Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Förslagslåda

Reflektion:
Ordet "gåva" är ju inget annat än en omskrivning för lån. Jag har kollat igenom tråden och det är endast ett par enstaka tillfällen då någon skrivit "du behöver inte ge/betala tillbaka något". Tvärtom så står det ofta att "xxx har betalat tillbaka" eller "jag har betalt tillbaka till xxx".
Jag var borta från forumet ett par år och kom tillbaka nyss och tråden "Hjälp en medlem..." var helt ny för mig när jag loggade in igen.
Jag vet att om jag hade haft tillgång till denna tråd innan jag beslutade mig för att släppa alla skulder och ändra mitt liv så hade jag garanterat frågat om en "gåva" 1-2 ggr/månad. Jag hade såklart gett en "gåva" tillbaka till den som jag fått "gåvan" av.
Problemet med det hade varit varit att jag kunnat hänga i ett tag till med lånekarusellen och inte behövt att ta tag i mitt liv och inse hur jävla illa ställt det var istället för att agera.

Detta är mina reflektioner och ingen skall känna sig träffad.

Håller nog med och det var verkligen inte trådens syfte åtminstone från mitt håll när jag öppnade den en gång i tiden just av anledningarna du skriver ovan.

Håller nog med och det var verkligen inte trådens syfte åtminstone från mitt håll när jag öppnade den en gång i tiden just av anledningarna du skriver ovan.
Jag tror jag förstår vad syftet var från början och det köper jag men det känns som det rasat iväg.

Nej det är ju inte tanken med tråden att man ska fråga om en gåva 12ggr+ per år. Ang återbetalning så har det inte varit ett enda problem kring detta sen nya tråden kom till, dvs någon som klagat på att återbetalning inte kommit. Vilket måste skett ett flertal ggr. Så på så sätt verkar tråden fungera som tänkt, dvs det är frivilligt att skicka tillbaka och den som skänker får räkna med det.

Frågan är då, vad tycker ni är en vettig gräns per år man får posta i tråden om hjälp?

Nej det är ju inte tanken med tråden att man ska fråga om en gåva 12ggr+ per år. Ang återbetalning så har det inte varit ett enda problem kring detta sen nya tråden kom till, dvs någon som klagat på att återbetalning inte kommit. Vilket måste skett ett flertal ggr. Så på så sätt verkar tråden fungera som tänkt, dvs det är frivilligt att skicka tillbaka och den som skänker får räkna med det.

Frågan är då, vad tycker ni är en vettig gräns per år man får posta i tråden om hjälp?
Jag varken tar emot eller ger gåvor men spontant känner jag att 2-3 tillfällen kan vara rimligt.

Som det är nu så dränks ju tråden i inlägg där den som senast bad om pengar för tionde gången skriver "Ingen?" "Snälla?" osv. Har man bett en gång tidigare under de senaste månaderna ska man nog behöva ge en bra motivering till varför man behöver pengar igen. Samt att det nog ska vara betoning på att det är gåvor, inget "betalar tillbaka" osv. Det betyder ju att man egentligen har pengar.

Alright! Tillägg om max 1 bumpning 24h efter första inlägget kan man också lägga till. Mindre fokus på återbetalning.

Nu blev det mycket regler. Skulle någon har lust att moderera detta? Du får då möjlighet att ändra & ta bort inlägg i den avdelningen.

Alright! Tillägg om max 1 bumpning 24h efter första inlägget kan man också lägga till. Mindre fokus på återbetalning.

Nu blev det mycket regler. Skulle någon har lust att moderera detta? Du får då möjlighet att ändra & ta bort inlägg i den avdelningen.
Jag har tyvärr lite för mycket runt mig men föreslår @Terry_

Undrar en sak, sen Forumet gjordes om verkar det som att man automatiskt bevakar alla trådar man skriver ngt i. Om jag inte minns helt fel så var detta ngt man valde aktivt tidigare, alltså om man vill bevaka tråden eller inte.

För min del vill jag inte bevaka alla trådar jag skrivit ngt i eftersom det då kommer massa mejl varje gång det skrivs ngt i de trådarna. Det räcker med att jag ser i notifieringarna vad som är nytt.

Eller har jag missat ngn inställning?

Undrar en sak, sen Forumet gjordes om verkar det som att man automatiskt bevakar alla trådar man skriver ngt i. Om jag inte minns helt fel så var detta ngt man valde aktivt tidigare, alltså om man vill bevaka tråden eller inte.

För min del vill jag inte bevaka alla trådar jag skrivit ngt i eftersom det då kommer massa mejl varje gång det skrivs ngt i de trådarna. Det räcker med att jag ser i notifieringarna vad som är nytt.

Eller har jag missat ngn inställning?

Inget jag märkt? I vilket fall kan man stänga av den inställningen i sin profil / inställningar.

Heeey bästa forumet!
Undrar om man kan sätta någon sorts deadline på vissa inlägg?
Det kommer trådstarter ibland som intresserar många och engagerar en del men som sedan bara rinner ut i sanden för att återkopplingen är dålig från TS tex.
Går det att lägga in någon funktion om tråden tex har 100 "följare" att frågeställaren får återkomma med ett "hur gick det?" (förslag 30 dagar)
Förstår att man inte kan tvinga till detta men kanske en uppmaning till TS? Eller i form av notis "hej du har ett obesvarat inlägg" när de loggar in?
Bara en tanke :)

Heeey bästa forumet!
Undrar om man kan sätta någon sorts deadline på vissa inlägg?
Det kommer trådstarter ibland som intresserar många och engagerar en del men som sedan bara rinner ut i sanden för att återkopplingen är dålig från TS tex.
Går det att lägga in någon funktion om tråden tex har 100 "följare" att frågeställaren får återkomma med ett "hur gick det?" (förslag 30 dagar)
Förstår att man inte kan tvinga till detta men kanske en uppmaning till TS? Eller i form av notis "hej du har ett obesvarat inlägg" när de loggar in?
Bara en tanke :)
Tjena! Inget exakt sådant finns på rak arm, men för registrerade medlemmar finns ett antal notiser vid svar i tråd man skapat. Först notisen uppe till höger sen får man mail också som standard.

Själva påminnelsen får man nog göra manuellt. Du kan ju tex bokmärka en viss tråd (se ikon uppe till höger över varje inlägg, jämte siffran), sätt en egen "label" tex påminn . Och sen manuellt skriva "hur gick det sen?". Kanske går det då ut ett mail till trådstartaren.

Minns jag gjorde detta i skatteverkets-forumet, frågade 8 månader senare om deklarationen gick igenom och fick svar.

Hittar man sen de bokmärkta trådarna under sin profil nånstans? @Lånforum.se

Tjena! Inget exakt sådant finns på rak arm, men för registrerade medlemmar finns ett antal notiser vid svar i tråd man skapat. Först notisen uppe till höger sen får man mail också som standard.

Själva påminnelsen får man nog göra manuellt. Du kan ju tex bokmärka en viss tråd (se ikon uppe till höger över varje inlägg, jämte siffran), sätt en egen "label" tex påminn . Och sen manuellt skriva "hur gick det sen?". Kanske går det då ut ett mail till trådstartaren.

Minns jag gjorde detta i skatteverkets-forumet, frågade 8 månader senare om deklarationen gick igenom och fick svar.
Tack snälla!! Då kör jag så framöver! Tack för bra svar och fin kväll på dig!

Hej! Här kommer en kul grej!
Skulle använda sökfunktionen högst upp till höger på sidan.
Skrev in "CSN" och valde att söka i trådar.
Det gick icke då sökordet tydligen var för kort :)

Är det min dator som är knas eller kan detta vara en fin förbättring?
Trevlig helg på er

Inför att man får skapa max 3 nya trådar i månaden....

Kommer på sikt bara förstöra forumet.

Editerad: Tar bort specifika namn. Poängen går fram ändå. /admin

Senast redigerad av en moderator:
Hej! Här kommer en kul grej!
Skulle använda sökfunktionen högst upp till höger på sidan.
Skrev in "CSN" och valde att söka i trådar.
Det gick icke då sökordet tydligen var för kort :)

Är det min dator som är knas eller kan detta vara en fin förbättring?
Trevlig helg på er
Är så pga att det blir för många träffar med sökningar på bara 3 bokstäver. Allt som har csn i sig kommer finns med, hela ord och inte. Hade man sökt på tex lån hade hela forumets kommit som träffas, vilket kan dra för mycket resurser. Därav en cap.

Kan föreslå Google för detta. Sök på "csn site:https://www.lånforum.se" så får du dem dessutom rankordnade på bästa sätt enligt Google. https://www.google.se/search?q=csn+site:https://www.lånforum.se

Just de, du kan även söka såhär i forumet *csn* med stjänor runt ordet. Då får du bara csn som eget ord som träff.

Inför att man får skapa max 3 nya trådar i månaden....

Kommer på sikt bara förstöra forumet.

Editerad: Tar bort specifika namn. Poängen går fram ändå. /admin

Den eviga frågan, använda befintlig tråd eller skapa en ny :) Kortfattat, det finns inget enkelt svar på när det ena eller det andra är rätt känner jag. Att skapa en ny tråd och få exakt samma svar som redan finns i forumet är givetvis meningslöst. Det tar upp plats och fokus från andra mer intressanta trådar.

Andra sidan av myntet. Att skapa en tråd med samma fråga som redan ställts innan kan ge en annan infallsvinkel från andra medlemmar som inte besvarade den första tråden. Titeln kan vara annorlunda trots samma fråga, vilket gör att sökbarheten blir mer varierad. Och sen då att en tråd är lätt att hitta i efterhand, till skillnad från ett svar på sida 583 i skuldsaneringstråden på 1600 sidor.

För att återgå till själva frågan ang cap på antalet trådar. Tog fram statistik för antalet trådar per dag. Vi ligger i genomsnitt på 6,6 trådar per dag. Median 6. Se bifogad bild. Kan spontant känna att vi är rätt långt ifrån att capa antalet trådar på forumet? Hade vi haft 40-50 per dag då hade det börjat bli svårt att överskåda och svara på alla. O andra sidan behöver man inte kika i alla forum. Min uppfattning är också att besökare är väldigt bra på att scanna och sålla information.

Bilagor

• Antal trådar per dag.webp
    Antal trådar per dag.webp
    36 KB · Visningar: 3
Vad hände den dagen med 22 nya trådar?

Sen har Juli ofta lägre aktivitet, så det tas igen i Augusti.

Ta bort antal poäng och inlägg så slipper vi en del onödiga sådana

Hjälper ju dock att se ifall det är aktiva på forumet som varit med i gamet länge (mer trovärdig kanske) än någon som lägger sitt första inlägg. Om man inte känner igen namnet så hjälper poängen. Inte säkert alla ser det så men mer benägen att lyssna på någon med mkt poäng än någon som gjort 3 inlägg

Hjälper ju dock att se ifall det är aktiva på forumet som varit med i gamet länge (mer trovärdig kanske) än någon som lägger sitt första inlägg. Om man inte känner igen namnet så hjälper poängen. Inte säkert alla ser det så men mer benägen att lyssna på någon med mkt poäng än någon som gjort 3 inlägg
Håller med dig helt hållet!

Vart är poängen onödiga? Bra att veta om det är någon aktiv seriös medlem som folk lyssnar på / gillar vad hen skriver. Då kan man känna tillit Eller veta att personen är seriös aktiv. Istället för en gäst eller någon utan poäng som
Är ny inte aktiv.

Är så pga att det blir för många träffar med sökningar på bara 3 bokstäver. Allt som har csn i sig kommer finns med, hela ord och inte. Hade man sökt på tex lån hade hela forumets kommit som träffas, vilket kan dra för mycket resurser. Därav en cap.

Kan föreslå Google för detta. Sök på "csn site:https://www.lånforum.se" så får du dem dessutom rankordnade på bästa sätt enligt Google. https://www.google.se/search?q=csn+site:https://www.lånforum.se

Just de, du kan även söka såhär i forumet *csn* med stjänor runt ordet. Då får du bara csn som eget ord som träff.
Åh så bra, igen fick jag lära mig något bra! Och nu när du skriver förklaringen förstår jag ju precis varför :)
Dundertack för världens bästa forum och jäkligt bra svar!

Skrev inte att poängen är onödiga. Men det kommer onödiga inlägg för att vissa är ute efter att ha mycket poäng så skriver dom onödiga inlägg och fiskar inlägg för att ha mycket poäng.

& vad ska du använda poängen till?

Det är inte så att du kan växla in dom mot pengar direkt :D

Skrev inte att poängen är onödiga. Men det kommer onödiga inlägg för att vissa är ute efter att ha mycket poäng så skriver dom onödiga inlägg och fiskar inlägg för att ha mycket poäng.

haha vilka då? Du själv? Eller är du själv ledsen för du har låga poäng eller vadå?

det är inte instagram det här där folk lägger bilder för att få likes...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp