• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Flytta & utmätning .

Idaaa123

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
24 Mars 2017
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej! Jag funderar på att flytta ihop med min pojkvän. Jag har inte jättehög hyra i nuläget & på min lön drar de ca 9100:- i månaden. Jag vill ju dock inte att han ska bli drabbad osv. Kan jag på någotvis ställa mig på en annan adress eller va c/o adress ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 522
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Hej! Jag funderar på att flytta ihop med min pojkvän. Jag har inte jättehög hyra i nuläget & på min lön drar de ca 9100:- i månaden. Jag vill ju dock inte att han ska bli drabbad osv. Kan jag på någotvis ställa mig på en annan adress eller va c/o adress ?

Så länge ni inte är gifta tror inte jag att han riskerar att bli drabbad.
 

Idaaa123

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
24 Mars 2017
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Risken är väll att de drar mer av mig , eftersom de anser att han är försörjningspliktig?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 757
Poäng
9 787
Man räknar på samma sätt för sambos som gifta i löneutmätningar.
 

Idaaa123

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
24 Mars 2017
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Man räknar på samma sätt för sambos som gifta i löneutmätningar.




Ja jag vet att jag läst det. Hur kan jag gå tillväga för att de inte ska dra mer av mig? Kan jag skriva mig på ngn c/o adress ? Eller kan jag stå c/o med sambon? Ngt tips?
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 522
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Om din make/maka eller sambo har skulder hos oss anses han eller hon äga det som finns i er gemensamma bostad. Det betyder att allt som finns i er gemensamma bostad kan utmätas, om du inte på något sätt kan bevisa att det är ditt.

Om du bor ihop med någon som har skulder tar du inte över den personens skulder. Men de kan ändå påverka din ekonomi eftersom din inkomst och dina kostnader är en del av hushållets. När vi beräknar vilket belopp vi kan utmäta av din makes/makas eller sambos lön ingår därför dina uppgifter i beräkningen.

Om ni äger en fastighet tillsammans kan vi besluta att din makes/makas eller sambos andel i fastigheten ska utmätas. Det vanliga är då att hela fastigheten säljs och du får pengarna som kommer från din andel.


/Kronofogdens hemsida
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 101
Mottagna reaktioner
2 472
Poäng
1 557

Idaaa123

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
24 Mars 2017
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp