• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Fastighetsägare kräver deklarationsspecifikation

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Hej!

En bekant har blivit tillfrågad att lämna underlag på hans ränteutgifter / underskott av kapital från deklarationen till fastighetsägaren för att eventuellt få ett kontrakt?
Det låter helt sjukt eller är det bara jag?

Att tillägga är att personen har god ekonomi och inga anmärkningar.

Är det ens tillåtet att efterfråga?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 371
Mottagna reaktioner
12 829
Poäng
9 787
Låter som väldigt detaljerade uppgifter för ett hyreskontrakt.
Att fråga är nog inga konstigheter, man behöver ju inte svara
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Tack för svar Lasseman.

Ja, det känns som väldigt personliga uppgifter också. De ville tydligen ha redogörelse för 2016 och 2017.

Jag förstår inte riktigt hur de resonerar.
Så om personen tagit ett smslån 2016 och betalat ränta på det så ska det ligga i bedömning för ett hyreskontrakt 2018?
Stör mig på sådant maktmissbruk som kränker vårt privatliv.

Aldrig hört talas om något liknande. Blev nyfiken själv och sökte på internet men har inte hittat ett skvatt om något. Definitivt en oroande utveckling.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 310
Mottagna reaktioner
13 409
Poäng
8 917
@Kimsan71

Du jobbar med fastighetsförvaltning, vad säger du om detta?
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 396
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Jag förstår inte hur de ska bli så mycket klokare av att se det. Man kan ju ha sålt aktier eller bostad med förlust och fått ett kraftigt underskott av kapital. Är de så snåla så att de inte tar en kreditupplysning.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Jag förstår inte hur de ska bli så mycket klokare av att se det. Man kan ju ha sålt aktier eller bostad med förlust och fått ett kraftigt underskott av kapital. Är de så snåla så att de inte tar en kreditupplysning.

De tog kreditupplysning varav de såg underskottet och hörde sedan av sig att de behöver komplettering.

Men det spelar ingen roll tycker jag. Möter man alla kraven och har inga anmärkningar så angår det inte de.

Vad näst, ska de börja begära kontoutdrag?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 371
Mottagna reaktioner
12 829
Poäng
9 787
Dom kan ju ha ett krav att någons underskott inte får vara mer än X% av inkomsten, din kompis hade x+y% och dom ger kompisen en andra chans.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Dom kan ju ha ett krav att någons underskott inte får vara mer än X% av inkomsten, din kompis hade x+y% och dom ger kompisen en andra chans.

Tror underskottet var cirka 5% av hans årsinkomst. Det är väl ganska lite inte sant?

Fast är det verkligen en andra chans? Känns mer att de letar efter fel.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 310
Mottagna reaktioner
13 409
Poäng
8 917
Jag har också 5% underskott av min inkomst (40.000 av 800K inkomst) men min ekonomi är helt åt helvete, så mycket som den kan bli.
Så underskott kan man inte läsa ut exakt ett skit utav vilket Korpen på ett fantastiskt sätt också påvisade ovan.

Kan hända att det är en paragrafryttare och rättshaverist som sitter och ska snöa in sig på obetydliga detaljer.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 371
Mottagna reaktioner
12 829
Poäng
9 787
Tror underskottet var cirka 5% av hans årsinkomst. Det är väl ganska lite inte sant?

Fast är det verkligen en andra chans? Känns mer att de letar efter fel.

Jag vet inte, men det är vad jag tror. På de flesta ställen i landet är det bostadsbrist och inga konstigheter för en hyresvärd att få hyresgäster som inte har ekonomiska bekymmer.. Jag har så svårt att tro att om en hyresvärd känner sig tveksam till om XX ska få hyra eller ej, att man måste läsa igenom XXs deklaration, så skulle jag, om jag var hyresvärden, bara säga nej till XX och kolla på nästa person i kön och se om den hade mindre frågetecken.
Jag förstår som inte varför man skulle vilja göra en massa extrajobb för något som inte kommer leda till något annat än att man måste lägga ner jobb igen på en annan presumtiv kund.
Samma med banker, jag har även där svårt att tro att man är och nagelfar för att få lämna avslag, utan de fall som man vill ha in mer underlag i kreditberedningen för gör man för att få underlag för att godkänna, varför lägga ner jobb på att inte få tjäna pengar liksom..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp