• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Förbehåll 2023

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Jag önskar svar på följande.
Kan min betalplan förlängas pågrund av att jag ökat mina inkomster? Alltså: jag ökar min lön med 100-200k per år. Gör en omprövning. Detta går igenom. Jag betalar då alltså av mera varje månad än tidigare plan. Men kan det även bli en omprövning från de jag är skyldig pengar, att de vill att jag ska betala 5 år istället för 4 med ovanstående info som grund i sitt agerande ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Jag ser det som att man har möjlighet att göra rätt för sig och när skuldsaneringen är slut så har du högre lön än innan, vilket kanske är en fördel.
Om skusan beslutar att min betalplan blir förkortat pågrund av att mina barn inte skall bli alltför utsatta genom flerårig tuff ekonomisk situation.
Då anser du att de inte är mer än rätt att jag och familjen ska ta ytterligare ett hundår till för att jag gjort karriär och har minsann bättre ekonomiskt efteråt. Istället för att betalplanens tid håller och jag betalar mera de månader som är kvar. (?)
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 523
Poäng
1 707
Om skusan beslutar att min betalplan blir förkortat pågrund av att mina barn inte skall bli alltför utsatta genom flerårig tuff ekonomisk situation.
Då anser du att de inte är mer än rätt att jag och familjen ska ta ytterligare ett hundår till för att jag gjort karriär och har minsann bättre ekonomiskt efteråt. Istället för att betalplanens tid håller och jag betalar mera de månader som är kvar. (?)
Jag har inte skrivit att du ska ha någon längre betalplan, det är upp till KFM att besluta, men jag tycker illa om att man uttrycker sig att det är ingen idé att ta ett jobb med högre lön och karriärmöjligheter för att man måste göra rätt för sig. Att få skuldsanering är en chans till nystart oavsett antal år på betalplanen, det är värre att ha löneutmätning, där finns det ingen bortre gräns.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 872
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Jag önskar svar på följande.
Kan min betalplan förlängas pågrund av att jag ökat mina inkomster? Alltså: jag ökar min lön med 100-200k per år. Gör en omprövning. Detta går igenom. Jag betalar då alltså av mera varje månad än tidigare plan. Men kan det även bli en omprövning från de jag är skyldig pengar, att de vill att jag ska betala 5 år istället för 4 med ovanstående info som grund i sitt agerande ?
Betalplan kan inte förlängas på egen omprövning
 

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Jag har inte skrivit att du ska ha någon längre betalplan, det är upp till KFM att besluta, men jag tycker illa om att man uttrycker sig att det är ingen idé att ta ett jobb med högre lön och karriärmöjligheter för att man måste göra rätt för sig. Att få skuldsanering är en chans till nystart oavsett antal år på betalplanen, det är värre att ha löneutmätning, där finns det ingen bortre gräns.
Du skrev att man ska göra rätt för sig, refererat till min text och i mitt antagande så innehåller de bla förlängd betalplan pågrund av förbättrad lön. Då tog jag för givet att de var det du menade.
Jag har inte uttryckt mig att de inte är någon idé att ta ett bättre jobb. Jag skrev att de känns fel att min familj blir mer drabbade på kort sikt, när jag jag allt för att det ska vara bättre på lång sikt. Genom tex bättre jobb/lön.
Jag tycker de är fullt rimligt att ta bättre jobb, tjäna mera och göra ”rätt” för sig att betala mera. Men att det ska innebära att jag dessutom skall betala mera över en längre tid som en konsekvens och min familj blir 1 år till drabbad av tuff ekonomiskt situation som följd. När första beslutet handlade om just det, korta ned lidanden för familj/barn. Högst tveksamt. Jag får inte ihop det helt enkelt.
 

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
Betalplan kan inte förlängas på egen omprövning
Ok. Så hypotetiskt nu…
Efter jag gjort min omprövning. Det blir ett högre belopp att betala och då enligt min betalplan på 1 år till.
Därefter gör borgenären en omprövning med avsikt att förlänga betalningsplanen till 2 år, med hänvisning till ovanstående info om högre lön. Kanske direkt efter min omprövning, alternativt när min betalplan gått ur, men saneringen är kvar. Är det möjligt ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 872
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
Ok. Så hypotetiskt nu…
Efter jag gjort min omprövning. Det blir ett högre belopp att betala och då enligt min betalplan på 1 år till.
Därefter gör borgenären en omprövning med avsikt att förlänga betalningsplanen till 2 år, med hänvisning till ovanstående info om högre lön. Kanske direkt efter min omprövning, alternativt när min betalplan gått ur, men saneringen är kvar. Är det möjligt ?
Bara om du angett fel inkomst vid omprövningen
 

Gnarlsbarkley

Viktig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
26 Juli 2019
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
56
Poäng
167
En annan fråga @Lasseman
Om jag under år 5, där jag inte betalar men har sanering får ytterlige förbättrad lön. Behöver man göra någon omprövning det året över huvud taget ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 872
Mottagna reaktioner
13 100
Poäng
10 087
En annan fråga @Lasseman
Om jag under år 5, där jag inte betalar men har sanering får ytterlige förbättrad lön. Behöver man göra någon omprövning det året över huvud taget ?
Den frågan är inte relevant då du nyss verkade ha betalplan
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp