• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Förbehållsbelopp för ensamstående vid utmätning KFM

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Dom på mindre beloppen som du skrev , tog ni dom ? För på dom 30k har jag sparat 3600 kr om året 3 år .. 10 år sedan .. nu värt 30k ..

Ja det gjorde jag nog, vet inte hur många ips jag mätt ut, det är nog vanligaste egendomen utom bankkonton.


Det ska gå att utmäta då, minst ett års insättning är mer än dubbla snittet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Ja det gjorde jag nog, vet inte hur många ips jag mätt ut, det är nog vanligaste egendomen utom bankkonton.


Det ska gå att utmäta då, minst ett års insättning är mer än dubbla snittet.
Måste det vara ips för att gå att utmätta ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Varför aldrig utmätt en enda ? Måste ju varit många som satt in pengar innan och dom bara ligger där :)

Aldrig en pensionsförsäkring. De flesta är företagsägda.
Ips däremot har jag väl mätt ut några hundra kanske.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Aldrig en pensionsförsäkring. De flesta är företagsägda.
Ips däremot har jag väl mätt ut några hundra kanske.
Håller mina tummar och tå att dom kan mäta ut allt det . För är bara 34 år idag och behöver inte dom ändå sen .. bättre skulderna åker nu istället ! Tack för hjälpen !
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
220
Mottagna reaktioner
39
Poäng
157
Hej Alla som har Löneutmätning !

Jag börjar tröttna på kronofogdens beräkningar, det verkar vara lotteri hur KF räknar varje gång.

Jag är ensamstående man med 3 barn 20 , 17 ,16 år gamla hemma hos mig på heltid.

Jag får inget barnbidrag/studiebidrag utan det går till Ex frugan.

Nu har jag fått nytt beslut om löneutmätning och nu har KF räknat in med att jag får studiebidraget för 16 och 17 åringen.

Jag ringde KF och tjafsade om att studiebidraget tillfaller Ex frugan och vi hade olika definitioner om Hushåll.

Kan någon förklara definition av hushåll ?

Om studiebidraget inte tillfaller mig utan ex frugan hur kan studiebidraget räknas in i mitt förbehållsbelopp ?

Vet någon varför man inte kan skriva ut hela sammanställningen på förbehållsberäkningen på kronofogdens hemsida längre ?

Ni kan man endast skriva ut bara resultaten

Tacksam för svar
 

Lynx83

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
5 November 2018
Meddelanden
590
Mottagna reaktioner
615
Poäng
607
Hej Alla som har Löneutmätning !

Jag börjar tröttna på kronofogdens beräkningar, det verkar vara lotteri hur KF räknar varje gång.

Jag är ensamstående man med 3 barn 20 , 17 ,16 år gamla hemma hos mig på heltid.

Jag får inget barnbidrag/studiebidrag utan det går till Ex frugan.

Nu har jag fått nytt beslut om löneutmätning och nu har KF räknat in med att jag får studiebidraget för 16 och 17 åringen.

Jag ringde KF och tjafsade om att studiebidraget tillfaller Ex frugan och vi hade olika definitioner om Hushåll.

Kan någon förklara definition av hushåll ?

Om studiebidraget inte tillfaller mig utan ex frugan hur kan studiebidraget räknas in i mitt förbehållsbelopp ?

Vet någon varför man inte kan skriva ut hela sammanställningen på förbehållsberäkningen på kronofogdens hemsida längre ?

Ni kan man endast skriva ut bara resultaten

Tacksam för svar

Jag är osäker på vad som gäller, men gissar att då de bor hos dig på heltid så räknar Kronofogden att du faktiskt har studiebidraget för de barnen? Man verkar kunna ansöka om att ändra barnbidraget hos Försäkringskassan om man inte är överens så de kanske utgår från det? https://www.forsakringskassan.se/pr...aldrar-som-inte-lever-ihop/om-ni-ska-separera
 

enfrågaomskuld

Aktiv medlem
Poäng: 91
Blev medlem
4 Augusti 2022
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
24
Poäng
91
Hej Alla som har Löneutmätning !

Jag börjar tröttna på kronofogdens beräkningar, det verkar vara lotteri hur KF räknar varje gång.

Jag är ensamstående man med 3 barn 20 , 17 ,16 år gamla hemma hos mig på heltid.

Jag får inget barnbidrag/studiebidrag utan det går till Ex frugan.

Nu har jag fått nytt beslut om löneutmätning och nu har KF räknat in med att jag får studiebidraget för 16 och 17 åringen.

Jag ringde KF och tjafsade om att studiebidraget tillfaller Ex frugan och vi hade olika definitioner om Hushåll.

Kan någon förklara definition av hushåll ?

Om studiebidraget inte tillfaller mig utan ex frugan hur kan studiebidraget räknas in i mitt förbehållsbelopp ?

Vet någon varför man inte kan skriva ut hela sammanställningen på förbehållsberäkningen på kronofogdens hemsida längre ?

Ni kan man endast skriva ut bara resultaten

Tacksam för svar
Du har ju barnen på heltid, innebär detta att du har enskild vårdnad?
I regel ska barnbidrag och studiebidrag betalas ut där individen har sin nattvila eller är folkbokförd.
Är barnen skrivna hos dig eller hos modern?
 

Cobratiger

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
30 Januari 2020
Meddelanden
220
Mottagna reaktioner
39
Poäng
157
Du har ju barnen på heltid, innebär detta att du har enskild vårdnad?
I regel ska barnbidrag och studiebidrag betalas ut där individen har sin nattvila eller är folkbokförd.
Är barnen skrivna hos dig eller hos modern?
Hej!

Vi har delat vårdnad, barnen är folkbokförda hos mig men barnen har valt och bo permanent hos mig eftersom jag har mycket större lägenhet.
Jag ar 4 rum jämfört mot hennes 1:a

Jag tjänar väl ingenting på att ansöka om studiebidraget och dessutom börjar barnen närma sig 18 år.

Ena gången räknar inte KF med studiebidraget och en annan gång så räknar KF in studiebidraget trots att jag lämnar in samma information till de

Tydligen vet inte ens KF vad de definierar med hushåll
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp