppstår om det blivit dom eller utslag och skulden blivit skickad för utmätning
Ju längre skulden ligger och inte blir betald med lönutmätning eller andra tillgångar så genererar det i skuldsaldo hos kfm
Det behövs ingen utmätning för att det ska bli historiskt skuldsaldo, det räcker att du betalar efter en månad och en dag så blir det så. Läs https://www.uc.se/hjalp--kontakt/anmarkningar/vad-ar-historiskt-skuldsaldo/
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557
Nä det är möjligt men skulden uppstår när de skickar till kronofogden för indrivning
Japp det stämmer, jag förutsatte att vi diskuterade att skulden var hos KFM, inte "bara" hos inkasso.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Historiskt skuldsaldo uppstår vid utmätning

Det har jag inte märkt. Så sent som förra året så betalade jag åtta olika skulder genom löneutmätning, utan att jag behöver dras med något historiskt skuldsaldo.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp