• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

FinansInspektionen - JA till Nationellt skuldregister

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 705
Mottagna reaktioner
1 476
Poäng
967
Enligt mig bra för kommande generation. För oss som sitter i träsket och inte kommer bli beviljade några lån och få stängda krediter framöver kan det bli en snabb väg till kronofogden för många.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
Tycker det låter bra långsiktigt. Tror dock det kommer försvåra många att få fler samlingslån . Eftersom alla skulder kommer synas ! Tror jag hade närmare 400k som inte var med på UC !
 

Modomio

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
7 Mars 2022
Meddelanden
487
Mottagna reaktioner
203
Poäng
407
Om man lyfter blicken lite tror jag detta är riktigt bra och nödvändigt!
Hade ett motsvarade register funnit för några år sedan hade jag inte kunnat skuldsätta mig så kraftfullt som jag gjorde. Allt trixande med olika kreditupplysningar och annat är i mina ögon enbart till ondo på längre sikt. På kort sikt kan det naturligtvis vara skönt för stunden att få loss cash.
Ser fram emot att detta inför för att bromsa överskuldsättningen i samhället, som ingen mår bra av. De enda som mår bra av detta är kreditgivarna, som tjänar ofantligt med pengar på dyra avgifter och lån.

Det som kan bli knepigt är att hitta praxis för vilken samlad skuldsättningsnivå som är acceptabel. Hur lån, krediter etc. kommer rapporteras och lära dig algoritmerna för hur bankerna tolkar och använder det nya registret. Men det kommer vi ju lösa tillsammans här :)

Ja och nej, A o Ö. Det är inte det som är det stora och riktiga problemet.
Problemet tycker jag är att straffa folk som har hamnat med en anmärkning för den första gången med tre år. En smutsig äckel medborgare som straffas för tre jävla år enligt dem. Även om det gäller en liten summa dum faktura. Konsumenter fel ja ja, men c’mon tre år?
Vad hände då när man hamna i en akut situation eller liknande? Snabblån sms-lån som godkänner betalningsanmärkningar men med höga sjuka räntor. Inget val för den som har en anmärkning under tre år.
Tycker att allt är planerad, smutsiga vill känna pengar så klart. Hade det varit ett år bara så jag tror inte att så många kommer använda de dyra lån eller bli skuldsatta.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Fantastiskt. Efterlängtad och fullständig nödvändigt. Inte bara för att begränsa överbelåning men även för att kunna påverka och ändra för alla. I Finland beslutade staten att ta bort ALLAS anmärkningar efter en månad. Dvs alla får chansen att börja om efter en kort tid. När då staten eller finansinspektionen har han om UC(eller vilket det än blir) finns klara möjligheter till styrning.
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
941
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
Enligt mig bra för kommande generation. För oss som sitter i träsket och inte kommer bli beviljade några lån och få stängda krediter framöver kan det bli en snabb väg till kronofogden för många.
Ja och då också fler som drabbas av psykisk ohälsa då de hamnar hos kfm och det gör vi inte något åt, vi behöver ha en annan attityd till detta att hamna snett i samhället då vi är enormt dömande i detta land och det är en av orsakerna till att detta med psykisk ohälsa ekonomiska bekymmer och andra tråkigheter inte görs något åt, vi borde börja med oss själva att leva efter behandla andra såsom du vill bli behandlad själv. Det är gratis och vi kan börja nu. Märker här på forumet hur mer dömande attityd det blivit på senaste tiden. Alla hamnar inte i överskuldsättningen pga spel och konsumtion det kan finnas annat bakom och det behöver man också göra något åt samt hjälpa dem som redan är överskuldsatta och inte döma dem för resten av livet. Så det finns enormt mycket mer ett nationellt register att göra även om det är jättebra
 

Cecilia

V.I.P
Poäng: 657
Blev medlem
29 Augusti 2021
Meddelanden
941
Mottagna reaktioner
734
Poäng
657
Fantastiskt. Efterlängtad och fullständig nödvändigt. Inte bara för att begränsa överbelåning men även för att kunna påverka och ändra för alla. I Finland beslutade staten att ta bort ALLAS anmärkningar efter en månad. Dvs alla får chansen att börja om efter en kort tid. När då staten eller finansinspektionen har han om UC(eller vilket det än blir) finns klara möjligheter till styrning.
Håller med jättebra men här i landet dömande så behöver vi ändra attityd till hur vi behandlar de som hamnat i skuld på ett annat sätt och vet inte om vi i Sverige går Finlands väg att ta bort allas anmärkningar efter en månad det vore ett fall framåt för vi behöver ändra vår attityd till varandra och att det får vara ok att göra misstag och att alla kan hamna här man behöver inte spela eller överkonsumera för att hamna här utan vi behöver behandla andra så som vi vill behandlade själva. Tycker det dömande klimatet tagit överhand mer och mer märker bara här på forumet i vissa fall hur dömande vissa är. Detta kan vi börja med hos oss själva men det vore bra om vi någon gång kan anamma andra länder och inte alltid tro att vi är störst bäst och vackrast. Tycker Finlands metod att ta bort alla anmärkningar är rätt väg att gå det ger alla en möjlighet att komma tillbaks och inte blir dömda för resten av livet.
Vill tacka dig för allt stöd och dina tips och ditt stöd här på forumet.
 

Stryker

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
22 Mars 2015
Meddelanden
207
Mottagna reaktioner
86
Poäng
237
KANONBRA!!!

Jag har skulder hos KFM på snart 2 MSEK och anser idag som nykter och spelfri att allt, precis ALLT, i form av smålån, samlingslån för att betala smålån osv. bara är konstgjord andning och skjuter upp det uppenbara: antingen lever man resten av sitt liv med att ta nya lån eller att man hamnar hos KFM.

Hoppas att även alla inkasso måste rapportera in med, det är ju skulder som inte syns och är ännu sämre än Ferratum. Credify och allt vad de heter (jag har varit kund hos alla…)

Detta hade räddat mig från en extrem skuldsättning i alla fall. Jag levde i måååånga år enligt alla tips på nya lån och sätt stt förhala saker och ting som jag lärt mig här på forumet. Men som sagt, allt detta skjuter bara alla problem framåt i tid, och till slut kommer verkligheten ikapp.

Lån till bostad, bil, husvagn osv. är givetvis nåt annat. Det är inget konstigt med det.
 

Pepparkvarn

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
11 April 2019
Meddelanden
303
Mottagna reaktioner
155
Poäng
347
KANONBRA!!!

Jag har skulder hos KFM på snart 2 MSEK och anser idag som nykter och spelfri att allt, precis ALLT, i form av smålån, samlingslån för att betala smålån osv. bara är konstgjord andning och skjuter upp det uppenbara: antingen lever man resten av sitt liv med att ta nya lån eller att man hamnar hos KFM.

Hoppas att även alla inkasso måste rapportera in med, det är ju skulder som inte syns och är ännu sämre än Ferratum. Credify och allt vad de heter (jag har varit kund hos alla…)

Detta hade räddat mig från en extrem skuldsättning i alla fall. Jag levde i måååånga år enligt alla tips på nya lån och sätt stt förhala saker och ting som jag lärt mig här på forumet. Men som sagt, allt detta skjuter bara alla problem framåt i tid, och till slut kommer verkligheten ikapp.

Lån till bostad, bil, husvagn osv. är givetvis nåt annat. Det är inget konstigt med det.
Jag kan dock tycka att samlingslån inte är så farligt om man i övrigt sköter sin ekonomi. I mitt fall kommer jag ansöka om samlingslån på ca 40 tkr helt enkelt för att reducera räntan efter inköp av elmoped (för att sänka utgifterna med transport) och inköp av kylskåp och frys på avbetalning. Problemet är när man tar samlingslån för att fortsätta låna då är problemet inte samlingslånet utan beteendet. I övrigt håller jag med dig
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 272
Poäng
997
Jag kan dock tycka att samlingslån inte är så farligt om man i övrigt sköter sin ekonomi. I mitt fall kommer jag ansöka om samlingslån på ca 40 tkr helt enkelt för att reducera räntan efter inköp av elmoped (för att sänka utgifterna med transport) och inköp av kylskåp och frys på avbetalning. Problemet är när man tar samlingslån för att fortsätta låna då är problemet inte samlingslånet utan beteendet. I övrigt håller jag med dig

Kan hålla med dig om att ett samlingslån i vissa lägen är vettigt, när man enbart lånar till det man verkligen behöver och sköter betalningarna…

Men viktigt att tänka på, när man köper saker på kredit (som moped, kyl, frys etc.) är att grejerna blir dubbelt så dyra ish. Pengar som du över tid ska betala. Det kan vara skönt för stunden, men inte bra i längden. Bäst är istället att spara några tusen varje månad och köpa grejer när man har råd. Det gör att man mår mycket bättre på sikt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp