Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Får smslån spärra utan orsak?

Jag testade att ta en kontokredit hos ett företag, har testat några ggr hos dom men alltid fått avslag. Nu kände jag att ja kastar iväg ett mail och frågar orsaken då ja går igenom kraven.
Till svar fick ja att mitt personnummer är spärrat hos alla deras företag o går inte att häva under några omständigheter.
Skickade självklart tillbaka o ifrågasatte anledningen till spärren då de känns fel när ja aldrig ens haft lån hos dom.

Fick till svar att spärren är så gammal att de inte kan de orsak.
Har dom verkligen rätt att spärra utan att ha underlag för det?

Vilket bolag?

Småpengar hade ja kontakt med.
Hon sa att ja e spärrad helt hos kundfinans, strandiafinans o en till. Minns inte namnet.

Jag är okej med en spärr om de finns underlag för den men inte bara en på måfå 1

Mitt i allt tänkande kom jag på.
Jag fick ju till svar att hon kunde inte se varför de va en spärr på mina personuppgifter för de var så gammalt.
Får dessa bolag spara mina uppgifter enligt gdpr?
Måste ja be dom radera mina uppgifter?

Från att ha fått svar att under INGA omständigheter kan spärren tas bort gjordes det en ändring haha.

Här skrev ja ett mail till dom

Hejsan.
Jag var i kontakt med er tidigare angående en låneansökan jag fick avslag på då jag undrade anledningen till avslaget. Jag kunde inte få något svar för de va allt för länge sen spärren sattes.
Nu till min begäran vill jag att ni raderar mina personuppgifter som ni sparat längre än nödvändigt. Enligt gdpr som infördes 25 maj har jag för mig att jag har rätt att få mina uppgifter bortplockade.

Sen deras svar

Det verkar som att vi inte kunde hitta
anledningen till spärren. Och anledningen till det är att spärren är alldeles för gammal och vid den tidpunkten hade systemet ingen notering eller referens. Spärren är flera år gammal och skulle rensas vid vår automatiska rensning inom någon månad ändå. Så nu har vi lagt in ett jobb att rensa spärren och imorgon skall de vara rensade. Detta gäller för de varumärken vi har hand om.

Det är klart att de inte behöver låna ut till någon som de inte vill låna ut till, så på sätt och vis kan väl vem som helst bli spärrad om de känner för det. Det är väl inget konstigare än att om du blir ovän med Hassan på din lokala pizzeria så behöver inte han sälja någon mer mat till dig.

Det är klart att de inte behöver låna ut till någon som de inte vill låna ut till, så på sätt och vis kan väl vem som helst bli spärrad om de känner för det. Det är väl inget konstigare än att om du blir ovän med Hassan på din lokala pizzeria så behöver inte han sälja någon mer mat till dig.
Nej, men för att lägga en spärr så måste de ha sparat personuppgifter och då träder GDPR in.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp