Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Fem bolag nyligen blivit varnade av Konsumentverket

Jag är själv beroende av att ta ett par smslån då och då och jag antar att det finns de som tycker att jag är en idiot som tar dessa lån men det är i så fall mitt problem. Jag har bara blivit lite orolig när jag läst om att fem bolag nyligen har blivit varnade av Konsumentverket. Jag brukar använda Risicum och det fungerar bra. Tror ni att dessa varningar som utdelats kommer att försvåra att få smslån? Jag kanske oroar mig i onödan men tänkte ändå höra om någon märkt av i veckan att det skulle vara svårare att få lån hos t ex Risicum eller Ferratum.

Tror absolut att det kommer bli svårare att få lån i framtiden. Tror dock att befintliga kunder som sköter sina återbetalningar kan känna sig trygga.

Jag är själv beroende av att ta ett par smslån då och då och jag antar att det finns de som tycker att jag är en idiot som tar dessa lån men det är i så fall mitt problem. Jag har bara blivit lite orolig när jag läst om att fem bolag nyligen har blivit varnade av Konsumentverket. Jag brukar använda Risicum och det fungerar bra. Tror ni att dessa varningar som utdelats kommer att försvåra att få smslån? Jag kanske oroar mig i onödan men tänkte ändå höra om någon märkt av i veckan att det skulle vara svårare att få lån hos t ex Risicum eller Ferratum.

Om man lämnar sanningsenliga uppgifter i deras ansökningsformulär om hur mycket skulder, inkomster man har så bör det bli svårare för dem att bevilja lån. Men om man fyller i att man saknar skulder och har en rätt hög inkomst lär det inte bli några problem med att få lånen.

Det negativa är väl dock lite att ansökningen kommer att ta någon sekund mer än tidigare då man behöver fylla i fler fält än tidigare.

Ja det är där skillnaden ligger, bolagen måste numera hämta in uppgifter från kunderna om skulder och inkomst (främst, ser även andra saker de hämtar in nu som vad pengarna ska användas till). Övriga sms-lån skulder kan de aldrig se, och inkomst kan de bara verifiera via den deklarerade inkomsten. Så det är enkelt att gå runt systemet.

Inkomsten ser dom ju så den kan man ju inte göra nåt åt väl?

Inkomsten ser dom ju så den kan man ju inte göra nåt åt väl?

Företagen kan se din inkomst som den var för 1-2 år sedan (kreditupplysningarna innehåller självfallet ej din nuvarande inkomst). Exempelvis nanokredit vill att man ska en inkomst i kreditupplysningen på minst 50.000kr per år. Troligtvis kommer de i fortsättningen att få problem med att bevilja människor lån om man uppger att ens nuvarande inkomst enbart är 4.000kr per månad (troligtvis har dem kunnat förutsätta att man tjänar mer just nu, och de 50.000kr var när man kanske var arbetslös...), man bör alltså fylla i något högre för att öka chansen att få lånet beviljat.. Om man nu tjänar så lite. Annars är det ju bara att uppge sanningsenliga inkomstuppgifter.

Jag tittade på Ferratums hemsida och såg att de nu ställer en massa frågor om hushållets ekonomi med mera. Har det blivit svårare att få lån där nu? Någon som blivit nekad efter att de började ställa alla dessa frågor om hushållets ekonomi och vad man ska använda pengarna till? Jag lånar ibland 2000 kronor ifrån dem men det kanske har blivit jättesvårt att få lån där nu. Jag vet inte. Tänkte höra om någon vet som har testat dem med dessa nya frågor och fått det beviljat.

Alla kommer få samma krav på sig

De bolag som blivit varnade är alla som Konsumentverket har granskat. Och alla övriga bolag kommer också få ändra sina rutiner på samma sätt eller lägga ner verksamheten. Jag tror att det kommer att göra branschen mer trovärdig och jag tror också att vi generellt kommer få lättare att låna så länge man kan visa en inkomst. jag tjänar bra med pengar men gör också av med pengar och har alltid skött mig men en kreditupplysning ger mig ganska låg värdighet tyvärr.
/Anders

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp