Lånforum.se rekommenderar

1. Advisa - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Zmarta - Jämförelsetjänst för lån
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klara lån - Jämför lån utan UC

Förslagslåda

Släpptallt

V.I.P
Poäng: 817
Meddelanden
814
Mottagna reaktioner
1 007
Poäng
817
Reflektion:
Ordet "gåva" är ju inget annat än en omskrivning för lån. Jag har kollat igenom tråden och det är endast ett par enstaka tillfällen då någon skrivit "du behöver inte ge/betala tillbaka något". Tvärtom så står det ofta att "xxx har betalat tillbaka" eller "jag har betalt tillbaka till xxx".
Jag var borta från forumet ett par år och kom tillbaka nyss och tråden "Hjälp en medlem..." var helt ny för mig när jag loggade in igen.
Jag vet att om jag hade haft tillgång till denna tråd innan jag beslutade mig för att släppa alla skulder och ändra mitt liv så hade jag garanterat frågat om en "gåva" 1-2 ggr/månad. Jag hade såklart gett en "gåva" tillbaka till den som jag fått "gåvan" av.
Problemet med det hade varit varit att jag kunnat hänga i ett tag till med lånekarusellen och inte behövt att ta tag i mitt liv och inse hur jävla illa ställt det var istället för att agera.

Detta är mina reflektioner och ingen skall känna sig träffad.

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 6 877
Årets medlem
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
15 295
Mottagna reaktioner
10 686
Poäng
6 877
Håller nog med och det var verkligen inte trådens syfte åtminstone från mitt håll när jag öppnade den en gång i tiden just av anledningarna du skriver ovan.

Släpptallt

V.I.P
Meddelanden
814
Mottagna reaktioner
1 007
Poäng
817
Håller nog med och det var verkligen inte trådens syfte åtminstone från mitt håll när jag öppnade den en gång i tiden just av anledningarna du skriver ovan.
Jag tror jag förstår vad syftet var från början och det köper jag men det känns som det rasat iväg.

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 837
Moderator
Meddelanden
1 122
Mottagna reaktioner
1 003
Poäng
837
Nej det är ju inte tanken med tråden att man ska fråga om en gåva 12ggr+ per år. Ang återbetalning så har det inte varit ett enda problem kring detta sen nya tråden kom till, dvs någon som klagat på att återbetalning inte kommit. Vilket måste skett ett flertal ggr. Så på så sätt verkar tråden fungera som tänkt, dvs det är frivilligt att skicka tillbaka och den som skänker får räkna med det.

Frågan är då, vad tycker ni är en vettig gräns per år man får posta i tråden om hjälp?

Släpptallt

V.I.P
Meddelanden
814
Mottagna reaktioner
1 007
Poäng
817
Nej det är ju inte tanken med tråden att man ska fråga om en gåva 12ggr+ per år. Ang återbetalning så har det inte varit ett enda problem kring detta sen nya tråden kom till, dvs någon som klagat på att återbetalning inte kommit. Vilket måste skett ett flertal ggr. Så på så sätt verkar tråden fungera som tänkt, dvs det är frivilligt att skicka tillbaka och den som skänker får räkna med det.

Frågan är då, vad tycker ni är en vettig gräns per år man får posta i tråden om hjälp?
Jag varken tar emot eller ger gåvor men spontant känner jag att 2-3 tillfällen kan vara rimligt.

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Meddelanden
1 195
Mottagna reaktioner
997
Poäng
757
Som det är nu så dränks ju tråden i inlägg där den som senast bad om pengar för tionde gången skriver "Ingen?" "Snälla?" osv. Har man bett en gång tidigare under de senaste månaderna ska man nog behöva ge en bra motivering till varför man behöver pengar igen. Samt att det nog ska vara betoning på att det är gåvor, inget "betalar tillbaka" osv. Det betyder ju att man egentligen har pengar.

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 6 877
Årets medlem
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
15 295
Mottagna reaktioner
10 686
Poäng
6 877
Enig med alla ovan!

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 837
Moderator
Meddelanden
1 122
Mottagna reaktioner
1 003
Poäng
837
Alright! Tillägg om max 1 bumpning 24h efter första inlägget kan man också lägga till. Mindre fokus på återbetalning.

Nu blev det mycket regler. Skulle någon har lust att moderera detta? Du får då möjlighet att ändra & ta bort inlägg i den avdelningen.

Släpptallt

V.I.P
Meddelanden
814
Mottagna reaktioner
1 007
Poäng
817
Alright! Tillägg om max 1 bumpning 24h efter första inlägget kan man också lägga till. Mindre fokus på återbetalning.

Nu blev det mycket regler. Skulle någon har lust att moderera detta? Du får då möjlighet att ändra & ta bort inlägg i den avdelningen.
Jag har tyvärr lite för mycket runt mig men föreslår @Terry_

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp