• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo - Lån utan UC
7. Loanstep - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Förbehållsbelopp för ensamstående vid utmätning KFM

Skuldtyngd

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
27 Augusti 2019
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
En fråga till er som vet?
Hur räknas förbehållsbeloppet ut?

Är det:

Existensminimumbelopp vuxen
Existensminimumbelopp barn
Hyra+El
SL-kort (resor från och till jobb 890 kr)

Är det ovan man får behålla från lönen efter utmätning?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Skuldtyngd

Medlem
Poäng: 26
Blev medlem
27 Augusti 2019
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
9
Poäng
26
Jo, jag såg den. Men jag tyckte det var lite luddigt.
Är det individuellt per person om man får behålla för barnomsorg och jobbresor, eller har alla rätt till det?
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 289
Mottagna reaktioner
1 784
Poäng
1 247
El får man inte behålla nåt extra för, bara uppvärmning av bostaden.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
För att ytterligare krångla till det så är inte förbehållsbeloppet nödvändigtvis den summa som du får behålla, utan det är den minsta summa som du får behålla.

Rätt många (jag har själv haft det så) har fått beslut som går ut på att det skall dras samma summa varje månad. Det var sällan eller aldrig som det drogs så stor del av min lön att det bara blev förbehållsbeloppet kvar, jag vet inte om det hände någonsin. Men det beror ju lite på hur ens ekonomiska situation ser ut, om lönen är samma varje månad så blir det förstås inget extra. Det är också möjligt att Kronofogden fattar beslut om att allt över förbehållsbeloppet skall dras, men det har i alla fall jag lyckats klara mig undan, trots ganska många beslut om löneutmätning tagna av olika personer.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
För att ytterligare krångla till det så är inte förbehållsbeloppet nödvändigtvis den summa som du får behålla, utan det är den minsta summa som du får behålla.

Rätt många (jag har själv haft det så) har fått beslut som går ut på att det skall dras samma summa varje månad. Det var sällan eller aldrig som det drogs så stor del av min lön att det bara blev förbehållsbeloppet kvar, jag vet inte om det hände någonsin. Men det beror ju lite på hur ens ekonomiska situation ser ut, om lönen är samma varje månad så blir det förstås inget extra. Det är också möjligt att Kronofogden fattar beslut om att allt över förbehållsbeloppet skall dras, men det har i alla fall jag lyckats klara mig undan, trots ganska många beslut om löneutmätning tagna av olika personer.
Det låter lovande ;)
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
För att ytterligare krångla till det så är inte förbehållsbeloppet nödvändigtvis den summa som du får behålla, utan det är den minsta summa som du får behålla.

Rätt många (jag har själv haft det så) har fått beslut som går ut på att det skall dras samma summa varje månad. Det var sällan eller aldrig som det drogs så stor del av min lön att det bara blev förbehållsbeloppet kvar, jag vet inte om det hände någonsin. Men det beror ju lite på hur ens ekonomiska situation ser ut, om lönen är samma varje månad så blir det förstås inget extra. Det är också möjligt att Kronofogden fattar beslut om att allt över förbehållsbeloppet skall dras, men det har i alla fall jag lyckats klara mig undan, trots ganska många beslut om löneutmätning tagna av olika personer.
Det innebär då att allt ryker semester ersättning o övertid mm om allt över förbehållsloppet ska dras :(
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Det innebär då att allt ryker semester ersättning o övertid mm om allt över förbehållsloppet ska dras :(
Det kan ju vara tvärtom att du får behålla allt över det dom brukar dra , dra dom samma och du har övertid eller semester ersättning får du ju behålla detta :)
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Det innebär då att allt ryker semester ersättning o övertid mm om allt över förbehållsloppet ska dras :(
Hon mår mitt lönskontor har aldrig haft någon som fått maxbeslut , och då sa hon att totalt genom åren är den över 50 pers ! Så håller tummarna jag med slipper det :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp