• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Får man bättre ränta när uc har förbättrats

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Som sagt effektiv ränta och årsränta är två olika sätt att räkna ut ränta på en kredit.

Effektiv räntan är den vedertagna jämförbara och lagmässigt skyldiga ränta att redovisa. Årsränta är en ränta som kreditgivare vill redovisa för att den är lägre då den inte innehåller andra kostnader för krediten.

Texten på hemsidan är ett exempel med en exempel ränta.

Står det att du har 14.67 % effektiv ränta på krediten har du 14.67 % effektiv ränta, oavsett vad årsräntan anger.

Det kan vara så att du får olika betalningsförslag, tex. Betala lägsta belopp. Då behöver inte ovanstående ränta gälla utan då kan en annan effektiv räntan gälla, däremot så måste de ange effektiv räntan även för de lånevillkoren.

Jag hoppas jag har tydliggjort något!

Då förstår jag absolut, och tack så hemskt mycket för att du tog dig tiden att förklara, det uppskattas!

Jag vet att effektiva räntan är den totala de måste redovisa men har fått för mig i mitt huvud att årsräntan är en seperat sak, alltså årsavgift, vilket jag borde förstått att det inte var då Remember inte har årsavgift och jag borde ha märkt om den hade det såklart. Tror jag blandar ihop årsavgift och årsränta ibland.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

PontusG

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
8 Oktober 2018
Meddelanden
107
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Då förstår jag absolut, och tack så hemskt mycket för att du tog dig tiden att förklara, det uppskattas!

Jag vet att effektiva räntan är den totala de måste redovisa men har fått för mig i mitt huvud att årsräntan är en seperat sak, alltså årsavgift, vilket jag borde förstått att det inte var då Remember inte har årsavgift och jag borde ha märkt om den hade det såklart. Tror jag blandar ihop årsavgift och årsränta ibland.
Inga problem, glad att jag kunde hjälpa till!

Tyvärr så försöker kreditgivarna vilseleda kunderna med krångliga uttryck för mer eller mindre samma sak så att deras produkt ska framställas som bättre än vad den är.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp