Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fråga så ringer jag och frågar

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 5 497
En av våra mest hjälpsamma
Meddelanden
12 089
Mottagna reaktioner
8 508
Poäng
5 497
Har märkt att många känner sig obekväma med att ringa telefonsamtal.

Så jag har nu tänkt erbjuda här att den som vill ha svar på en fråga men inte själv vill ringa så ringer jag och försöker ta reda på svaret.
En variant av "Ring så spelar vi" fast "Fråga så ringer jag".

Jag tänker mig mer allmänna frågor! Som t ex om vilka upplysningar det tas hos olika aktörer, vilka ger avbetalningsfria månader, vilka inkasso vissa skulder hamnar hos etc.
Självklart 100% gratis! Inga baktankar eller så. Bara en önskan om att få hjälpa andra och ge tillbaka till Forumet.

Inga samtal till Kf, FK eller domstolar!

Inga frågor om förbehållsbelopp, löneutmätning, skuldsanering eller andra frågor som rör Kf då sådana frågor är mer komplexa och kan vara svåra att svara generellt på!
Inte heller frågor om mer komplicerade saker som rör olika tvister, bodelning etc.

Skriv din fråga här i tråden och inte i pm så fler kan ha nytta av svaren!

Senast ändrad:
Detta är riktigt bra!

Jag har ingen telefonskräck desto mer brist på tid :D

Jag hoppas fler läser denna tråd så att de vet att de kan få hjälp av dig - för det är verkligen fler än man tror som har väldigt svårt för detta. Lite samma lika som de som inte klarar av att öppna fönsterkuvert.

Har förut tänkt på detta med.

Borde finnas en tjänst. Undrar hur många som inte skulle betala en slant för att slippa ringa?

Mycket trevligt initiativ. Skulle haft denna när jag mailade om att en tjänstepension plötsligt satts på mig helt felaktigt. Fick svaret direkt, ring. Mailade tillbaka att de får göra som de vill med tjänstepensionen och att mitt ansvar slutar här. Svar, ring vi kan inte ta personuppgifter via mail (som jag redan mailat). 6 månader senare kom ett brev om att tjänstepensionen var avslutad. Hade varit fint om någon trevlig kunde ringt och tagit mina uppgifter från mailet och kollat upp saken :)

Senast ändrad:
@Myra det här kanske vore nått för dig?

Kom i mailboxen idag:
Faktura
Hej,
Jag har fått en faktura som jag inte vet vad det handlar om (xxxxx)

Tacksam om någon kan ringa mig på...
Så blir du lånforums officiella telesupport!

Jag har ringt till Synsam ang kreditupplysning och jag postar svaret här så ingen känner sig obekväm. Jag ringde på egen bevåg kan man säga.
De sa att det inte är möjligt att göra upplysningen på förhand, innan besöket. Utan den görs på plats med legitimation och bank id. Men de sa att om man blir nekad så kan man ha med sig en borgenär, en vän eller släkting. Om kreditupplysningen inte bli godkänd kan man ändå teckna prenumeration om borgenären har bra ekonomi. Prenumerationen kommer att stå på den som behöver glasögonen och även fakturorna kommer att skickas till denne. Men om man däremot inte betalar så kommer påminnelsen att skickas till borgenären.
Plötsligt kom jag ihåg att för väldigt många år sedan när jag behövde nya glasögon men var osäker om kreditprovningen skulle gå genom så hade jag med mig en kompis, ifall i fall.

Jag hann inte ringa till Synoptik då de hade telefontid till 15 så jag gör det imorgon.

Jag har ringt till Synsam ang kreditupplysning och jag postar svaret här så ingen känner sig obekväm. Jag ringde på egen bevåg kan man säga.
De sa att det inte är möjligt att göra upplysningen på förhand, innan besöket. Utan den görs på plats med legitimation och bank id. Men de sa att om man blir nekad så kan man ha med sig en borgenär, en vän eller släkting. Om kreditupplysningen inte bli godkänd kan man ändå teckna prenumeration om borgenären har bra ekonomi. Prenumerationen kommer att stå på den som behöver glasögonen och även fakturorna kommer att skickas till denne. Men om man däremot inte betalar så kommer påminnelsen att skickas till borgenären.
Plötsligt kom jag ihåg att för väldigt många år sedan när jag behövde nya glasögon men var osäker om kreditprovningen skulle gå genom så hade jag med mig en kompis, ifall i fall.

Jag hann inte ringa till Synoptik då de hade telefontid till 15 så jag gör det imorgon.
Tror Spacsavers kör Walley så inte UC https://www.specsavers.se/erbjudanden/delbetala

Hej,
Jag kapar tråden endast i syfte av att jag vet att du @Myra, kan inkasso.
Jag släppte skulder i december och har fått från Lowell idag, har du haft med dem att göra? Min ekonomi är kass, men bättre än tidigare och jag kanske får trixa lite men ska försöka att hålla mig borta från kfm (som jag var helt inställd på att bara låta allt gå till tidigare) kanske kan jag hålla mig flytande i sex månader. Hur bör jag göra?

Tror du menar borgensman man tar med sig...?
(Nej, det är inte att märka ord, borgenär och borgensman är två vitt skilda begrepp ^^ )

Tror du menar borgensman man tar med sig...?
(Nej, det är inte att märka ord, borgenär och borgensman är två vitt skilda begrepp ^^ )
Hon på Synsam sa borgenär men jag tror alla fattar vilken funktion den som följer med kommer uppfylla. Men så klart bra att använda de rätta termerna.

Senast ändrad:
Hej,
Jag kapar tråden endast i syfte av att jag vet att du @Myra, kan inkasso.
Jag släppte skulder i december och har fått från Lowell idag, har du haft med dem att göra? Min ekonomi är kass, men bättre än tidigare och jag kanske får trixa lite men ska försöka att hålla mig borta från kfm (som jag var helt inställd på att bara låta allt gå till tidigare) kanske kan jag hålla mig flytande i sex månader. Hur bör jag göra?
Tycker Lowell är hårda och inte så hjälpsamma. De kommer ställa massa frågor om din ekonomi, inkomst, utgifter etc, för att bedöma hur mkt du ska betala.
Jag har fått fryst ränta och sänkt belopp så kan inte säga att jag inte fått hjälp men som helhet är de svåra är min erfarenhet. Förberedd dig på att förhandla, lägg fram argument om varför du ska betala xxxx kr.

Hon på Synsam sa borgenär men jag tror alla fattar vilken funktion den som följer med kommer uppfylla. Men så klart bra att använda de rätta termerna.
Man kan ju ta med en borgenär och på plats låna hela beloppet och skippa abonnemanget :)

Återger här samtal med Synoptik:

1. Kan man på ngt sätt göra kreditprovningen innan man kommer till butiken?
Nej det går inte, den görs live i våra butiker.

2. Kan man ha med sig en borgensman?
Ja det kan man.

Annan info jag fick under samtalet: om man har skyddat identitet måste man låsa upp spärren innan man kan ansöka om abonnemang på avbetalning. Sen kunde hon inte svara på vilken sorts upplysning de tar och det visste hennes kollega inte heller. Hon sa att butikerna har bättre koll på detta.
Hon sa också att om man inte har anmärkningar eller annat hos Kf och har deklarerad inkomst så brukar det beviljas.

Tycker Lowell är hårda och inte så hjälpsamma. De kommer ställa massa frågor om din ekonomi, inkomst, utgifter etc, för att bedöma hur mkt du ska betala.
Jag har fått fryst ränta och sänkt belopp så kan inte säga att jag inte fått hjälp men som helhet är de svåra är min erfarenhet. Förberedd dig på att förhandla, lägg fram argument om varför du ska betala xxxx kr.
Nu svarade jag i min egna tråd, men uppdaterar även här. Jag fick igenom en betalplan på 3 mån om 1500kr/månad. Därefter skulle jag återkomma till Lowell för en omförhandling. Ja dom är fyrkantiga men han jag pratade med hade empati över min situation. Så, en halv framgång som jag är tacksam över. Nu ska jag andas. Kanske ska jag fortsätta att betala och hålla mig borta från KFM? Var helt inställd på det fram tills igår.
Tusen tack för input! Nu återgår vi till ämnet.

Jag har ringt till Tryggkredit och ställt några frågor.

1. Tar ni en upplysning vid varje uttag och vilken sorts upplysning?
- Ja, vi tar en upplysning vid varje uttag och det är UC.

Följdfråga om det är mini eller full UC (som andra banker ser)
- Full UC som andra banker ser
2. Rapporterar ni lånet till UC?
- Ja

3. Om man får betalningssvårigheter och inte kan betala, skickar ni skulden till inkasso eller direkt till Kf?
- Vi skickar skulden till inkasso Retriva som är vår dotterbolag.

4. När skickas skulden till inkasso?
- Efter tre missade betalningar

OBS! De här svaren har jag fått av en person på deras kundtjänat. Jag kan inte garantera till 100% att de stämmer så ha det i åtanke.

Har märkt att många känner sig obekväma med att ringa telefonsamtal eller helt enkelt inte har tid.
Det sägs att många ungdomar t ex lider av telefonskräck.
För mig är det tvärtom, om jag mejlar och får svar så oftast kommer det följdfrågor eller att inte alla mina frågor besvarats utan bara den första o s v.
Så därför föredrar jag att ringa!
Sen när det kommer till Inkassobolagen så känner jag personligen att ett samtal/dialog (förhoppningsvis) ger mer än ett mejl.

Så jag har nu tänkt erbjuda här att den som vill ha svar på en fråga men inte själv vill ringa så ringer jag och försöker ta reda på svaret.
En variant av "Ring så spelar vi" fast "Fråga så ringer jag".

Kan tänka mig att det gäller mer allmänna frågor där ingen behöver röja upp sin identitet. Som t ex om vilka upplysningar det tas hos olika aktörer, vilka ger avbetalningsfria månader, vilka inkasso vissa skulder hamnar hos etc.
Självklart 100% gratis! Inga baktankar eller så. Bara en önskan om att få hjälpa andra och ge tillbaka till Forumet.
Det är fantastiskt att här finns så många som sitter på svaren på olika frågor men ibland kanske blir svaren motstridiga eller ingen vet exakt vad som gäller.
Då kan man skriva en fråga här i tråden och så kollar jag upp det.
Dock inga frågor om förbehållsbelopp, löneutmätning eller skuldsanering som kräver personliga uppgifter. Dessutom har vi vår @Lasseman som alltid kan svara på Kf relaterade frågor.
Fint av dig Myra. Vet du om KFM kan utmäta tjänstepensionen innan man går i pension, alltså att man erbjuder dem att ta det man hittills tjänat in (inte på det nuvarande jobbet dock), som betalning av skulder menar jag, när man får löneutmätning, vilket är oundvikligt i mitt fall har jag insett. Beloppen äger dock förra arbetsgivarna, inte av mig själv, alltså de är inte i mitt namn.

Fint av dig Myra. Vet du om KFM kan utmäta tjänstepensionen innan man går i pension, alltså att man erbjuder dem att ta det man hittills tjänat in (inte på det nuvarande jobbet dock), som betalning av skulder menar jag, när man får löneutmätning, vilket är oundvikligt i mitt fall har jag insett. Beloppen äger dock förra arbetsgivarna, inte av mig själv, alltså de är inte i mitt namn.
Följd fråga då. Kan KFM utmäta tjänstepension?

Tror inte Kf utmäter tjänstepension men jag ringer och frågar om detta!

Själva utbetalningen av tjänstepension går bra.
Det går i vissa väldigt sällsynta fall att utmäta själva försäkringen också.

Tror inte Kf utmäter tjänstepension men jag ringer och frågar om detta!
Ring tidigt. Pga lite omdispinering av folk är det nu regelmässigt 1-1.5 timmas telefonkö förutom de första som tar sig fram. Rätt många får inte ens stå i kön.

Själva utbetalningen av tjänstepension går bra.
Det går i vissa väldigt sällsynta fall att utmäta själva försäkringen också.
Tack, så inget man kan erbjuda själv antar jag, att de utmäter själva försäkringen menar jag. Försöker bara hitta någon livlina i mitt kaos..

Tack, så inget man kan erbjuda själv antar jag, att de utmäter själva försäkringen menar jag. Försöker bara hitta någon livlina i mitt kaos..
Du kan ju be dom utreda, jag gissar att det utmäts kanske några enstaka per år, över hela landet, som uppfyller kraven.
Haft något fall där man bönat och bett att fått den utmätt för att slippa få huset sålt exekutivt, men det hjälpte inte

Du kan ju be dom utreda, jag gissar att det utmäts kanske några enstaka per år, över hela landet, som uppfyller kraven.
Haft något fall där man bönat och bett att fått den utmätt för att slippa få huset sålt exekutivt, men det hjälpte inte
Tack, misstänkte det, hade löst mina problem om de fick utmäta det.

Tack, misstänkte det, hade löst mina problem om de fick utmäta det.
Det hade kunnat löst problemen för rätt många. Å andra sidan skulle många bli i princip utan pension, de som går igenom livet skuldsatt, hela tiden få det som är avsatt för pension utbetalt och sluta med endast garantipension..
Det är någon lag från 1902 tror jag det är som reglerar det hela.

Det hade kunnat löst problemen för rätt många. Å andra sidan skulle många bli i princip utan pension, de som går igenom livet skuldsatt, hela tiden få det som är avsatt för pension utbetalt och sluta med endast garantipension..
Det är någon lag från 1902 tror jag det är som reglerar det hela.
Förstår det, i mitt fall tänker jag att jag är glad så länge jag kan betala av mina skulder fram till pensionen, ser ingen framtid ändå i mitt kaos. Får hitta andra lösningar.. Tack för alla svar.

Jag har extremt mycket pengar i min tjänstepension. När jag var skuldsatt så försökte jag få loss 20% för att betala mina skulder, men det gick inte. Det hade varit en bra lösning för mig, eftersom jag ändå haft en rejäl peng kvar.

Jag har extremt mycket pengar i min tjänstepension. När jag var skuldsatt så försökte jag få loss 20% för att betala mina skulder, men det gick inte. Det hade varit en bra lösning för mig, eftersom jag ändå haft en rejäl peng kvar.
Tack, har också mycket där, hade sett det som en befrielse att få loss det men verkar vara omöjligt som sagt :-(

Jag hade velat haft något liknande där att man kan ta ut tjänstepensionen när man vill. Antingen i en klumpsumma eller utbetalning per månad. Tar pengarna slut innan du går i pension då gör dom det. Men väljer du att ta ut pengarna i en klumpsumma så får du betala en viss skatt och du kan sätta tillbaka allting också. Ungefär som ett litet buffertkonto.

Jag vet, drömmar och visioner men ibland får man ha det:facejoy:

Jag hade velat haft något liknande där att man kan ta ut tjänstepensionen när man vill. Antingen i en klumpsumma eller utbetalning per månad. Tar pengarna slut innan du går i pension då gör dom det. Men väljer du att ta ut pengarna i en klumpsumma så får du betala en viss skatt och du kan sätta tillbaka allting också. Ungefär som ett litet buffertkonto.

Ja, drömma kan man göra :-). Jag hade tänkt betala av alla skulderna med dem, orka inte ens tänka på livet som pensionär, lär väl inte överleva ända fram ändå.

Ja, de pengarna är verkligen låsta och för en viss summa är det bra, annars skulle nog många bli "fattigpensionärer". Jag sätter inte in några pengar alls längre på min tjänstepension utan sparar på annat sätt. Kan egentligen be om utbetalning från 58 års ålder, men jag avstår eftersom jag tjänar tillräckligt på mitt företag. Kan välja på hur lång tid som man vill ta ut pensionen på, men drar på det, så man vet om man är frisk. Tänker att blir man rejält dålig med cancer eller så, så blir det 5 år, annars är jag hyggligt frisk vid 68 års ålder så blir det nog livsvarigt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp