• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Fastighetsägare kräver deklarationsspecifikation

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Då finner jag det oerhört anmärkningsbart och har heller aldrig hört det göras & jag har 20 år i fastighetsbranschen, men thank god, bara 5 år som bostadsförvaltare ;)

Jag med. Som sagt det känns nästan mer som avundsjuka än rimlig förfrågan.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
På Kivra ser jag att man kan se äldre Kontrolluppgifter. Kontrolluppgifter är väl ingen allmän handling, men deklarationen är det?

Såg det nu också! Ja eller beror väl på vilken del av deklarationen. Siffror så som inkomst och under/överskott är väl offentliga men övrigt är väl inte det?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Jag med. Som sagt det känns nästan mer som avundsjuka än rimlig förfrågan.

Avundsjuka låter långsökt, men känns helt klart orimligt! Din vän borde ta detta ärende vidare till personen som faktiskt ansvarar för fastigheten, dvs förvaltaren och kringgå uthyraren, för detta låter inte seriöst överhuvudtaget !
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Avundsjuka låter långsökt, men känns helt klart orimligt! Din vän borde ta detta ärende vidare till personen som faktiskt ansvarar för fastigheten, dvs förvaltaren och kringgå uthyraren, för detta låter inte seriöst överhuvudtaget !

Haha jag vet :) Men jag personligen har så svårt att komma på argument för att motivera det.

Tack för tipset Kimsan!

Har jag förstått det rätt så är det en av handläggarna/administratörerna som ansvarar för bostäderna hos förvaltaren som han är i kontakt med.
Är det den personen du syftar på som faktiskt ansvarar för fastigheten?
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Såg det nu också! Ja eller beror väl på vilken del av deklarationen. Siffror så som inkomst och under/överskott är väl offentliga men övrigt är väl inte det?
De blir ju först offentliga när din deklaration är godkänd, det är infon i deklarationen som är öppen. Inte exvis var dina inkomster och räntekostnader kommer ifrån.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 757
Poäng
9 787
Hur är 2016s underskott relevant?
Finns en linje mellan vad som är OK och inte.

Jag vet och jag förstår det! Besittningsskyddet är överdrivet och jag gillar inte alls hur pass starkt det är.
MEN är det så att en person har god ekonomi, inga lån, hög kreditvärdighet och inga anmärkningar så finns det absolut inget som motiverar det.

Beroende på hur ens underskott ser ut så kan det vara väldigt känsligt. Nästan som att man begär kontoutdrag.

Förstå själv tillexempel om du hade en hemsk period bakom dig för två år sedan och sen helt plötsligt ska det vara relevant 2 år senare trots att du tagit dig ur det utan att ha fått anmärkningar. Istället för en eloge så straffas du istället.. Vad är det liksom?

Edit: Inte ens banker vid miljonlån frågar efter det.

Jodå, jag har fått förklara mitt underskott för ett antal år sedan, för just en bank.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 950
Mottagna reaktioner
6 139
Poäng
3 907
Haha jag vet :) Men jag personligen har så svårt att komma på argument för att motivera det.

Tack för tipset Kimsan!

Har jag förstått det rätt så är det en av handläggarna/administratörerna som ansvarar för bostäderna hos förvaltaren som han är i kontakt med.
Är det den personen du syftar på som faktiskt ansvarar för fastigheten?

På större bolag finns det vanligtvis en eller flera uthyrare/administratörer som sköter just bostadsuthyrningen, men sedan finns Fastighetsförvaltaren, som är ytterst ansvarig för just fastigheten.
Jag hade, med tanke på detta absurda läge, försökt få tag på just ansvarig förvaltare och ifrågasätt detta beteende ifrån uthyraren, för det låter inte rimligt någonstans...
skulle bra gärna vilja veta vem detta ”stora och välkända fastighetsbolag” är.... :mad:
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Vi har precis skrivit på ett hyreskontrakt för en lägenhet i en av de mest välkända områden i Malmö och hyran är över 10.000kr. De begärde in 3 lönesedlar och anställningsbevis. Sambon fick också lämna in en arbetsintyg då hon jobbar i dk. Och då var allt klart, och ingen ville titta på någons underskott eller annat underligt. Detta är dessutom en av de mindre bolagen. Konstigt det med att vilja titta på underskott. Verkar som någon vill "spela duktig" inför arbetsgivaren kanske?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp