• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

FinansInspektionen - JA till Nationellt skuldregister

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 860
Mottagna reaktioner
1 623
Poäng
1 117


Det ser ut som att Sverige tar ytterligare ett steg mot nationellt skuldregister och enhetligt kreditbetyg efter att FinansInspektionen idag har sagt JA och godkänt förslaget.

Detta innebär då att alla våra skulder kommer att rapporteras till en och samma instans och att den instansen då har monopol och utfärdar ett och samma kreditbetyg genom alla kreditupplysningsföretag där alla skulder och skatteuppgifter är inkluderade.

Misstänker att detta blir UC som får den rollen. Minst sagt besvärligt för många av oss där alla lån, krediter, smslån och avbetalningar utanför UC kommer att bli synliga. UC har byggt om och uppdaterat väldigt mycket mina sidor på slutet och ryktats länge att det blir UC som blir nationella skuldregist

Förmodligen kommer många att börja rapportera till UC redan före deadline att dom måste göra det. Kreditbetygen kommer onekligen rasa som en sten när UC får in alla smslån och dylikt.

Finns ingenstans att gömma sig lägre för oss skuldsatta. Även Bisnode/creditsafe kommer se alla totala skulder i så fall och man har samma kreditbetyg hos dessa som hos nya UC då inte dessa kommer göra någon egen bedömning utan måste förhålla sig till samma beräkning av kreditbetyg och samma uppgifter från nationella skuldregistret, förutsatt dom finns kvar.

Inget datum än när det kommer ske, gissningsvis 2024-01-01, men att många kommer redan börja rapportera till UC redan i Q3/Q4?

Förjävligt för min del då jag har en del utanför UC, förmodligen från 5 till 20% på dagen i kreditbetyg när det händer, hur kommer ni drabbas?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 275
Poäng
997
Om man lyfter blicken lite tror jag detta är riktigt bra och nödvändigt!
Hade ett motsvarade register funnit för några år sedan hade jag inte kunnat skuldsätta mig så kraftfullt som jag gjorde. Allt trixande med olika kreditupplysningar och annat är i mina ögon enbart till ondo på längre sikt. På kort sikt kan det naturligtvis vara skönt för stunden att få loss cash.
Ser fram emot att detta inför för att bromsa överskuldsättningen i samhället, som ingen mår bra av. De enda som mår bra av detta är kreditgivarna, som tjänar ofantligt med pengar på dyra avgifter och lån.

Det som kan bli knepigt är att hitta praxis för vilken samlad skuldsättningsnivå som är acceptabel. Hur lån, krediter etc. kommer rapporteras och lära dig algoritmerna för hur bankerna tolkar och använder det nya registret. Men det kommer vi ju lösa tillsammans här :)
 

Squashen

V.I.P
Poäng: 607
Blev medlem
22 December 2021
Meddelanden
733
Mottagna reaktioner
687
Poäng
607
Vänder vi på det så kanske det innebär att vi som redan har alla skulder hos UC hamnar i (relativ) bättre dager? Dvs om mer folk runtomkring oss bedöms ha sämre kreditvärdighet så kanske vår situation ser ”mindre dålig” ut?

Man får ju hela tiden höra att ens situation bedöms mot andra i samma grupp som en själv. Så uppenbarligen finns det en relativ aspekt i hur de sätter de här kreditbetygen.
 

Vägentillskuldfri

V.I.P
Poäng: 476
Årets nya medlem
Blev medlem
17 Februari 2023
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
356
Poäng
476


Det ser ut som att Sverige tar ytterligare ett steg mot nationellt skuldregister och enhetligt kreditbetyg efter att FinansInspektionen idag har sagt JA och godkänt förslaget.

Detta innebär då att alla våra skulder kommer att rapporteras till en och samma instans och att den instansen då har monopol och utfärdar ett och samma kreditbetyg genom alla kreditupplysningsföretag där alla skulder och skatteuppgifter är inkluderade.

Misstänker att detta blir UC som får den rollen. Minst sagt besvärligt för många av oss där alla lån, krediter, smslån och avbetalningar utanför UC kommer att bli synliga. UC har byggt om och uppdaterat väldigt mycket mina sidor på slutet och ryktats länge att det blir UC som blir nationella skuldregist

Förmodligen kommer många att börja rapportera till UC redan före deadline att dom måste göra det. Kreditbetygen kommer onekligen rasa som en sten när UC får in alla smslån och dylikt.

Finns ingenstans att gömma sig lägre för oss skuldsatta. Även Bisnode/creditsafe kommer se alla totala skulder i så fall och man har samma kreditbetyg hos dessa som hos nya UC då inte dessa kommer göra någon egen bedömning utan måste förhålla sig till samma beräkning av kreditbetyg och samma uppgifter från nationella skuldregistret, förutsatt dom finns kvar.

Inget datum än när det kommer ske, gissningsvis 2024-01-01, men att många kommer redan börja rapportera till UC redan i Q3/Q4?

Förjävligt för min del då jag har en del utanför UC, förmodligen från 5 till 20% på dagen i kreditbetyg när det händer, hur kommer ni drabbas?
Jobbigt som attan men kanske bra i längden egentligen. Även om det inte känns så i stunden. Det som vi här på lånforum har som fördel är att vi kommer va kungar på att fatta UC när det där förslaget går igenom, så vi kommer ligga steget före de andra och agera smart :facejoy::):cool:
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
308
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
Detta är nog tyvärr nödvändigt såsom överkonsumtion och spelberoende har tagit över samhället.
Det behövs verktyg för att motverka detta och att förhoppningsvis färre människor avslutar sitt liv pga skulder. Sanningen bör komma fram kring ens betalningsmöjligheter.
Nackdelen är dock en ökad risk av provat skuldsättning genom lån från "innoficiella" långivare en man hoppas att det inte ska gå så långt
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
617
Mottagna reaktioner
711
Poäng
647
Det finns ett sådant nationellt register i Norge, och jag tycker att det funkar bra där. Det blir en jobbig omställning för många, och det kommer att bli svårt att bolla med lån för att betala skulder. Jag menar, att ta ett lån för att betala ett annat lån. På sikt leder det till sundare kreditgivning, och att många inte hamnar i situationen att de måste bolla krediter och lån till att börja med. Men för de som måste göra det nu kommer det nog att bli ganska jobbigt.
 

Anam

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 677
Blev medlem
8 Maj 2020
Meddelanden
2 627
Mottagna reaktioner
2 522
Poäng
1 677
Bra på ett sätt, dåligt på ett annat. Jag ser de som positivt och också en liten tankeställare och ett pushade att man vill få bort fler skulder, fortare än kvickt nu!
 

Cecilia

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
1 165
Mottagna reaktioner
813
Poäng
717
Ja det är nog bra men grundproblemet är synen i samhället på de som har lån att alla har överkonsumerat och spelat för att hamna fel och att man blir sedd som andra klassens medborgare. Då behöver en mer respektfull syn på de med ekonomiska bekymmer, man kan hamna där av tusen anledningar, tror tyvärr inte får bort ångest och depression om vi inte kan prata om det utan att bli dömda som andra klassens medborgare i samhället. Vi behöver bli mer ödmjuka och respektfulla inför att alla kan hamna snett och det behöver inte alltid vara av spel eller konsumtion utan det kan finnas andra orsaker. Vi är tyvärr extremt dömande i detta land och det behöver vi ändra på.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 647
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
617
Mottagna reaktioner
711
Poäng
647
Om om skuldregistret inkluderar alla krediter som telefonköp och bilavbetalningar och så vidare, så tror jag det kan bli ganska robust.
 

Sudd

Medlem
Poäng: 47
Blev medlem
12 Augusti 2022
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
19
Poäng
47
Väldigt bra! Äntligen kanske många oseriösa aktörer försvinner från marknaden. Att det ev blir svårare att få lån känner jag bara är positivt, är alldeles för lätt och oseriöst som det ser ut idag
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp