• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Fördelar kfm? Släppa allt, löneutmätning

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 355
Mottagna reaktioner
13 441
Poäng
8 917
Jag förstår din tanke och så skulle jag också ha tänkt, att man vill ge tillbaka pengarna till de som hjälp till med kontantinsatsen. Men jag är så gott som 100% säker på att Kf inte kommer att godkänna vår tolkning. Det kommer ses som "otillbörligt gynnande av borgenär". Det stod väldigt tydligt beskrivet i lagtexten som insatt citerade.

Ja det känns som det, sen är ju frågan också var gränsen dras. Om man inte hamnar hos KFM en månad efter att sålt en bostad, ett år? Tio år senare?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 769
Mottagna reaktioner
1 756
Poäng
1 277
Jag förstår din tanke och så skulle jag också ha tänkt, att man vill ge tillbaka pengarna till de som hjälp till med kontantinsatsen. Men jag är så gott som 100% säker på att Kf inte kommer att godkänna vår tolkning. Det kommer ses som "otillbörligt gynnande av borgenär". Det stod väldigt tydligt beskrivet i lagtexten som insatt citerade.
Kronofogdemyndigheten utreder inte brottmål, det är en uppgift för en annan myndighet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Låter som att juridisk rådgivning bör sökas hos någon med spetskompetens inom just det området. Inte en budget- och skuldrådgivare. Skulle dock vara intressant att höra vad 10 slumpvis utvalda sådana skulle svara.
Tio olika svar..
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Ja det känns som det, sen är ju frågan också var gränsen dras. Om man inte hamnar hos KFM en månad efter att sålt en bostad, ett år? Tio år senare?
Tio år efter kan jag inte tänka mig att det kommer att ha nån betydelse. Gissning fr min sida ca 5 år. Men de tär bara en gissning efter egna logiska tankemodeller som med stor säkerhet är helt fel! Men jag tänker att om man inte varit på obestånd vid tillfället då man återbetalat kontantinsatshjälpen utan hamnat på obestånd kanske 2-3 år senare och om man kan bevisa det men väldigt nära gräns fall.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Ja det känns som det, sen är ju frågan också var gränsen dras. Om man inte hamnar hos KFM en månad efter att sålt en bostad, ett år? Tio år senare?

Kfm nämndes väl inte i lagtexten? Det var frågan om obestånd eller att man tror det kan bli obestånd, typ?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 355
Mottagna reaktioner
13 441
Poäng
8 917
Ja det är väl det enda som fattas nu att man åker in i fängelse två år för att man prioriterade vissa skulder istället för andra innan man hamnade hos KF haha.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 355
Mottagna reaktioner
13 441
Poäng
8 917
Kfm nämndes väl inte i lagtexten? Det var frågan om obestånd eller att man tror det kan bli obestånd, typ?

Jo jag vet men blir också öppet för tolkning i mitt fall kanske det är givet men någon kanske bara fått en påminnelse på en räkning? Någon kanske är hos inkasso en tredje kanske har skatteskuld på ingång etc. Tror lagen kan förtydligas här och tror också att den kommer göra det nu när vi har en mängd nya skuldsatta som lär hamna hos KFM i vinter...
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Kronofogdemyndigheten utreder inte brottmål, det är en uppgift för en annan myndighet.
Men kan inte Kf anse det som skäl för avslag om man söker skuldsanering? Alltså att man prioriterat privata skulder?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 899
Poäng
9 787
Jo jag vet men blir också öppet för tolkning i mitt fall kanske det är givet men någon kanske bara fått en påminnelse på en räkning? Någon kanske är hos inkasso en tredje kanske har skatteskuld på ingång etc. Tror lagen kan förtydligas här och tror också att den kommer göra det nu när vi har en mängd nya skuldsatta som lär hamna hos KFM i vinter...
Det kan den säkert göra, men det kommer knappast ske, lagar ska vara öppna nog för att kunna tolkas och omfatta mer än en situation.
Att det skulle skrivas in att krav på restföring hos kronofogden i den lagen finns det ingen anledning till
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp