• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Fast motiverad att bli av med 535k i skuld

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 705
Mottagna reaktioner
1 476
Poäng
967
Fasiken vilken jävla ångest asså, klockan är 01.43 och jag kände att jag behövde skriva av mig här. Stor klump i magen som känns att den kommer stanna för evigt. Även efter att mina skulder är betalda (tanken vad jag kunnat ha gjort med alla pengar är väl det förste som jag kommer på).

Det jobbigaste är inte summan eller pengarna. Det jobbigaste är att inte veta hur framtiden ser ut känner jag, om jag kunde se in i framtiden att skulderna kommer bli betalda skulle jag bara hålla ut nu..

Nåja jag börjar 06.30 vilket är om några timmar, min resa till frihet är en lång väg men jag klarar det sålänge jag har disciplin.. undrar verkligen vad jag får för ränta I mars månad med samlingslånet. Ska bli spännande och se om jag kan få under 5% vilket jag endå tror att jag kommer få.

Räknat ut att jag i mars månad skulle kunna ha 250k kvar, kanske mindre

Nuvarande skuld:
226 269 kr 8%
169 625 kr 5%
Totalt 395 894 kr.

Nu när jag räknade ihop dem fick det mig och tänka tillbaka 4 månader när jag hade 535k ..
.. undrar hur jag mår i mars. ..

Aja på återseende vänner! Förmodligen kommer jag uppdatera här slutet av månaden
God natt ( hoppas jag att jag får också)

Inte följt tråden tidigare, men ser att du jobbat på bra med dina lån. Om du vill öka på denna takt inför nästa år så rekommenderar jag att du ska ”jämka” hos skatteverket. Det betyder att istället för skattåterbäring så får du skatta mindre på lönen varje månad under nästa år, eller vald period.

https://www.lånforum.se/threads/jämka-så-här-gör-du-steg-för-steg.15111/

Vissa har valt att skriva ett högre estimerat underskott och medvetet få skattesmäll. Detta eftersom en skattesmäll är räntefri.

Pengarna kan man använda för att betala lån med ränta istället för.

Säg att du har ett underskott på 25.000 men skriver 100.000 i ansökan om jämkning.

Då får du kanske 22.000kr i skattesmäll i november men skattar mindre på lönen. Ju kortare period du jämkar destå mindre skattar du för den perioden. Säg att du vill jämka januari - juni på estimerat 100.000 underskott. Då kanske du bara skattar 10% medan om du väljer att ta det januari till december kanske du skattar 20% hela året.

Har du 45.000 brutto så innebär det att du får ut 40.500 netto om du skattar 10% under ett halvår för att amortera.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Inte följt tråden tidigare, men ser att du jobbat på bra med dina lån. Om du vill öka på denna takt inför nästa år så rekommenderar jag att du ska ”jämka” hos skatteverket. Det betyder att istället för skattåterbäring så får du skatta mindre på lönen varje månad under nästa år, eller vald period.

https://www.lånforum.se/threads/jämka-så-här-gör-du-steg-för-steg.15111/

Vissa har valt att skriva ett högre estimerat underskott och medvetet få skattesmäll. Detta eftersom en skattesmäll är räntefri.

Pengarna kan man använda för att betala lån med ränta istället för.

Säg att du har ett underskott på 25.000 men skriver 100.000 i ansökan om jämkning.

Då får du kanske 22.000kr i skattesmäll i november men skattar mindre på lönen. Ju kortare period du jämkar destå mindre skattar du för den perioden. Säg att du vill jämka januari - juni på estimerat 100.000 underskott. Då kanske du bara skattar 10% medan om du väljer att ta det januari till december kanske du skattar 20% hela året.

Har du 45.000 brutto så innebär det att du får ut 40.500 netto om du skattar 10% under ett halvår för att amortera.
Hej det är det jag har gjort och är anledningen till att jag kan amortera så kraftigt :)
 

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Uppdatering 27 okt 2020:

Jobbigt att överföra 46 000 som ska amorteras in..
Men men.. Vill inte ens diskutera eller prata om det känner jag.

Ville bara säga att som planerat lyckades jag sälja timmar till företaget och därmed göra en sån kraftig amortering.
Kvarvarande skuld. 350 000..

Ses nästa månad!!
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Riktigt bra jobbat. Du är väldigt ung och skulderna är inte hutlöst höga även om det är materiella belopp förstås. Viktigt att lära sig av sina misstag och ändra tankemönster för att inte göra om samma sak igen.

Du fixar detta om du vill, tvivlar jag inte alls på.

Ta hand om dig!
 

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Tjena tänkte att det var dags för en liten update:
Har börjat träna och känner ett oerhört bra lugn att detta löser sig. Mår bättre av min träning. Samt fått lite kroppsresultat. Visst finns det ångest puckar och sömnlösa nätter men mår bättre än vad jag gjorde 2 månader sen..
Nuvarande skuldsumma: 350 000.
Startade tråden när jag hade 535 000 vilket inte alls var länge sen. Ica banken är inte alls lika jobbiga som jag trodde.
Visst begär dem underlag och säger det kommer ta två veckor innan dem kan kolla på det. Men då säger jag bara " fan det var ju konstigt, din kollega förra månaden tog en titt på underlaget under samtalet och amorterade in det direkt". Så löser dem det för dem har ju inga val. Samma visa varje månad nåja

Godnatt gott folk. Imorgon börjar jag 06.30
 

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Tänkte att jag skulle behöva belöna mig själv när jag kommit under en viss summa, delmålet är 290 000 och förväntas klara av det i januari. Har tänkt att jag skulle ta lite egentid och gå på spa, någon som har andra tips på vad man kan göra? Jag tycker jag förtjänar det
 

Oturfans

Kunnig medlem
Poäng: 397
Blev medlem
18 April 2020
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
227
Poäng
397
Halloj! 200 spänn kvar på kontot och lönen infaller imorgon. Denna månad lön ligger på 42 000. 28 500 ska till Ica..
Rekommendation till alla som har det tufft:
Gå till gymmet och bara kötta!!! Billigt och bra för hälsan.
Kvarvarande skuld efter denna månad:
324 500 kr.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Eller ännu bättre - ut i friska luften på långa promenader. Det gör susen.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
974
Mottagna reaktioner
626
Poäng
617
Halloj! 200 spänn kvar på kontot och lönen infaller imorgon. Denna månad lön ligger på 42 000. 28 500 ska till Ica..
Rekommendation till alla som har det tufft:
Gå till gymmet och bara kötta!!! Billigt och bra för hälsan.
Kvarvarande skuld efter denna månad:
324 500 kr.
Härlig känsla att ha pengar kvar sista dagen innan lön. Unna dig en påse chips till tv'n ikväll :)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp