• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Fast motiverad att bli av med 535k i skuld

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Ingen blogg då jag inte orkar lägga energi på det men kommer uppdatera här lite då och då, med lite trix så har jag fått bort wasa och även amorterat bort ca 45 k på Ica. Fasiken va jobbiga dem är men jag är på dem. Med skattejämkning får jag behålla hela min lön hela året ut. 40k i månaden.

28 augusti skuld: 426 000 kr

Det är värt att kolla upp vad det ger för effekt att betala in extra på stora blancolån, är det inte rakamortering så sparar du inte direkt några pengar.
Ibland bättre att ha en buffert tills du kan lösa ett blanco helt och hållet.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Det är värt att kolla upp vad det ger för effekt att betala in extra på stora blancolån, är det inte rakamortering så sparar du inte direkt några pengar.
Ibland bättre att ha en buffert tills du kan lösa ett blanco helt och hållet.
Hur menar du? Är det inte bättre att betala så länge man kan för att slippa betala mycket ränta ?
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Hur menar du? Är det inte bättre att betala så länge man kan för att slippa betala mycket ränta ?

Med vissa annuitetslån så fortsätter du betala in den ränta som är avtalad från början, extra inbetalningar ses som betalningar på de betalningar som kommer sist. Först när du löser lånet som kan minska räntekostnaden. Vet inte om det är så på alla men iaf på de lån jag haft. Men det beror på hur lånet är upplagt. Skulle kolla med ICA hur det funkar där.
 

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Med vissa annuitetslån så fortsätter du betala in den ränta som är avtalad från början, extra inbetalningar ses som betalningar på de betalningar som kommer sist. Först när du löser lånet som kan minska räntekostnaden. Vet inte om det är så på alla men iaf på de lån jag haft. Men det beror på hur lånet är upplagt. Skulle kolla med ICA hur det funkar där.
Jaha okej, jag får alltid frågan om jag skulle vilja behålla samma månadsbelopp eller sänka den när jag extra amorterar. Så tror att det ligger mestadels i mina händer. Är det något som är avgörande tror du?
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Jaha okej, jag får alltid frågan om jag skulle vilja behålla samma månadsbelopp eller sänka den när jag extra amorterar. Så tror att det ligger mestadels i mina händer. Är det något som är avgörande tror du?

Vet faktiskt inte, mer bara surt att amortera extra istället för att ha en buffert om man inte tjänar någon ränta på det.
Tror varje bank har olika upplägg.
 

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Uppdatering: idag 12:te September 2020 har jag verkligen känt hur påfrestande det är. Jag har väldigt svårt att sova (om jag ens somnar) ibland känner jag mig hopplös, men ibland känner jag att jag kan lyckas. Har jobbat extremt mycket övertid denna månad. Uppe i 35 timmar övertid tror jag bara denna vecka. Samtidigt känns några år inte så lång tid. Vet att jag kommer ha 400 k kvar i slutet av denna månad. Har planer på att sälja mina komp-timmar till företaget och kan då amortera in 50k oktober månad. Får se hur det går. Har en plan och has en vision och jag ska fanimej lyckas med detta. Även tittat på dropshipping och det verkar fan funka.
Stay strong mina vänner.
 

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Uppdatering: 25:te September 2020.

Idag ringde jag ica banken, bad om att extra amortera beloppet jag har lagt i deras konto. Under samma samtal bad han om underlag för pengarna. Sa till han att jag skickar den nu så kan han ta en titt på det direkt. Han gick med på det, dem bad om lönespec och utdrag från kontot. Beloppet var 28500.
Nuvarande skuld : 397 000.
Sålde lite timmar till företaget och hoppas kunna amortera in 50k nästa månad.
Gått en bra bit men lång bit kvar. Vid årsskiftet slutar jämkningen gälla och då är det dags för staten att ta sin andel...
 

Kalaskulan

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
20 Februari 2020
Meddelanden
273
Mottagna reaktioner
237
Poäng
407
Även om det är för ett ädelt syfte så se upp lite med hur mycket du jobbar över. 35h övertid på en vecka känns knappast hållbart i längden. Några timmar extra här och där är ju toppen men bränn inte ut dig på kuppen. Ligga sömnlös över stress och press har jag också testat, ingen höjdare alls.

Oavsett vilket får du beröm för ditt engagemang! :folded:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp