Långivare med aktiv utlåning

1. Brixo Kontokredit - Lån utan UC, Swish
2. Kredio - Lån utan UC
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Klaralån - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Fairlo - UC?

Kunnig medlem
Poäng: 147
Meddelanden
101
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Hej,

Finns säkert en del trådar.
Kan någon bekräfta att Fairlo inte tar UC, och att lånen inte syns på UC?
Ska söka mig lån utanför UC för att lösa lån på UC, så ytterst viktigt att det inte syns!

Andra tips mottages annars. Ska söka runt 25-30k.

Hej,

Finns säkert en del trådar.
Kan någon bekräfta att Fairlo inte tar UC, och att lånen inte syns på UC?
Ska söka mig lån utanför UC för att lösa lån på UC, så ytterst viktigt att det inte syns!

Andra tips mottages annars. Ska söka runt 25-30k.
Fairlo tar ej uc dem använder sig utav bisnode.

Fick automatiskt avslag hos Fairlo. Någon som vet om dem är hårda? Jag har en relativt fin Bisnode så är ganska konstigt.

Ursäkta om jag väcker liv i en gammal tråd

Försöker göra ett nytt ryck för att få ordning på ekonomin och planerar vart jag ska lägga mitt närmaste fokus på att betala ner först. Det väger mellan 25 K på Fairlo lösa (ej synligt på UC) med svinhög ränta (19 %) eller Marginalen 110 K med något lägre (typ 18) som ju syns på UC. Det längre målet är förstås att baka ihop det som är kvar av dessa som delar i ett större hopbakslån när några ff har försvunnit osv. Kanske om ett halvår eller så.

Men är det bekräftat att Fairlo snart syns på UC också? Har varit borta ett tag så är dåligt uppdaterad :) I så fall kommer jag nog fokusera på den nu. Annars Marginalen

Hoppar in här lite, tänkte bara meddela att enligt Fairlos sida så tar de både UC och Bisnode så ni är med på det.

Hoppar in här lite, tänkte bara meddela att enligt Fairlos sida så tar de både UC och Bisnode så ni är med på det.
Aha, ok, bra att veta! På den tiden jag tog mina lån där var det bara Bisnode. Men det ser inte ut som om Fairlos lån (har både Lösa och Varda) syns på UC. Ännu i alla fall :-D

Aha, ok, bra att veta! På den tiden jag tog mina lån där var det bara Bisnode. Men det ser inte ut som om Fairlos lån (har både Lösa och Varda) syns på UC. Ännu i alla fall :-D
Dyker ev upp nu i augusti uppdateringen på UC

Min vän testade och ta ut 1000 kronor ifrån fairlo och det blev en UC förfrågan.. han bryr sig inte så mycket om sin UC så kan testade för han behövde pengar.

Stod då inget om uc förfrågan när jag gjorde uttag nyss. Tanke på att krediten redan är beviljad sen innan... men återkommer om det har registrerats en

Stod då inget om uc förfrågan när jag gjorde uttag nyss. Tanke på att krediten redan är beviljad sen innan... men återkommer om det har registrerats en
Hmm mycket konstigt. Kanske var en mikro uc ska dubbelkolla detta.

Hm, "bara" Fairlo Varda som en kredit som jag förstår det.? Skönt, den har jag löst in i dagarna . Fairlo Lösa verkar inte synas. Ännu i alla fall. Och den borde ju kategoriseras som ett blanco va?

Jag vill ge ut en varning:

För dom här som släppt eller ska släppa skulder hos Fairlo i syfte att söka skuldsanering.

Efter 2 missade betalningar så går ärendet till Simpel Inkasso
När ärendet går till Simpel Inkasso så kommer ni få 2 erbjudande.

Det ena är att stryka ena räkningen och få ett "omstartserbjudande" och bara betala ena räkningen inom ett visst datum.
Det andra erbjudandet är att flytta fram förfallodatumet, men betala 2 räkningar samtdigt.

Det första erbjudandet kan vara lockande om man vill få svar på sin skuldsaneringsansökan före man hamnar på utmätning.

Vad som händer om ni betalar denna räkning är att ni får ett nytt avtalsnummer.
Detta laddas då upp på UC som att ni tagit lånet idag, då det tekniskt sätt är ett nytt avtal.

Detta gör Simpel Inkasso inte för att vara shyssta.
Det gör dom för att undvika att du ska få skuldsanering om dom anser att du är en risk och istället kunna utmäta skulden.
Syftet är att ladda upp ett nytt datum på UC/avtalet när KFM ska inhämta uppgifterna inför skuldsanering.

Simpel Inkasso vet att nya lån inte brukar bli beviljad skuldsanering.

Något att tänka på för er som släpper skulderna.
Inkasso vill lägga upp skulderna på nytt, på så vis förhindra skuldsanering. Annars hade dom sagt vi stryker en räkning och du fortsätter på samma avtal.
Nu stryker simpel inkasso en räkning och man får ett nytt avtal som är exakt likadant med nytt datum om man betalar.

Var en millimeter i från att gå i denna fälla då jag ville dra ut på processen. Nu fattar jag vad det handlade om.
Hade fått flera extra skuldsaneringsansökningar nekade förmodligen kommande år om jag betalat räkningen på detta vis, för att det hade stått att jag tagit lånet idag. KFM gillar inte nya lån har det konstaterats här många gånger.

Senast ändrad:
Nu finns det ingen anledning att behålla dom. Bara ansöka på Lendo mot något bättre

Vad tror ni är orsaken till att företag som Fairlo (och de är ju inte först) väljer att synas på UC och inte bara Bisnode? De tappar ju många kunder som oss (som inte vill ha synliga skulder på UC), men de kanske räknar med att på sikt räknas som mer seriösa och få in en ny kundkrets bortom lånetorskar?

Vad tror ni är orsaken till att företag som Fairlo (och de är ju inte först) väljer att synas på UC och inte bara Bisnode? De tappar ju många kunder som oss (som inte vill ha synliga skulder på UC), men de kanske räknar med att på sikt räknas som mer seriösa och få in en ny kundkrets bortom lånetorskar?
Det handlar om informationsupplysning i utsträckning om huruvida en kreditgivare vill ta reda på en persons ekonomiska förutsättningar från andra håll. Att de väljer UC istället för Bisnode är inte ovanligt och ett sätt att undersöka och ta reda på ytterliggare information om ens ekonomi från flera kreditinformationsbolag för att potentiellt stärka eller sänka möjligheten till lån. För många är Bisnode mer generöst mot UC score men kom ihåg att även banker som tar UC kan kolla från Bisnode och få info om din ekonomi från andra fronter. Annars hade man kunnat ha mycket lån hos exempelvis Bisnode men inget hos UC och därmed kunna belåna sig mycket mer. Det görs en helhetsberäkning rättare sagt där man sammanställer alla upplysningar. Sen kan man tycka att banker som tar UC har hårdare krav än kreditgivare som tar Bisnode men så är det inte riktigt. Det finns grunder till båda och bisnode är inte lättare att låna sig till trots att det inte är kopplat till UC.

Senast ändrad:
Såg ni det förändrade kreditbetyget idag när ni loggade in på minuc.se?
Mitt var inte förändrat och på det svarade uc att det inte var uppdaterat än utan nya kreditbetyget syns först kring den 15e

Såg ni det förändrade kreditbetyget idag när ni loggade in på minuc.se?
Mitt var inte förändrat och på det svarade uc att det inte var uppdaterat än utan nya kreditbetyget syns först kring den 15e
Min har uppdateras. Både lån osv.

Dom tar även UC idag. Har att göra med ränteökningarna, inflationen och dess konsekvenser som pågått ett tag. Bankerna blir också allt tightare med vem dom lånar ut till.

Skrev en tråd om det för ett tag sedan om att allt fler nekas och det krävs högre och högre kreditbetyg för att få lån och krediter beviljade. Väntas bli än värre kommande 12 månader.
Detta gällde USA, men eftersom sverige är ännu mer räntekänsligt land så är det rätt klart för mig att Sveriges banker följer samma eller ännu snävare väg.

Fick ett svar från Fairlo idag. Förvisso trevligt formulerat men jag blev också lite förvirrad så tänkte kolla om ni andra kan räta ut frågetecknet åt mig

Jag frågade om inte bara Varda ska synas på UC, utan också Lösa. Och de kommer tydligen båda synas som krediter. För Varda är det ju inga konstigheter. Det är ju en kontokredit där man kan ta ut och sätta in pengar i princip hur man vill upp till maxsumman så länge man sköter sina inbetalningar.

Men vad är det som gör att Lösa ska klassas som en kredit och inte blanco tro? Det är ju ett lån taget "utan säkerhet" och går inte att göra annat med än att betala ner den fasta summan varje månad (eller extraamortera) tills lånet är nere på noll.

Kort sagt; hur definieras egentligen en kredit/kontokredit i förhållande till ett blancolån? Är det låneinstituten själva som väljet? Har det på något sätt ha med ansökansförfarandet att göra?

Det här kan ju (i alla fall i världen utanför det här forumet) tyckas som en petitess, men som ju alla här vet så är en kredit mycket mer förödande för UC-scoren ett blancolån.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp