• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Får jag en anmärkning och skuldsaldo nu?

Sesamfrö

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
10 April 2022
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
11
Poäng
36
Hej,
Jag har läst på denna sidan under ett par månader och lärt mig en massa om hur saker fungerar. Nu har jag bekymmer och behöver verkligen ett svar då jag kommer gå under till imorgon innan jag gör mina samtal till kfm och inkassobolag. Läs gärna min historia så ni kan få förståelse för min panik och mitt behov av svar.

Jag hamnade hos kfm redan innan jag fyllde 19 år och de pga familjemedlemmar som man mer kan kalla som fiender och inte familj. Strunt samma hela mitt vuxna liv har jag aldrig ens kunnat ta ut ett mobilabonnemang och har då arbetat sen dagen efter jag blev 18 år. Haft lönutmätning ett par år också men då min inkomst var låg och jag var en ensamstående mamma på den tiden så täckte det knappt till räntorna medan jag ändå levde på existensminimum. Sista 4 månaderna 2020 blev min inkomst bättre och efter noggranna uträkningar bestämde jag mig för att bli skuldfri.
Jag ringde alla inkassobolag och fick till avbetalningsplaner. Samtliga drog tillbaka skulderna från kfm och livet kändes bättre. I maj 2021 tog jag ett lån och betalade av alla skulder till alla inkassobolag. Har sköt mitt lån och har sett min uc bli bättre och bättre i takt med att anmärkningarna började försvinna. Inget skuldsaldo till kfm sedan januari 2021.

Om 1 vecka försvinner min sista anmärkning och jag har hela detta året väntat på detta datum och bara känt att nu blir jag fri.

Då igår får jag på kivra ett brev från kfm. Hjärtat stannade och med darrande händer läste jag upp brevet. Då är de alltså ett inkassobolag som den 4 april skickade igen en skuld på ynka 2500 kr till kfm. Jag har inte fått något brev varken fysiskt eller från kivra från dem på, ja jag vet inte hur lämge för denna skulden visste jag inte ens om. Annars hade jag såklart betalat en summa på 2500 kr samtidigt som alla andra skulder på ca 400 000 kr... brevet från kfm är inte ett delgivningskvitto eller något föreläggande då skulden var inne hos dem 2018 december. Sedan har de nog dragit tillbaka det och nu skickat in de som samma ärende och inte som nytt. Min hela jävla värld rasade på allvar igår.

Jag har slitit som fan, jag har haft det kämpigt och jag har gjort allt för att komma ifrån anmärkningar och nu alltså 1 vecka ifrån att bli prickfritt så ska jag alltså få detta igen?

Jag har fram till den 24 april på mig att betala sen blir det utmätning. Jag kommer såklart betala detta innan 24e men jag undrar vet någon om man får ett skuldsaldo nu och om jag får en ny anmärkning? Det är ju ingen ny skuld tänker jag. Och om jag ska dras med en anmärkning till i 3 år så blir jag så otroligt ledsen.

Om någon vet eller varit i samma sits som mig så snälla berätta hur det är med skuldsaldo och anmärkningar som återkallats och sedan skickats in igen som man sedan tidigare haft anmärkning för men som sedan försvunnit. Såg verkligen fram emot en fin uc och att för första gången vara prickfri.

Tack på förhand!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
819
Mottagna reaktioner
303
Poäng
497
Med tanke på att du har haft skuldsaldo hos Kronofogden under de senaste 24 månaderna kommer denna skulden inte sekretessmarkeras.
Skulden kommer heller inte generera någon ny anmärkning - däremot kommer den finnas med under historiskt skuldsaldo i ytterligare 24 månader från det att skulden är reglerad/återkallad.

Däremot skriver du att skulden inkom igår, lördag 9/4. Om jag vore du skulle jag omedelbart kontrollera minupplysning/UC för att se om skulden finns med under befintligt skuldsaldo. Kreditupplysningsföretagen uppdaterar skuldsaldo fredagar på veckobasis och med lite tur har du eventuellt fått in din skuld efter dessa körningar.

Om så är fallet skulle jag reglera skulden direkt och se till att skuldsaldot är nollställt i mitten på kommande vecka, då skulle skulden inte påverka din kreditupplysning. Har du däremot inte råd att reglera skulden är jag övertygad om att sökande har möjlighet att återkalla ärendet om du betalar för ansökningsavgiften alternativt halva summan.
 

Sesamfrö

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
10 April 2022
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
11
Poäng
36
Med tanke på att du har haft skuldsaldo hos Kronofogden under de senaste 24 månaderna kommer denna skulden inte sekretessmarkeras.
Skulden kommer heller inte generera någon ny anmärkning - däremot kommer den finnas med under historiskt skuldsaldo i ytterligare 24 månader från det att skulden är reglerad/återkallad.

Däremot skriver du att skulden inkom igår, lördag 9/4. Om jag vore du skulle jag omedelbart kontrollera minupplysning/UC för att se om skulden finns med under befintligt skuldsaldo. Kreditupplysningsföretagen uppdaterar skuldsaldo fredagar på veckobasis och med lite tur har du eventuellt fått in din skuld efter dessa körningar.

Om så är fallet skulle jag reglera skulden direkt och se till att skuldsaldot är nollställt i mitten på kommande vecka, då skulle skulden inte påverka din kreditupplysning. Har du däremot inte råd att reglera skulden är jag övertygad om att sökande har möjlighet att återkalla ärendet om du betalar för ansökningsavgiften alternativt halva summan.
Tack snälla för svar. Loggade precis in på min UC. Det är endast en anmärkning jag har, den som går ut inom en vecka. Och det står faktiskt
Ingen aktuell skuld rapporterad från KFM per 2022-04-01.
UC saknar uppgift om historiskt skuldsaldo.
Så verkar som att jag inte har något alls. Vilket jag trodde att jag hade.

Men så jag inte har missförstått dig helt, jag borde alltså inte få en ny anmärkning nu och de värsta som kan vara är att jag får ett skuldsaldo i 24 månader?

För jag har ska betala dessa 2500 kr direkt. Men vill bara veta om jag sedan är fri från kronofogden helt. Eller om något ska hänga över mig.

En fråga angående skuldsaldo. Hur mycket påverkar det min kreditvärdighet om jag har ett skuldsaldo men ingen skuld? Jag planerar ändå inte att ta några lån eller liknande men tänkte belöna mig själv med att faktiskt köpa en mobiltelefon med abonnemang till min tonårsson och för första gången kunna ge honom något av värde.
 

Egon

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
21 September 2020
Meddelanden
819
Mottagna reaktioner
303
Poäng
497
Tack snälla för svar. Loggade precis in på min UC. Det är endast en anmärkning jag har, den som går ut inom en vecka. Och det står faktiskt
Ingen aktuell skuld rapporterad från KFM per 2022-04-01.
UC saknar uppgift om historiskt skuldsaldo.
Så verkar som att jag inte har något alls. Vilket jag trodde att jag hade.

Men så jag inte har missförstått dig helt, jag borde alltså inte få en ny anmärkning nu och de värsta som kan vara är att jag får ett skuldsaldo i 24 månader?

För jag har ska betala dessa 2500 kr direkt. Men vill bara veta om jag sedan är fri från kronofogden helt. Eller om något ska hänga över mig.

En fråga angående skuldsaldo. Hur mycket påverkar det min kreditvärdighet om jag har ett skuldsaldo men ingen skuld? Jag planerar ändå inte att ta några lån eller liknande men tänkte belöna mig själv med att faktiskt köpa en mobiltelefon med abonnemang till min tonårsson och för första gången kunna ge honom något av värde.
Med tanke på att sökande skickade skulden direkt för verkställighet innebär detta att det finns ett gammal utslag/dom och det resulterar således inte i någon ny anmärkning.

Du borde ringa och göra en direktbetalning imorgon vid öppning för att minimera risken att kreditupplysningsföretagen uppdaterar skuldsaldot.

Historiskt skuldsaldo kommer generellt sett vara en belastning för dig och något du borde undvika.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Tack snälla för svar. Loggade precis in på min UC. Det är endast en anmärkning jag har, den som går ut inom en vecka. Och det står faktiskt
Ingen aktuell skuld rapporterad från KFM per 2022-04-01.
UC saknar uppgift om historiskt skuldsaldo.
Så verkar som att jag inte har något alls. Vilket jag trodde att jag hade.

Men så jag inte har missförstått dig helt, jag borde alltså inte få en ny anmärkning nu och de värsta som kan vara är att jag får ett skuldsaldo i 24 månader?

För jag har ska betala dessa 2500 kr direkt. Men vill bara veta om jag sedan är fri från kronofogden helt. Eller om något ska hänga över mig.

En fråga angående skuldsaldo. Hur mycket påverkar det min kreditvärdighet om jag har ett skuldsaldo men ingen skuld? Jag planerar ändå inte att ta några lån eller liknande men tänkte belöna mig själv med att faktiskt köpa en mobiltelefon med abonnemang till min tonårsson och för första gången kunna ge honom något av värde.

Det släpar lite med rapporteringen till UC, just skuldsaldon uppdateras bara en gång i veckan.
Någon regelrätt anmärkning blir det inte, möjligen en skuldsaldohistorik.

Tips, logga in på alla möjliga inkassobolag och kollar vad du har, finns mina sidor på de flesta, ansöka om betalningsplaner brukar gå på de flesta ställen.
 

Sesamfrö

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
10 April 2022
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
11
Poäng
36
Med tanke på att sökande skickade skulden direkt för verkställighet innebär detta att det finns ett gammal utslag/dom och det resulterar således inte i någon ny anmärkning.

Du borde ringa och göra en direktbetalning imorgon vid öppning för att minimera risken att kreditupplysningsföretagen uppdaterar skuldsaldot.

Historiskt skuldsaldo kommer generellt sett vara en belastning för dig och något du borde undvika.
Men du att om jag betalar den imorgon direkt, vilket jag ska göra så kanske jag inte får ett historiskt skuldsaldo hos kreditupplysningsföretagen?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Du kan ju swisha nu lika gärna
 

Sesamfrö

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
10 April 2022
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
11
Poäng
36
Det släpar lite med rapporteringen till UC, just skuldsaldon uppdateras bara en gång i veckan.
Någon regelrätt anmärkning blir det inte, möjligen en skuldsaldohistorik.

Tips, logga in på alla möjliga inkassobolag och kollar vad du har, finns mina sidor på de flesta, ansöka om betalningsplaner brukar gå på de flesta ställen.
Tack för svar.
Finns det någon ynka chans att jag inte får ett skuldsaldo och vem är det jag ska prata med angående detta? Kfm eller inkassobolaget? För info ska ska jag betala in skulden redan imorgon men stod att jag har till den 24/4 på mig.

Tack för tipset. Exakt så gjorde jag i dec 2020 och hittade ett par stycken som jag inte hade inne hos kfm så de blev också såklart betalda. Denna skulden de rör sig om är en skuld från väldigt många år tillbaka, inkassobolaget visste jag inte ens fanns och den kom in till kfm december 2018 men sedan fanns den inte där dec 2020 och blev därför obetald. Kfm fick in den på nytt nu den 4 april. Men jag har inte fått några brev från detta inkasso alls innan dess. Kan man ens skicka om en faktura till kfm utan att skicka in något till mig innan, tänker eftersom de är så gammalt?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 520
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Tack för svar.
Finns det någon ynka chans att jag inte får ett skuldsaldo och vem är det jag ska prata med angående detta? Kfm eller inkassobolaget? För info ska ska jag betala in skulden redan imorgon men stod att jag har till den 24/4 på mig.

Tack för tipset. Exakt så gjorde jag i dec 2020 och hittade ett par stycken som jag inte hade inne hos kfm så de blev också såklart betalda. Denna skulden de rör sig om är en skuld från väldigt många år tillbaka, inkassobolaget visste jag inte ens fanns och den kom in till kfm december 2018 men sedan fanns den inte där dec 2020 och blev därför obetald. Kfm fick in den på nytt nu den 4 april. Men jag har inte fått några brev från detta inkasso alls innan dess. Kan man ens skicka om en faktura till kfm utan att skicka in något till mig innan, tänker eftersom de är så gammalt?

Ja det går bra. Det är upp till dig att invända om du tycker att det är fel
 

Sesamfrö

Aktiv medlem
Poäng: 36
Blev medlem
10 April 2022
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
11
Poäng
36
Ja det går bra. Det är upp till dig att invända om du tycker att det är fel
Okej, nej skulden tycker jag inte alls är fel. Men tycker de är fel att jag inte fick en chans att betala den direkt till dem nu på senare tid utan att blanda in kfm. Men det tycker jag såklart utifrån att de känns för jäkla surt att jag har ett par dagar kvar till sista anmärkningen försvinner och jag har som mål att aldrig mer ha något med kfm att göra.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp