Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Finns det någon utväg?

Hej.
Jag hade behövt lite värdefulla tankar från andra som är/varit i samma sits.
Jag har höga skulder och har klarat av det under flera år. Levt på marginalen men det har funkat ändå, mitt eget fel helt enkelt och jag fär ta smällen. För ca 3 år sedan tog jag ett lån i panik hos Ferratum och sen började den verkliga kampen. Senaste året har varit extra tufft, har fått prioritera betalningar varje månad, vilket givetvis gör att nästkommande månad blir tyngre. I höstas började mina krediter falla till inkasso och har i dagsläget så gott som alla krediter där, undantag två st. Alla kostnader ökar ju iom det men jag tyckte jag hade fått till en "bra" balans. Har full koll på mina krediter och lån och from juli börjar de bli avbetalda. I september har jag 10000 mindre i inkassokostnader per månad, och under nästa år är allt betalt. Om jag kan betala enligt plan dvs.

Så jag såg ljuset i tunneln, att klara det på egen hand. Men jag har som sagt fått prioritera mycket och denna månad kom jag i ett läge där jag måste betala närmare 17000 på två privatlån hos Resurs för att komma ikapp. Vilket är en omöjlighet, så försökte få hjälp där men dom vägrar hjälpa mig. Har fätt hjälp ett par ggr tidigare att komma ikapp (senast för ca ett år sedan) men denna gång är det tvärstopp, trots att jag förklarade väldigt öppet situationen och att det ser bra ut från hösten. Så nu är jag i detta svåra läge att dessa två lån (ca 200000) kommer att gå till inkasso inom kort och det kommer aldrig att gå runt. Månadskostnaden kommer att bli skyhög. Jag har dessutom några inkassoärenden (hos samma inkasso) som inte går att delbetala och ligger på gränsen till kfm hela tiden. Jag betalar av dessa allt eftersom de kommer till kfm.

Så det som såg ljust ut ser nu mörkt ut istället. Jag tar gärna emot tips och idéer, förslag på långivare som det skulle kunna finnas en möjlighet hos. Vad har ni för erfarenheter av omstartslån hos Plus1, Refino och Svea?

Jag har många ff på UC och hos andra eftersom jag i panik ibland skiter i allt och söker det jag kan. Jag har ibland någon mindre skuld hos kfm men aldrig haft någon betalanmärkning. Att släppa alla lån är inte tänkbart då jag har familj, inkl ovetandes partner. Jag har heller ingen medsökande eller borgenär. Däremot äger jag en obelånad fastighet värd flera miljoner.

Tacksam för input och pepp ?? (negativa påhopp undanbedes då jag är helt klar med alla fel jag gjort)

Tufft läge. Otroligt jobbigt med ovetande familj osv, jag har varit där.

Fastigheten värd miljoner: är du ensam ägare? Kan inte den vara din nyckel till lösningen på din situation?

Om du inte är ensam ägare utan hindret för att tex belåna den och betala av allt är att den andra delägaren (partner?) inte känner till situationen så är mitt råd att ta modet till dig och berätta hur det ligger till. Om ni ska leva vidare så kommer det vara oändligt mycket bättre att berätta nu än att det avslöjas när Kronofogden knackar på dörren. Men berätta gärna mer om din situation, hur stor är skulden totalt sett, hur det är med bostaden, jobb osv.

Tufft läge. Otroligt jobbigt med ovetande familj osv, jag har varit där.

Fastigheten värd miljoner: är du ensam ägare? Kan inte den vara din nyckel till lösningen på din situation?

Om du inte är ensam ägare utan hindret för att tex belåna den och betala av allt är att den andra delägaren (partner?) inte känner till situationen så är mitt råd att ta modet till dig och berätta hur det ligger till. Om ni ska leva vidare så kommer det vara oändligt mycket bättre att berätta nu än att det avslöjas när Kronofogden knackar på dörren. Men berätta gärna mer om din situation, hur stor är skulden totalt sett, hur det är med bostaden, jobb osv.
Tack för ditt svar!
Jag är ensam ägare men vi nyttjar fastigheten som familj. Att sälja är inte aktuellt men att belåna hade kanske kunnnat vara en lösning.

Jag har inkasso och krediter för ca 160000. Ganska låg inkomst, inte jättedålig dock, men tack vare min partners lön och vårt ekonomiska upplägg har jag kunnat betala av på skulderna hittills ändå. Jag har mellan 10-12000 'över' varje månad, som just nu då går till mina skulder. Och de räcker ju i verkligheten inte till, eftersom jag måste stå över vssa varje månad för att klara andra. Så egentligen har jag det inte så dåligt ställt ekonomiskt. Som sagt så hade jag nog löst det här på sikt, åtminstone till en bra levnadsnivå.

Det som ligger mig i fatet vid ansökningar är att alla långivare går efter en mall, istället för att gå på de uppgifter som faktiskt lämnas. Eftersom min lön inte är jättehög och de delar utgifterna 50/50 ser det inte bra ut, fast verkligheten är en annan.

Om jag berättar detta för min partner är jag rätt säker på att jag blir ensam, tyvärr. Känns som ett väldigt dåligt alternativ och inget jag vill heller såklart.

Jag hade helst velat få ett lån pä ca 40000 för att lösa bort toppen på allt och sen återgå till min ursprungliga plan. Slippa ta ett nytt större lån. Det verkar dock rätt omöjligt i min sits. Alternativet verkar vara ett omstartslån, men läser så olika upplevelser kring det så jag drar mig för att ansöka.

Hur löste du din situation?

Du är inte chanslös än. Jag har flera alternativa lösningar för att bringa in 40k med dina förutsättningar, även om de kanske inte är de bästa. Men brinner det så brinner det.
Vad har du för huvudbank, deklarerad inkomst, UC betyg samt hur många förfrågningar? Som ensam ägare på ett så bra värde på huset utan lån kommer bankerna ta emot dig. Varför inte samla allt i bolånet (dvs alla dina lån) och sedan sova gott om nätterna?
Vad är grunden till din skuldsättning, spelar du?

Jag har för något år sedan sökt, nu minns jag inte ens vart (Bluestep kanske) med försök att få fastigheten som säkerhet. Fick då nej pga min inkomst och (deras) bedömda betalförmåga. Nu har jag dessvärre massor med förfrågningar, som säkert ställer till det också. På UCscore ligger jag på 40, så väldigt dåligt, men har legat sämre. Nordea som bank och inkomst en bit över 300000. Vi äger ett hus tillsammans med har lågt bolån, under 900000.

Vart tror du jag kan söka med fastighet som säkerhet?

Jag har för något år sedan sökt, nu minns jag inte ens vart (Bluestep kanske) med försök att få fastigheten som säkerhet. Fick då nej pga min inkomst och (deras) bedömda betalförmåga. Nu har jag dessvärre massor med förfrågningar, som säkert ställer till det också. På UCscore ligger jag på 40, så väldigt dåligt, men har legat sämre. Nordea som bank och inkomst en bit över 300000. Vi äger ett hus tillsammans med har lågt bolån, under 900000.

Vart tror du jag kan söka med fastighet som säkerhet?
Kan tillägga att jag aldrig har spelat, mer än att jag har en stående Lottorad. Orsaken till min situation är nog flera i grunden, men mest överkonsumtion och brist på eftertanke. Har lärt mig läxan dyrt, nu vill jag lösa det här. Helst utan hjälp, vilket jag var på god väg till.

Kan tillägga att jag aldrig har spelat, mer än att jag har en stående Lottorad. Orsaken till min situation är nog flera i grunden, men mest överkonsumtion och brist på eftertanke. Har lärt mig läxan dyrt, nu vill jag lösa det här. Helst utan hjälp, vilket jag var på god väg till.
Vad ligger din deklarerade inkomst på nu?
Hur mycket är massvis med förfrågningar? :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp