Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Fortfarande (för) lätt att låna.

Jag fick hjälpa min tjejkompis som satt sig i en jobbig sitation pga dessa sms lån.Som om inte detta vore nog,så har hon gjort sig omöjlig mot Inkassobolaget också.Jag fick se 2 fakturor på totalt ca 5000 kr+försening och inkasso avg.Jag frågade rätt ut,hur kunde du låna så utan att betala det du redan hade skuld på???.Svaret blev,tja det kan man ju undra och ångra det så här efteråt.Nej det är för lätt att låna,även om det "STÖRSTA" ansvaret ligger hos den som tar dessa lån.I morgon är hon totalt fri från alla fakturor,dessutom hoppas jag att detta blir en bra läxa att lära sig,för nästa gång får hon ingen hjälp av mig i alla fall.

Risken är rätt stor att problemen fortsätter om det flera gånger löst sig tidigare, på ett ganska enkelt sätt. Särskilt för en ung person med destruktivt beteende eller ett beroende så kan det snarare vara bra och en bättre hjälp om personen åker på ett par betalningsanmärkningar. Innan det gått för långt. Då lär man sig en läxa, att inte göra om samma sak igen. Men redan innan det gått alldeles för långt med stor skuldsättning.

Det är en balansgång det där vad som är bäst. Det är individuellt från fall till fall, men många tror jag lär sig bäst genom den hårda vägen och att falla djupt i tid innan det gått längre. Med anmärkningar och ett rimligt skuldsaldo kan åtminstone inte nya krediter skapas dom närmaste åren.

Som Kryss är inne på, löser man inte grundproblemet (vad det än må vara) kommer det hela mest troligt upprepa sig. Man behöver inte nödvändigtvis dra på sig en betalningsanmärkning för att komma på rätt köl igen, men det betyder heller inte att man alltid löser det hela genom att göra det svårare att låna.

För mig gick det aldrig så långt att jag hamnade hos KFM hade heller inga betalningsanmärkningar, men när jag fick Skuldfinansieringslån lån hos Svea så ställde de som krav att jag livstidsspärrade mig hos alla smslångivare jag hade vid ansökan, och alla jag hade hos olika inkassobolag. Jag var också tvungen att skicka alla svarsmejl från dessa smslångivare till Svea så att de hade bevis på att jag var spärrad. Det hjälpte mig mycket trots att fortfarande var skuldsatt men det tog emot att ens försöka ansöka då jag visste att jag hade spärrat mig. Istället fick jag avstå att köpa det jag hade tänkt mig eller vänta tills jag hade sparat ihop till något och om man sparar till något under en längre tid så kan man inse att just den saken behöver man kanske inte. Men jag kan kan fortfarande relatera till helvetet med smslån som man lånade och lånade om månad efter månad och massor av avbetalningsplaner som gjorde mig fysiskt sjuk till sist av alla sömnlösa nätter och ångest när man inte längre kunde tänka på annat än hur man skulle klara sig från månad för månad. Nu är jag smslånefri och har inga avbetalningsplaner sen 14 månader tillbaka och har börjat betala ner mina kreditkortskulder som jag tidigare utnyttjade fullt ut månad för månad. Jag vet att alla inte kan få samlingslån jag har ett hus som jag kan använda som säkerhet så det var min räddning. Inte heller vet jag om smslånebolagen verkligen håller på att man är spärrad men jag har inte försökt igen att låna för jag vill inte leva med det helvetet igen.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp