• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Fråga Låntagarnas

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Hej Låntagarna! Bra initiativ, det behövs konkurrens och även hjälp för människor som har hamnat snett. Det jag kan sakna lite är en aktör som inte stenhårt går på kreditupplysning (jag vet att en måste göras). Jag saknar en aktör där jag kan få förklara min situation före ansökan och ha en rådgivare som stöttar mig hela vägen. Jag har personligen tex ett ganska bra Uc-score, inga betalningsanm osv, men jag har en hög skuldsättning..Även när jag söker samlingslån upplever jag dock att det är omöjligt att få lån på 600 000. Det känns som att det går på automatik (han är högt skuldsatt, nej tack!). Idag betalar jag drygt 10 000 kronor i månaden på skulder och att komma ner på kanske 5-6000 hade varit himmelskt. Tror ni att det kommer några aktörer som kanske satsar mer på personlig kontakt och förtroende framöver? (givetvis förstår jag att UC måste tas, och att uppgifter som jag lämnar måste verifieras).

Hej Conrad!

Det är precis den typen av aktör vi önskar vara! Banker, långivare och låneförmedlare har oftast ganska fyrkantiga och automatiska beslutsprocesser och tillvägagångssätten vid kundkontakt är väldigt generella. Vi vill hjälpa och stötta våra kunder med hjälp av individuella planer där lån just nu inte nödvändigtvis är den bästa lösningen. Lösningen kan istället vara en individanpassad plan där målet, längre fram, blir en lägre ränta eller lägre månadskostnad. Detta genom att exempelvis förhandla med befintliga långivare, samla några av lånen till ett samlingslån eller invänta en bättre kreditvärdighet. Alla låntagares situation är komplex och därför behövs individuella planer och inte generella ramar och regler.

Med det sagt ser vi inte någon aktör som direkt kan ge dig vad du efterfrågar men vi vill gärna hjälpa dig med en individuell plan för att du på sikt ska sänka din månadskostnad från 10.000kr till 5.000kr.

Du får gärna maila mig på andreas@lantagarnas.se om du vill att jag tittar på dina lån och krediter, kreditvärdighet, månadskostnad, inkomst etc. för att få till en bra och stabil handlingsplan. Annars kan du också dela din situation här på forumet så återkommer vi med en plan. Vad föredrar du?

Låntagarnas har självklart tystnadsplikt.

Mvh Andreas
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Kanske inte är något ni vill släppa på, men vilken bank förmedlar ni flest lån åt?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Hej! När ni skriver att ni hjälper med förhandlingar mm för att få ner lån och ränta mm även for oss som inte använder er förmedling, hur gör ni då? Hur tjänar ni på det?
Och de flesta här (inkl mig) skulle kunna komma ur skuldfällan om bankerna inte stirrade sig blinda på UC score. Hur förmedlar ni det gentemot bankerna ni jobbar med? Eller finns det egentligen ingen skillnad mellan att söka lån via vanliga förmedlare och låntagarnas? För det skulle betyda att vissa skulle kunna få lån via er men inte via andra förmedlare? Eller har jag missförstått?
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 286
Mottagna reaktioner
687
Poäng
637
Hej! När ni skriver att ni hjälper med förhandlingar mm för att få ner lån och ränta mm även for oss som inte använder er förmedling, hur gör ni då? Hur tjänar ni på det?
Och de flesta här (inkl mig) skulle kunna komma ur skuldfällan om bankerna inte stirrade sig blinda på UC score. Hur förmedlar ni det gentemot bankerna ni jobbar med? Eller finns det egentligen ingen skillnad mellan att söka lån via vanliga förmedlare och låntagarnas? För det skulle betyda att vissa skulle kunna få lån via er men inte via andra förmedlare? Eller har jag missförstått?

Som jag har förstått det så är enda skillnaden att Låntagarnas har ett mindre utbud av banker så du har tvärtom större chans att bli beviljad hos någon av de andra förmedlarna. Bankerna dem jobbar med har alla andra förmedlare också och det är samma prövning som görs med samma bedömning och automatsvar.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Ok, men om det är så, vad finns det för nytta då? De med bra ekonomi behöver inte de. De går direkt till vanliga förmedlare. Och för ’oss’ andra finns det ändå inga chanser att få samlingslån.
 

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Hej! När ni skriver att ni hjälper med förhandlingar mm för att få ner lån och ränta mm även for oss som inte använder er förmedling, hur gör ni då? Hur tjänar ni på det?
Och de flesta här (inkl mig) skulle kunna komma ur skuldfällan om bankerna inte stirrade sig blinda på UC score. Hur förmedlar ni det gentemot bankerna ni jobbar med? Eller finns det egentligen ingen skillnad mellan att söka lån via vanliga förmedlare och låntagarnas? För det skulle betyda att vissa skulle kunna få lån via er men inte via andra förmedlare? Eller har jag missförstått?

Hej Doodles och Zaozi,

Hos oss på Låntagarnas har vi två huvudsakliga arbetsuppgifter. Vid låneförmedling får vi ersättning från långivarna, precis som andra låneförmedlare. I vår rådgivning tjänar vi inga pengar utan jobbar istället för att minska överskuldsättningen i samhället genom att hjälpa alla låntagare till en förbättrad privatekonomi. Vi tror att detta gynnar samhället och vi vet att det gynnar varje individ. Vissa kunder som kontaktar oss har en kreditvärdighet och en situation som klarar av en ansökan om ett samlingslån. Och vissa kunder jobbar vi med långsiktigt där vi går igenom befintlig lånesituation, kreditvärdighet etc. för att förbättra desamma.

När det gäller låneförmedlingen så finns det egentligen ingen skillnad på oss och övriga låneförmedlare. Den enda skillnaden är (utöver möjligtvis antal långivare) att vi är ett bolag utan vinstsyfte som jobbar för lägre kostnader för låntagare. Därför kan vi betala tillbaka 1% av utbetalt lånebelopp till varje låntagare när vi förmedlar ett lån.

Jag kan hålla med dig om att långivare generellt sett tittar på UC lite väl strängt och detta beror nog på att alla processer är automatiserade idag. Även vi saknar den personliga kontakten och förståelsen för varje enskild låntagare. Här försöker vi att 1) hjälpa varje låntagare med individuella planer och 2) påverka långivarna på marknaden att sakta men säkert förändra sina modeller för att bedöma en kund.

Som en sista del så vill jag nämna att vi jobbar på att bli fler banker och långivare. Är det någon långivare som ni verkligen saknar hos oss?

Mvh Andreas
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 768
Mottagna reaktioner
1 547
Poäng
1 117
Hej LånaUtanPapper och stort tack för ett bra tips!

Vi kanske ska lägga till en lista med våra samarbetande långivare där man kan exkludera de långivare man inte vill att ansökan ska skickas till. Inte alls dumt.

Vad tror du annars om att titta på en liknande lösning hos Bisnode som det finns hos UC (endast en förfrågan per ansökan)? Vi vet ju att det är många långivare som tar in kompletterande uppgifter från Bisnode och det blir nog svårt att ändra på. Men om vi kan minimera påverkan på kreditbetyget så vore kanske det en smart lösning?

Mvh Andreas

Hejsan,

Tänkte bara kolla hur det går med förslaget jag skickade. Lämnade tips tidigare om att man ska ha möjlighet att välja bort de aktörer som även tar Bisnode för att det inte ska påverka båda betygen hos UC och Bisnode. Nordax, Sevenday och Fellow Finance.

Du sa att du kommer kika på det och ta det vidare, är nyfiken på om ni har någon uppdatering här?
 

Låntagarnas

Låntagarnas officiella konto
Poäng: 86
Blev medlem
7 September 2020
Meddelanden
19
Mottagna reaktioner
24
Poäng
86
Hejsan,

Tänkte bara kolla hur det går med förslaget jag skickade. Lämnade tips tidigare om att man ska ha möjlighet att välja bort de aktörer som även tar Bisnode för att det inte ska påverka båda betygen hos UC och Bisnode. Nordax, Sevenday och Fellow Finance.

Du sa att du kommer kika på det och ta det vidare, är nyfiken på om ni har någon uppdatering här?

Hej,

Vi jobbar för fullt på detta tack vare ditt förslag! Dels så jobbar vi på att implementera Bisnodes lösning som liknar UCs (endast en kreditupplysning registreras). Det innebär att även om vi skickar ansökan till Nordax, Sevenday etc. så registreras bara en upplysning hos Bisnode.

Nästa steg blir att våra kunder får välja om det ska göras en Bisnode eller inte innan ansökan skickas in. Det innebär då att vi inte skickar ansökan till de som använder sig av Bisnode (Nordax, Sevenday etc.).

Vad tror du om denna lösning?

Mvh Andreas
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Hej,

Vi jobbar för fullt på detta tack vare ditt förslag! Dels så jobbar vi på att implementera Bisnodes lösning som liknar UCs (endast en kreditupplysning registreras). Det innebär att även om vi skickar ansökan till Nordax, Sevenday etc. så registreras bara en upplysning hos Bisnode.

Nästa steg blir att våra kunder får välja om det ska göras en Bisnode eller inte innan ansökan skickas in. Det innebär då att vi inte skickar ansökan till de som använder sig av Bisnode (Nordax, Sevenday etc.).

Vad tror du om denna lösning?

Mvh Andreas

Tycker det låter väldigt bra om ni lyckas med det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp