Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Fråga ang större lån kontra mindre

Hej!

Jag försökte göra en sammanställning tidigare över norwegian procent och kommit en bit på vägen. Det finns en risk att min nästa fråga låter anklagande och det är absolut inte meningen, men jag undrar om fler tänker som jag...

Jag har tidigare haft ett flertal mindre lån och de har jag ju tagit för att klara av paniksituationer..nu ska jag ta ett större samlingslån. Men risken finns ju att jag trillar dit igen och tar snabblån och då inte kan ta ett samlingslån igen..

hur tänker ni andra som går och "väntar" på ett samlingslån? Är ni helt säkra på det kommer lösa sig och aldrig mer eller vad är tanken?

Jag gjorde så när jag fick mitt samlingslån hos Svea skuldfinansiering (fick inte hos någon annan) för 1 år sedan att jag spärrade mig hos alla smslångivare det var också ett krav från Sveas sida.Har sedan dess inte tagit något smslån har inte heller försökt. Visst vissa månader är ekonomin ansträngd men är det något jag vill köpa får jag helt enkelt avstå från det istället för att sätta mig i skuld. Jag tycker att man ska tänka så att man inte ska trilla dit igen utan att man får anpassa sig efter situationen. Bygga upp en buffert för oförutsedda utgifter är också bra om det finns utrymme till det

Det beror ju helt på vad anledningen var till att man hamnade i kläm. Om man har ett obehandlat beroende av något slag är ju risken stor att man börjar låna, samma sak om man har obefintlig impulskontroll. Förhoppningsvis har de flesta som tog lån för att unna sig saker man annars inte hade råd med mognat under åren med ekonomiska problem så att risken där är ganska låg. Andra faktorer kan man ju inte styra över, som förlorat jobb, skilsmässa etc.

För min egen del fick vi ett samlingslån 2010, men det var på för låg summa och vi hade inte löst grundproblemet - att våra fasta utgifter översteg inkomsten, så ganska snart efteråt var det lika illa och på sikt värre.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp