• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Ferratums sjuka ränta

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Att bli av med skulden är inte heller enkelt. Betalar in aktuell skuld och sen tillkommer ändå avgifter etc så skulden lever kvar.
Betalar till en bank på Malta.
Malta är väl där dom
Som håvar in pengar på spel sitter Betsson mm Dom som skor sig o lever gott på alla spelmissbrukare! Som hamnar länge o längre ner i skuldträsket! Medan dom klappar sig för bröstet! Hemskt när man tänker efter!!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Om dom har sitt säte på Malta - Kommer dom runt den svenska lagstiftningen med räntor och dylikt?
 

Johan W

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
23 Oktober 2018
Meddelanden
288
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Om dom har sitt säte på Malta - Kommer dom runt den svenska lagstiftningen med räntor och dylikt?
Nu ger jag mig verkligen ut på hal is och djupt vatten osv eftersom jag egentligen inte har en aning. Men dom måste ju ha tillstånd från Finansinspektionen för att bedriva bankverksamhet och i och med det måste väl svensk lagstiftning råda?
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Om dom har sitt säte på Malta - Kommer dom runt den svenska lagstiftningen med räntor och dylikt?
Enligt den nya lagen så är det enligt svensk lag. De måste vara registrerade här och skatta i Sverige.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Kollade precis mitt lån där, och såg vad det ökat.

Bryter ferratum mot konsumentkreditlagen? Inte läst igenom tråden, men såg skulden och reagerade ökning var lite väl hög .

Läste dock något om dom är reggade på Malta, så ni vet spelar det ingen roll dom behöver följa svensk lagstiftning .

Skrev ett mejl till dem, så dom får redovisa exakta kostnader
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Dom svarade 9.45%månadsränta.
Tar mig en öl kikat lite på lagen och min första tanke är att dom bryter där rätt rejält med lagen.

Begärt in alla uppgifter nu, vad som är vad i lånet, avgifter, ränta, kapital belopp. Effektiva räntan behöver jag inte räkna på för att se att den är åt helvete.

Mitt lån skiter jag i, men ska se till att dom inte kan fortsätta sådär.
 

Lea31

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
419
Mottagna reaktioner
186
Poäng
367
Vid kontouttag om 10 000 kr är 30 dagars lånekostnad 330,00 kr (dagsränta 0.1085 %). Beräknad effektiv räntaför en kredit på 10 000 kr är 47.64 %. Vid ett uttag om 10 000 kr är den lägsta månatliga betalningen 400 kr. Oavsett lånebelopp, är den månatliga räntan 3.3 %.
Övriga avgifter: Uppläggningsavgift 0 kr. Uttagsavgift 0 kr. Aviavgift 0 kr per epost.



Enligt ferratums startsida, förstår inte hur den effektiva räntan uppgår till 47,64% om räntan är 3,3% och allt annat är 0kr (uppläggningsavgift, aviavgift å uttagsavgift) ???
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 817
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 420
Mottagna reaktioner
995
Poäng
817
Är väl på helår. Varför har jag 9.45 % månadseänta ?

Även vid 47% så bryter dom mot konsumentkreditlagen, finns en anledning ni ser andra krediter ligga på 39%. Får inte gå över 40% på skitlteditwr
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp