Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Förbehåll 2023

Då kommer inte beslutet att ändras om det bara skiljer 200.

Jag ska ringa kfm nu på fredag (är ledig) och prata med dom. Kanske kan få en uträkning direkt över tfn så drar dom tillbaka omprövningen ifall det visar sig att vi bara ska betala 200-300 kr extra vid en ny betalningsplan.

Jag ska ringa kfm nu på fredag (är ledig) och prata med dom. Kanske kan få en uträkning direkt över tfn så drar dom tillbaka omprövningen ifall det visar sig att vi bara ska betala 200-300 kr extra vid en ny betalningsplan.
Is i magen...

Har svårt att tro att de gör en hel uträkning för en omprövning över telefon bara för att man vill det. Misstänker att du får svaret att du ska avvakta beslutet på inskickad omprövning.

Har svårt att tro att de gör en hel uträkning för en omprövning över telefon bara för att man vill det. Misstänker att du får svaret att du ska avvakta beslutet på inskickad omprövning.
Precis så bör det vara.

Man har nog att göra utan att engagera sig i fiktiva beräkningar.

Så klart…MEN vi är alla människor med olika preferenser och värderingar även om det finns ”mallar” att tillgå.
Inget märkligt egentligen.
Hoppas att du med ”mallar” menar lagutrymme. Värderingar får absolut inte styra tjänstemannabeslut.

Hur är d egentligen (det är ju snigelpost som används) Kan KFM m min tillåtelse maila mina uppgifter om nytt beslut till arbetsgivaren om det är skyndsamt ärende?
Ja du kan ringa KFM och be dem skicka över ditt nya beslut via mail , det gjorde jag förra året när jag fick mitt beslut i Kivra men arbetsgivaren hade snigelpost det var för lönekörningen var samma dag dock, Men annars kommer dem att återbetala pengarna till dig iallafall om dem drar efter tidigare beslut

Tänkte att jag så klart ska återkomma nu när jag fått svar på min omprövning som jag skickade in i november. I min omprövning uppgav jag att min fru gått upp i lön från 10 000 till 12000 kr i månaden före skatt. Jag fick avslag pga betalningsutrymmet har minskat då min resekostnad har ökat från 4800 kr till 6639 kr i månaden pga den höjda milersättningen. Men jag ska fortsatt betala mina 10192 kr och får behålla 4800 kr för resor till och från jobb och inte 6639 kr i månaden. Då är jag frågan det, hur mycket ska min fru behöva tjäna för att omprövningen ska gå igenom med tanke på att min reskostnad har ökat pga den nya milersättningen? Hon måste alltså upp 6000-7000 kr i månaden för att en omprövning ska gå igenom?

Tänkte att jag så klart ska återkomma nu när jag fått svar på min omprövning som jag skickade in i november. I min omprövning uppgav jag att min fru gått upp i lön från 10 000 till 12000 kr i månaden före skatt. Jag fick avslag pga betalningsutrymmet har minskat då min resekostnad har ökat från 4800 kr till 6639 kr i månaden pga den höjda milersättningen. Men jag ska fortsatt betala mina 10192 kr och får behålla 4800 kr för resor till och från jobb och inte 6639 kr i månaden.
Ja det är ju för att du ansökte om att betala mer.
skicka in en omprövning om att betala mindre pga ökade kostnader så tittar de på den biten. Sker inte per automatik utan de prövar bara det du ansöker om, i föregående omprövning prövade de dvs bara om du ska betala mer eller ej.

Ja det är ju för att du ansökte om att betala mer.
skicka in en omprövning om att betala mindre pga ökade kostnader så tittar de på den biten. Sker inte per automatik utan de prövar bara det du ansöker om, i föregående omprövning prövade de dvs bara om du ska betala mer eller ej.
Ansökte om att få betala mer för att min fru fått ökad inkomst och vill inte få borgenärerna flåsande i nacken.

Mindre för att milersättningen har ökat efter det nya lagförslaget? Kan man få igenom en omprövning för det?

För att få betala mer så måste min fru upp från 10 000 före skatt till kanske 18 000 - 19 000 varaktigt?

Ansökte om att få betala mer för att min fru fått ökad inkomst och vill inte få borgenärerna flåsande i nacken.

Mindre för att milersättningen har ökat efter det nya lagförslaget? Kan man få igenom en omprövning för det?

För att få betala mer så måste min fru upp från 10 000 före skatt till kanske 18 000 - 19 000 varaktigt?
Även fast din frus lön gått upp så har ditt betalutrymme minskat i och med ökade kostnader i samhället. Din frus lön behöver inte gå upp nånting. Går hennes lön upp så ökar ditt betalutrymme eftersom din fru då anses stå för mer. Du måste skilja på ansökan om att betala mer och att betala mindre. Kfm har ju fastställt att ditt betalutrymme minskat, och avslagit din ansökan eftersom du ansökte om att betala mer. Hur stor minskningen är är intressant för att avgöra om en ansökan om att betala mindre är skälig eller inte för dig. Har för mig att man ska ha en minskning av betalutrymmet på minst 500kr/mån för att det ska vara aktuellt. Du kan läsa om allt det där i kfm vägledning för omprövningar. Finns nånstans i nån tråd på denna hemsida eller Google.

Jag fick godkänt på min omprövning att betala mindre pga ökade kostnader i och med skenande kostnader.

Om jag gör en omprövning idag på 10k brutto mer i månadslön.
1. Om mitt betalningsutrymme anses ökat. När sker förändringen och får man betala retroaktivt från dagen då man ansöker. Eller börjar de gälla från dagen de fastställs?
2. Kan detta på något vis förlänga betalplanen, då jag har förkortat till 4 år. (1 år kvar)
Tack.

Även fast din frus lön gått upp så har ditt betalutrymme minskat i och med ökade kostnader i samhället. Din frus lön behöver inte gå upp nånting. Går hennes lön upp så ökar ditt betalutrymme eftersom din fru då anses stå för mer. Du måste skilja på ansökan om att betala mer och att betala mindre. Kfm har ju fastställt att ditt betalutrymme minskat, och avslagit din ansökan eftersom du ansökte om att betala mer. Hur stor minskningen är är intressant för att avgöra om en ansökan om att betala mindre är skälig eller inte för dig. Har för mig att man ska ha en minskning av betalutrymmet på minst 500kr/mån för att det ska vara aktuellt. Du kan läsa om allt det där i kfm vägledning för omprövningar. Finns nånstans i nån tråd på denna hemsida eller Google.

Jag fick godkänt på min omprövning att betala mindre pga ökade kostnader i och med skenande kostnader.

Bifogar beslut från mars 2022 och de senaste som kom nu i februari 2023. Betalningsutrymme har minskat ser jag.

Betalningsutrymme mars 2022: 10192
Förbehållsbelopp mars 2022: 10994

Betalningsutrymme februari 2023: 9334
Förbehållsbelopp februari 2023: 10886

Resekostnaden har jag fyllt i själv 6639 kr pga den ökade milersättningen.

Men jag grinar inte, jag är glad att vi inte behöver betala mer för det innebär att vi sitter kvar med mycket mer varje månad nu när min fru tjänar mer. Till exempel nu i mars får hon ut 16 500 kr efter skatt så när allt betalt i mars plus skattepengar som hon får i april så sitter vi kvar med cirka 23 000 kr. I april har vi kvar en 15 000 - 16 000 kr när allt är betalt.

Jag tänker inte skicka in någon fler omprövning utan nu får borgenärerna göra det istället eftersom jag inte vet hur mycket min fru ska gå upp i lön förrän vi ska få betala mer på min sanering.

Bilagor

• 1.webp
    1.webp
    23.6 KB · Visningar: 9
  • 2.webp
    2.webp
    27.1 KB · Visningar: 9
Om jag gör en omprövning idag på 10k brutto mer i månadslön.
1. Om mitt betalningsutrymme anses ökat. När sker förändringen och får man betala retroaktivt från dagen då man ansöker. Eller börjar de gälla från dagen de fastställs?
2. Kan detta på något vis förlänga betalplanen, då jag har förkortat till 4 år. (1 år kvar)
Tack.

Det börjar gälla när beslutet kommer. Säg att du ansöker om omprövning idag, du får beslut i början på augusti då ska du betala från september. Så var det för mig. Jag skickade in en omprövning i november 2021, fick beslut i mars 2022 om att betala mindre och första nya betalningen gjorde jag i april 2022.

Det kan det nog ja.

Tänkte att jag så klart ska återkomma nu när jag fått svar på min omprövning som jag skickade in i november. I min omprövning uppgav jag att min fru gått upp i lön från 10 000 till 12000 kr i månaden före skatt. Jag fick avslag pga betalningsutrymmet har minskat då min resekostnad har ökat från 4800 kr till 6639 kr i månaden pga den höjda milersättningen. Men jag ska fortsatt betala mina 10192 kr och får behålla 4800 kr för resor till och från jobb och inte 6639 kr i månaden. Då är jag frågan det, hur mycket ska min fru behöva tjäna för att omprövningen ska gå igenom med tanke på att min reskostnad har ökat pga den nya milersättningen? Hon måste alltså upp 6000-7000 kr i månaden för att en omprövning ska gå igenom?
Från början ansökte du väl om omprövning på grund av det ökade reseavdraget och avsikten var högre förbehållsbelopp...?

Från början ansökte du väl om omprövning på grund av det ökade reseavdraget och avsikten var högre förbehållsbelopp...?

Nej, att min fru har fått ökad inkomst men så fyllde jag även i de ökade reseavdraget i min ansökan.

Det börjar gälla när beslutet kommer. Säg att du ansöker om omprövning idag, du får beslut i början på augusti då ska du betala från september. Så var det för mig. Jag skickade in en omprövning i november 2021, fick beslut i mars 2022 om att betala mindre och första nya betalningen gjorde jag i april 2022.

Det kan det nog ja.
Ok tack.
Men de är då så att man blir alltså ”straffad” om man ser till att fixa en högre lön. Då kan de bli så att man över en längre tid få leva på existensminimum. Det känns ju helt vrickat. Borgenärerna får ju mer pengar än vad första betalplanen räknat med. Men då ska man krydda de ytterligare eller vadå? @Lasseman finns det ett korrekt svar här ?
tack

4500kr har jag som ska täcka mina dieselkostnader men det är beräknat på 18,50 kr
milen. Nu när det höjts till 25kr milen så bör jag få mer än 4500kr till dieseln varje månad?! Min fru har som sagt ökat sin nettolön från 7500 till 10000-12000 kr i månaden men min lön är densamma (28000kr efter skatt).
För att fru kaffesump har ökat sin nettolön med 2500-4500 kr i månaden.

Hur beräknar kfm reseavdraget om inte beräkningen nedan är korrekt av en skuld/budgetrådgivare har gjort:
25 x 22 x 17 mil = 9350 kr

Kfm måste ha en annan kalkyl som minskar
reseavdraget trots att regeringen höjde de
med 25 kr milen nu 1 januari.
Det var mycket snack om diesel och reseavdraget i januari.

Ok tack.
Men de är då så att man blir alltså ”straffad” om man ser till att fixa en högre lön. Då kan de bli så att man över en längre tid få leva på existensminimum. Det känns ju helt vrickat. Borgenärerna får ju mer pengar än vad första betalplanen räknat med. Men då ska man krydda de ytterligare eller vadå? @Lasseman finns det ett korrekt svar här ?
tack

Tyvärr är det så. Jag är ett sånt typexempel eftersom jag arbetar på lager och har ackord, desto snabbare jag plockar desto mer tjänar jag och jag måste hålla en viss nivå. Lägger jag mig på en lägre nivå för att inte riskera att betala mer i min sanering ska jag då gå till min chef och säga "Lena, jag vill jättegärna plocka snabbare än vad jag kan men jag kan inte för då får jag betala mer på min sanering". Pratar vi kronor och ören så handlar det om att plockar jag "bra" så går min timlön från 175 kr till 200 kr i tim på en månad. Då pratar vi 25 kr i tim extra och på en månad blir det då 25 kr i tim x 160 timmar - > 4000 kr.

Jag förutspådde att ingen ändring skulle ske, och så blev det.
Tack för uppdateringen.

Det känns skönt iaf att kunna andas och veta att hon kan tjäna 15-16 tusen efter skatt utan att vi behöver skicka in en omprövning och skickar borgenärerna in så får dom också avslag. Med det sagt så får hon tjäna 7000-8000 kr mer i månaden utan att vi måste betala mer på min sanering i månaden. I nuvarande betalplan från när min sanering startade så tjänar min fru 7500 kr efter skatt men efter oktober 2022 har hon snittat 10-12 tusen efter skatt och tydligen behöver vi inte betala mer i månaden på min sanering. Bara nu i mars får hon ut 15-16 efter skatt och så kommer det att vara till och med september och sedan går lönen ned lite igen.

Ok tack.
tack
Va?

Ok tack.
tack
Jag ser det som att man har möjlighet att göra rätt för sig och när skuldsaneringen är slut så har du högre lön än innan, vilket kanske är en fördel.

Jag önskar svar på följande.
Kan min betalplan förlängas pågrund av att jag ökat mina inkomster? Alltså: jag ökar min lön med 100-200k per år. Gör en omprövning. Detta går igenom. Jag betalar då alltså av mera varje månad än tidigare plan. Men kan det även bli en omprövning från de jag är skyldig pengar, att de vill att jag ska betala 5 år istället för 4 med ovanstående info som grund i sitt agerande ?

Jag ser det som att man har möjlighet att göra rätt för sig och när skuldsaneringen är slut så har du högre lön än innan, vilket kanske är en fördel.
Om skusan beslutar att min betalplan blir förkortat pågrund av att mina barn inte skall bli alltför utsatta genom flerårig tuff ekonomisk situation.
Då anser du att de inte är mer än rätt att jag och familjen ska ta ytterligare ett hundår till för att jag gjort karriär och har minsann bättre ekonomiskt efteråt. Istället för att betalplanens tid håller och jag betalar mera de månader som är kvar. (?)

Om skusan beslutar att min betalplan blir förkortat pågrund av att mina barn inte skall bli alltför utsatta genom flerårig tuff ekonomisk situation.
Då anser du att de inte är mer än rätt att jag och familjen ska ta ytterligare ett hundår till för att jag gjort karriär och har minsann bättre ekonomiskt efteråt. Istället för att betalplanens tid håller och jag betalar mera de månader som är kvar. (?)
Jag har inte skrivit att du ska ha någon längre betalplan, det är upp till KFM att besluta, men jag tycker illa om att man uttrycker sig att det är ingen idé att ta ett jobb med högre lön och karriärmöjligheter för att man måste göra rätt för sig. Att få skuldsanering är en chans till nystart oavsett antal år på betalplanen, det är värre att ha löneutmätning, där finns det ingen bortre gräns.

Jag önskar svar på följande.
Kan min betalplan förlängas pågrund av att jag ökat mina inkomster? Alltså: jag ökar min lön med 100-200k per år. Gör en omprövning. Detta går igenom. Jag betalar då alltså av mera varje månad än tidigare plan. Men kan det även bli en omprövning från de jag är skyldig pengar, att de vill att jag ska betala 5 år istället för 4 med ovanstående info som grund i sitt agerande ?
Betalplan kan inte förlängas på egen omprövning

Jag har inte skrivit att du ska ha någon längre betalplan, det är upp till KFM att besluta, men jag tycker illa om att man uttrycker sig att det är ingen idé att ta ett jobb med högre lön och karriärmöjligheter för att man måste göra rätt för sig. Att få skuldsanering är en chans till nystart oavsett antal år på betalplanen, det är värre att ha löneutmätning, där finns det ingen bortre gräns.
Du skrev att man ska göra rätt för sig, refererat till min text och i mitt antagande så innehåller de bla förlängd betalplan pågrund av förbättrad lön. Då tog jag för givet att de var det du menade.
Jag har inte uttryckt mig att de inte är någon idé att ta ett bättre jobb. Jag skrev att de känns fel att min familj blir mer drabbade på kort sikt, när jag jag allt för att det ska vara bättre på lång sikt. Genom tex bättre jobb/lön.
Jag tycker de är fullt rimligt att ta bättre jobb, tjäna mera och göra ”rätt” för sig att betala mera. Men att det ska innebära att jag dessutom skall betala mera över en längre tid som en konsekvens och min familj blir 1 år till drabbad av tuff ekonomiskt situation som följd. När första beslutet handlade om just det, korta ned lidanden för familj/barn. Högst tveksamt. Jag får inte ihop det helt enkelt.

Betalplan kan inte förlängas på egen omprövning
Ok. Så hypotetiskt nu…
Efter jag gjort min omprövning. Det blir ett högre belopp att betala och då enligt min betalplan på 1 år till.
Därefter gör borgenären en omprövning med avsikt att förlänga betalningsplanen till 2 år, med hänvisning till ovanstående info om högre lön. Kanske direkt efter min omprövning, alternativt när min betalplan gått ur, men saneringen är kvar. Är det möjligt ?

Ok. Så hypotetiskt nu…
Efter jag gjort min omprövning. Det blir ett högre belopp att betala och då enligt min betalplan på 1 år till.
Därefter gör borgenären en omprövning med avsikt att förlänga betalningsplanen till 2 år, med hänvisning till ovanstående info om högre lön. Kanske direkt efter min omprövning, alternativt när min betalplan gått ur, men saneringen är kvar. Är det möjligt ?
Bara om du angett fel inkomst vid omprövningen

En annan fråga @Lasseman
Om jag under år 5, där jag inte betalar men har sanering får ytterlige förbättrad lön. Behöver man göra någon omprövning det året över huvud taget ?

En annan fråga @Lasseman
Om jag under år 5, där jag inte betalar men har sanering får ytterlige förbättrad lön. Behöver man göra någon omprövning det året över huvud taget ?
Den frågan är inte relevant då du nyss verkade ha betalplan

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp