Långivare med aktiv utlåning

1. Brixo Kontokredit - Lån utan UC, Swish
2. Kredio - Lån utan UC
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Klaralån - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Ferratum höjning när?

Håller med, lite trött på konstanta smutskastandet mot Ferratum. Man vet ju själv vad man väljer, knappast så att man tar detta lån och tänker att man ska betala i 5 år i vanlig takt liksom. Man löser när man kan, bra lösning tillfälligt.
Nej! Ferratum är aldrig en bra lösning. Hela deras ide går ut på att ta upp människor ifrån ett mörkt hål och sätta dom i sitt ännu mörkare hål.

Dom flesta som lånar på Ferratum är såna som jag, föredetta spelmissbrukare eller aktiva missbrukar med tankar som, ”jag löser det” när jag kan.

Jag förstår det och trots att det är svårt att hantera är det dock en tillfällig lösning att använda ett stort skitlån för att täcka flera små skitlån tills man kan ta ett icke-skitlån för att samla alla skitlån ordentligt. Om man inte kan hamna hos inkasso/KFM är det en tillfällig lösning. Funkar väl inte för alla, givetvis.

Jag förstår det och trots att det är svårt att hantera är det dock en tillfällig lösning att använda ett stort skitlån för att täcka flera små skitlån tills man kan ta ett icke-skitlån för att samla alla skitlån ordentligt. Om man inte kan hamna hos inkasso/KFM är det en tillfällig lösning. Funkar väl inte för alla, givetvis.
Håller med dig! Personligen ångrar jag alla dessa skitlån och krediter men som du säger, har tagit dem för att lösa en situation som annars hade blivit värre. Så även om man tar en omväg när man tar såna lån så har det i alla fall för mig varit en väg framåt.

Någon som vet vad felet kan vara , har medel på creditsafe och har stått länge på Ferratums sida ” du kan tyvärr inte göra en ansökan ” har aldrig haft med dom att göra tidigare ?

Krelf. Varför tror du det, har det gått i mitten av månaden förut?

Av min erfarenhet (2 gånger tidigare) samt några andra här inne har det oftast skett kring 11-15e, verkade vara lite senare nu förra månaden för vissa. Kanske bara var en slump att de skett kring de datumen, who knows.

Haft dem i flera år och betalat i tid, alltid. Får aldrig höjning. Har 25000, kanske lika bra. Det sitter hårt att använda dem men är nöden stor så....

Idag fick jag nog. Så skickade iväg detta mail. Får se vad svaret blir.

Hej. Som låntagare hos er så känner jag att jag behöver ge lite feedback angående kreditkontot. Detta gäller höjning av kredit. Detta system som det sägs att ni går efter bör ses igenom och uppdateras. Det är inte acceptabelt att vissa låntagre erbjuds höjning efter 2 månader, 3 månader. Medan andra likt jag som varit kund 6 månader eller längre och inte erbjuds något. Jag förstår att det finns vissa grundläggande krav så som kund x antal månader, återbetalning. Detta stämmer inte hos alla låntagare (läs ovan) likt andra aktörer som erbjuder likadan kredit finns bestämmelser och raka svar på och när eventuell höjning av kredit kan erbjudas. Jag hoppas att ni tar åt er av detta. För det är jobbigt som kund att inte veta, och det måste vara jobbigt som medarbetare hos er att höra samma fråga ställas. Mvh.

Herregud!! Det är som kommunicera med en hjärndöd fiskmås.

Jag är ledsen men att höja kreditgränsen är ingenting som görs manuellt. Om det blir aktuellt för en höjning kommer du att få ett erbjudande om det. Det är vårt system som avgör, beslut baseras bland annat på hur länge du varit kund och din betalningshistorik. Vi kan tyvärr inte se om eller när det kommer bli aktuellt för våra kunder.
"Fast det är inte mitt ärende som är specifikt som texten lyder. Men jag är tacksam om du ser över mitt ärende
Det är just det svaret man får. Och det känns inte okej om du läser mailet."

-Jag ser tyvärr inte att du har ett erbjudande. De bruka skickas ut via mejl, sms.

" Det ser jag också. Men det var inte frågan."

-Jag är ledsen men de inget vi sköter manuellt.

The end!

Hoppas de försvinner. Ju fortare desto bättre!

Herregud!! Det är som kommunicera med en hjärndöd fiskmås.

Jag är ledsen men att höja kreditgränsen är ingenting som görs manuellt. Om det blir aktuellt för en höjning kommer du att få ett erbjudande om det. Det är vårt system som avgör, beslut baseras bland annat på hur länge du varit kund och din betalningshistorik. Vi kan tyvärr inte se om eller när det kommer bli aktuellt för våra kunder.
"Fast det är inte mitt ärende som är specifikt som texten lyder. Men jag är tacksam om du ser över mitt ärende
Det är just det svaret man får. Och det känns inte okej om du läser mailet."

-Jag ser tyvärr inte att du har ett erbjudande. De bruka skickas ut via mejl, sms.

" Det ser jag också. Men det var inte frågan."

-Jag är ledsen men de inget vi sköter manuellt.

The end!
Respekterar din situation och förstår dig. Men efter erfarenheter av ferratum så kan kag säga att du ska vara otroligt tacksam av att in få en höjning.

Respekterar din situation och förstår dig. Men efter erfarenheter av ferratum så kan kag säga att du ska vara otroligt tacksam av att in få en höjning.
Är själv tacksam att de aldrig erbjuder mer än de 1000 kr jag haft i snart 5 år.

Från min erfarenhet så erbjuder dom höjning när man betalar det lägsta typ ett par månader. Förut när jag hade nyttjat 35k och betala allt på ett bräde i flera omgångar per månad typ så blev jag aldrig erbjuden höjning. Senaste 8 månaderna när jag bara kunnat betalat det lägsta har jag erbjudits till 40k och sen efter 2-3 månader 45k.

Dom erbjuder väl dom som dom ser betalar lägga för att hoppas att man ska använda mer på krediten och betala de lägsta så dom tjänar ännu mer pengar.

jag har betalt över 10k på 8 månader och skulden har knappt sjunkit något.

Mitt råd till alla här: undvik ferratum om du inte vet att du kommer kunna betala tillbaka hela skulden inom en månad. Annars blir de bara ränta som man betalar...

Från min erfarenhet så erbjuder dom höjning när man betalar det lägsta typ ett par månader. Förut när jag hade nyttjat 35k och betala allt på ett bräde i flera omgångar per månad typ så blev jag aldrig erbjuden höjning. Senaste 8 månaderna när jag bara kunnat betalat det lägsta har jag erbjudits till 40k och sen efter 2-3 månader 45k.

Dom erbjuder väl dom som dom ser betalar lägga för att hoppas att man ska använda mer på krediten och betala de lägsta så dom tjänar ännu mer pengar.

jag har betalt över 10k på 8 månader och skulden har knappt sjunkit något.

Mitt råd till alla här: undvik ferratum om du inte vet att du kommer kunna betala tillbaka hela skulden inom en månad. Annars blir de bara ränta som man betalar...

Jag hade betalat förra året och stängde skiten .

På deras lägsta betalning på 1400kr så amorterade jag bort 100kr. Så en årskostnad på 16800. räknar jag rätt nu eller åt helevete. Men om jag amorterar bort 100kr i månaden på 35000 det blir 350 månader.. 350x1400. 100amortering och 1300 ränta... Kan fan inte stämma va hör jag för fel haha

På deras lägsta betalning på 1400kr så amorterade jag bort 100kr. Så en årskostnad på 16800. räknar jag rätt nu eller åt helevete. Men om jag amorterar bort 100kr i månaden på 35000 det blir 350 månader.. 350x1400. 100amortering och 1300 ränta... Kan fan inte stämma va hör jag för fel haha
Ränta blir ju mindre för varje betalning och amotering ökar om du betalar 1400 varje gång så stämmer inte

Det får Max kosta det dubbla. Säg att du lånar 40.000kr då får lånet inte kosta beröm 80.000kr men amortering, ränta osv

Va? Det där kan ju inte stämma. Absolut inte inklusive amortering också dessutom. Eller är det annorlunda beroende på om det är sms-lån eller blancolån?

Va? Det där kan ju inte stämma. Absolut inte inklusive amortering också dessutom. Eller är det annorlunda beroende på om det är sms-lån eller blancolån?

Gäller högkostnads krediter som ferratum räknas som

Bilagor

• 0F1A178C-52B9-41CA-9A80-0BD856E56336.webp
    0F1A178C-52B9-41CA-9A80-0BD856E56336.webp
    152.6 KB · Visningar: 207
Någon som fått erbjudande för höjning denna månad?

Jag såg i fredags att jag hade fått ett erbjudande/ansökning om höjning, kan inte med säkerhet bekräfta att erbjudandet dök upp under fredagen dock, då jag inte varit inloggat på ca en vecka.

Frågade kundtjänst och erbjudande för höjning denna månad har skickats ut för de som kan

Ett tips som jag verkligen rekommenderar om ni ändå ska låna från detta bluffande företag...
Var ute i god tid med inbetalning, när jag hade ferratum (för några månader sedan bara) så betalade jag via trustly och inbetalningen registrerades alltid 4-5 dagar senare, även om ferratum givetvis nekar till det. Detta innebar ju att jag blev sen med inbetalningen i systemet trots att jag var ute i god tid innan. Detta gjorde att jag hade svårt att höja, märkte detta efter ett tag. Detta gjorde också att jag inte kunde ansöka om betalningsfri månad, det stod att jag var mer än 14 dagar sen med fakturan sedan innan trots att det inte stämde. Jag var som sagt i tid men systemet registrerade mig flera dagar senare och la därtill på 10 dagar när jag ville ansöka om betalningsfri månad. Så se upp!

När brukar dem skicka ut möjligheten till höjning?

Ett tips som jag verkligen rekommenderar om ni ändå ska låna från detta bluffande företag...
Var ute i god tid med inbetalning, när jag hade ferratum (för några månader sedan bara) så betalade jag via trustly och inbetalningen registrerades alltid 4-5 dagar senare, även om ferratum givetvis nekar till det. Detta innebar ju att jag blev sen med inbetalningen i systemet trots att jag var ute i god tid innan. Detta gjorde att jag hade svårt att höja, märkte detta efter ett tag. Detta gjorde också att jag inte kunde ansöka om betalningsfri månad, det stod att jag var mer än 14 dagar sen med fakturan sedan innan trots att det inte stämde. Jag var som sagt i tid men systemet registrerade mig flera dagar senare och la därtill på 10 dagar när jag ville ansöka om betalningsfri månad. Så se upp!
Ja de är sjukt sega med att registrera betalning. Betalar alltid den 26 i månaden. Idag kom det sms att de mottagit min betalning. Eller så har de som standard att sms.a ang mottagen betalning den 10 i månaden.

Ja de är sjukt sega med att registrera betalning. Betalar alltid den 26 i månaden. Idag kom det sms att de mottagit min betalning. Eller så har de som standard att sms.a ang mottagen betalning den 10 i månaden.
Alltså jag betalade i tid och jag fick ju ett bekräftande meddelande senare som sagt och han sa till och med att det inkom långt efter datumet jag betalade. Men han vägrade ju erkänna att registreringen tar tid. Enligt honom registreras betalningen via trustly direkt (vilket ju brukar stämma) bara det att regeln inte verkar gälla hos Ferratum..

Senast ändrad:
Alltså jag betalade i tid och jag fick ju ett bekräftande meddelande senare som sagt och han sa till och med att det inkom långt efter datumet jag betalade. Men han vägrade ju erkänna att registreringen tar tid. Enligt honom registreras betalningen via trustly direkt (vilket ju brukar stämma) bara det att regeln inte verkar gälla hos Ferratum..
Jag betalar till deras bankgiro och det tar sin tid innan betalningen registreras.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp