• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ferratum - dyrt och jävligt

A

ANG

Gäst
Poäng: 0
Hej,
Dumt nog behövde jag ta ett lån hos Ferratum för två år sedan. Betalade ockerbelopp varje månad, i princip bara ränta. Tror jag betalade 1800kr och skulden sjönk med typ 200kr.
Blev sen i januari arbetslös och slet som ett djur för att betala skulden ibland varannan månad och ibland varje. Sen var det kört, kunde inte betala okt-dec, Axactor tog över mitt lån och vill ha betalt på tisdag, 27.000kr. Det var räntan för okt-dec som Ferratum ville ha och var på 8.500kr som jag inte kunde betala därav lät dem Axactor ta över lånet. Magknip, panik och ångest. Tog mig i kragen och ringde upp Axactor. Ett samtal på 2 min. Dem frågade direkt om jag ville ha en avbetalningsplan. JA TACK. Han frågade om jag kunde betala 2700 i 12 månader. Bad att få betala på 18 mån och summan blev 1900kr inkl uppläggningsavgift på 170 kr och aviavgift. inga problem. Blev så glad. Äntligen kommer jag kunna betala av lånet och räntan är ju sjukt mycket bättre. Här kommer ju lånet faktiskt att betalas av i jämförelse med samma summa som Ferratum ville ha men då betalade jag ju nästan bara ränta och amorterade i princip ingenting så det fanns ju aldrig pengar att ta ut.
Jag skulle säga till alla som kämpar med avbetalning hos typ Ferratum att hellre låta det gå till inkasso. Kommer såklart aldrig någonsin ta ett så dumt lån igen. Började med 5000kr och fick snabbt ett erbjudande att höja till 19.000kr, tackade ja då jag satt lite knivigt... skulle jag aldrig gjort... Nu känns det sååå mycket lättare!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

najc

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
29 April 2019
Meddelanden
49
Mottagna reaktioner
8
Poäng
32
Satt just o sökte efter detta då jag funtar på att låta det gå över till inkasso...
 

HammarbyAlex

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
632
Mottagna reaktioner
399
Poäng
487
Har samma erfarenhet med både Ferratum, Risicum och Everydayplus. Har som tur är blivit av med de sistnämnda för alltid men det var i princip omöjligt att amortera av Ferratum innan det hamnade hos Inkasso.
 

najc

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
29 April 2019
Meddelanden
49
Mottagna reaktioner
8
Poäng
32
Så det är ”safe” att släppa de 3 månader eller vad de är och låta de gå till inkasso? Fick du okej avbetalningsplan?
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Jag släppte Ferratum till inkasso efter ca 3 månader. Fick en riktigt bra avbetalningsplan hos Axactor där jag förhandlade mig fram till fryst ränta under förutsättning att jag betalade av en aning mer varje månad.
 

najc

Aktiv medlem
Poäng: 32
Blev medlem
29 April 2019
Meddelanden
49
Mottagna reaktioner
8
Poäng
32
Hur mycket mer? Betalar minst 2200 i månaden varav 1800 är typ ränta. Galet.
 

ANG

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
25 Januari 2020
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Tyckte det var en enorm lättnad när det gick till Axactor, hjälpsamma och tillmötesgående, mitt samtal tog inte ens 2 min. Betalar 1935kr/mån i 18 månader sen är skulden borta. Betalade 1800 till Ferrarin och skulden minskade endast med typ 200kr. Hade jag vetat det hade jag släppt det mycket tidigare!
 
J

Johankra

Gäst
Poäng: 0
Hej! Intressant tråd! Men blir inte detta en misskött kredit på UCn? Även fast de ej syns där?
 

ANG

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
25 Januari 2020
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
65
Poäng
197
Det har jag inte ens tänkt på men hellre det än KFM.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp