Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Fråga så ringer jag och frågar

@LånaUtanPapper nu har jag pratat med kf ang din fråga om det är så att ribban har sänkts och skäligheten är lite lägre.
Jag skriver exakt det mannen jag pratade med sa:

"Kan egentligen inte ge ett svar så då det är från ärende till ärende.
Vi tar hänsyn till de omkostnader man har och hyrorna har ju gått upp senaste tiden så många har fått högre kostnader. Och det är de faktiska kostnaderna vi tar hänsyn till.
Men ur ett helhetsperspektiv så är det inte lägre krav idag än tidigare för att få skuldsanering."
Tack, bra att få klargjort vad som gäller. Så man kanske kan antar att kraven för skälighet är ungefär detsamma. Men att dom tar något mer hänsyn till högre hyror/räntor som gör att vissa lever under existensminimum (är min tolkning). Men ganska samma.

Tack, bra att få klargjort vad som gäller. Så man kanske kan antar att kraven för skälighet är ungefär detsamma. Men att dom tar något mer hänsyn till högre hyror/räntor som gör att vissa lever under existensminimum (är min tolkning). Men ganska samma.
Det betyder väl inte att de ”tar mer hänsyn” utan att högre hyror och kostnader gör att fler beräknas vara kvalificerat insolventa. Dvs det är samma krav som tidigare på kvalificerad insolvens och skälighet.

Det betyder väl inte att de ”tar mer hänsyn” utan att högre hyror och kostnader gör att fler beräknas vara kvalificerat insolventa. Dvs det är samma krav som tidigare på kvalificerad insolvens och skälighet.
Och att fler har för hög hyra och kan få avslag pga det.

Det är så jag menar

även min tolkning av det han sa!

En fråga du gärna får fråga Försäkringskassan.

Jag tar semester 1 juli - förskolan är stängd. Jag och barnen har planer på att vara utomlands.
Men OM det är som såhär att barnen blir sjuka hela första veckan, kan jag för den specifika veckan ta VAB så att jag inte bränner en semestervecka? Sen istället ta semester vecka två och stanna utomlands.

Arbetsgivaren bör ju inte ha några problem med det.

Men hur hade försäkringskassan ställt sig till det? För det finns ju en fråga skulle du jobbat den tiden / vem som skulle tagit hand om barnen. På fråga två är ju svaret ingen? För dom skulle ju ändå inte varit på förskolan. Men sen samtidigt har jag inte kunnat nyttja min semester fullt ut.
Har nu pratat med försäkringskassan om detta @Terry_

Man får söka tillfällig föräldrapenning (vabba) om en förälder har semester och barnen blir sjuka (oavsett om barnen skulle på förskola eller vara lediga) gäller även om man är utomlands.
Man kontaktar sin arbetsgivare och säger att man ska ta vab istället för semesterdagar.

Om man däremot är ledig så får man inte söka vab. Alltså skillnad på ha semester eller vara ledig (även om att ha semester innebär att man är ledig men FK har en annan definition på ledig). Ledig menar FK att man inte skulle ha jobbat den dagen/veckan. Om man t ex alltid är ledig på torsdagar (jobbar inte) och barnen blir sjuka på en torsdag, då får man inte söka vab för den dagen.

Ah!!

Utmärkt svar. Då har jag koll på läget. Stort tack Myra.

Vilken insats du gör med detta.

Massa kärlek till dig!

Ah!!

Utmärkt svar. Då har jag koll på läget. Stort tack Myra.

Vilken insats du gör med detta.

Massa kärlek till dig!
Tack!
Missade skriva detta (jag frågade lite mer kring skillnaden mellan ha semester eller vara ledig).

Handläggaren sa att om man går miste om något av dessa tre:
-a-kassa
-lön
-semester
då kan man söka vab.

Andra dagar då man inte skulle gått till jobbet, helgdagar, röda dagar då blir det ingen vab.

Hej,
En fråga om försäkringskassan.

Jag är föräldraledig 4 veckor i juli då förskolan är stängd. Planen är att jobba extra hos en annan arbetsgivare under sommaren. Kan man vara föräldraledig på dagen alltså ta hand om barnet och sedan jobba kväll/natt?
Jag har lägsta dagar kvar att ta ut därför min tanke är att jobba extra för att få ihop det med lönen.
Så frågan är, kan man vara föräldraledig och jobba extra?

Tacksam för svar.

Hej,

Jag är föräldraledig 4 veckor i juli då förskolan är stängd. Planen är att jobba extra hos en annan arbetsgivare under sommaren. Kan man vara föräldraledig på dagen alltså ta hand om barnet och sedan jobba kväll/natt?
Jag har lägsta dagar kvar att ta ut därför min tanke är att jobba extra för att få ihop det med lönen.

Tacksam för svar.
Vem ska ta hand om barnet när du jobbar kväll/natt?

Förhoppningsvis finns det en förälder till som inte jobbar kväll/natt?
Om jag ska ringa och försöka få ett svar så behöver jag veta, kommer få frågan fr FK. Så jag behöver ha hela bilden klart för mig, därav min fråga.

Hej,

Tacksam
Om jag ska ringa och försöka få ett svar så behöver jag veta, kommer få frågan fr FK. Så jag behöver ha hela bilden klart för mig, därav min fråga.
Ursäkta sent svar.
Mamman kommer ta hand om barnet och vi bor tillsammans.

Hej,

Tacksam

Ursäkta sent svar.
Du skriver att förskolan är stängd. Erbjuder de inte en plats ändå om man jobbar? Ibland blir barn placerade på andra avdelningar/avdelningar slåss ihop under sommaren så man har ändå möjlighet till barnomsorg om man ska jobba?

Du skriver att förskolan är stängd. Erbjuder de inte en plats ändå om man jobbar? Ibland blir barn placerade på andra avdelningar/avdelningar slåss ihop under sommaren så man har ändå möjlighet till barnomsorg om man ska jobba?
Jo men man vill ju helst att barnet ska vila och umgås med sina föräldrar. Plus de är andra pedagoger när det slåss ihop med annan förskola.
Tanken är att ta ut 4 veckor föräldraledig när förskolan är stängd och jobba som sagt hos en annan arbetsgivare plus 4 veckors semester.
Det nya jobbet har som krav att man är tillgänglig minst 6 veckor under sommaren och jag inte få ihop veckorna utan föräldraledigheten.

Jo men man vill ju helst att barnet ska vila och umgås med sina föräldrar. Plus de är andra pedagoger när det slåss ihop med annan förskola.
Tanken är att ta ut 4 veckor föräldraledig när förskolan är stängd och jobba som sagt hos en annan arbetsgivare plus 4 veckors semester.
Det nya jobbet har som krav att man är tillgänglig minst 6 veckor under sommaren och jag inte få ihop veckorna utan föräldraledigheten.
Jag vet inte om jag förstår dig rätt! Du skriver nu att du inte får ihop de 6 veckor du måste vara tillgänglig utan föräldraledigheten?
Här måste jag förstå exakt hur du menar? Tillgänglig dagtid? Eller? För man kan inte vara föräldraledig och jobba samtidigt, om du tänkte att mamman ska täcka för dig när du jobbar (men tar ut dagar)?
Hur är den exakta planen?

Jag vet inte om jag förstår dig rätt! Du skriver nu att du inte får ihop de 6 veckor du måste vara tillgänglig utan föräldraledigheten?
Här måste jag förstå exakt hur du menar? Tillgänglig dagtid? Eller? För man kan inte vara föräldraledig och jobba samtidigt, om du tänkte att mamman ska täcka för dig när du jobbar (men tar ut dagar)?
Hur är den exakta planen?
Jag kan jobba dag/kväll/natt beroende på schemat och önskemål. Jag måste ta ut föräldradagar i 4 veckor för att kunna vara tillgänglig och jobba kväll/natt under dessa veckor. Mamman täcker för mig när jag är borta. Men får jag jobba kväll/natt när jag varit föräldraledig under dagen.
Jag tänkte om det hade funkat så hade väl alla med nattarbete kunnat ta ut föräldrapenning på dagtid och ändå jobbat natt med lön och fått ut det dubbla. Är osäker på det.

Hej,

Tacksam

Ursäkta sent svar.
En tråd på ämnet här : https://www.familjeliv.se/forum/thread/79373344-foraldrapenning-vid-nattjobb

Hej,

Tacksam för svar.
Här är svaret från FK @Banglor

Man kan inte ta föräldradagar på dagen och jobba kväll/natt. Så korta svaret är att nej du får inte ta föräldraledigt på dagarna om du ska jobba kväll/natt.
Föräldrapenningen ersätter inkomst av bortfall och om du ändå är hemma på dagarna och inte skulle åkt och jobbat så förlorar du ingen inkomst och kan inte ta föräldradagar.

Här är svaret från FK @Banglor

Man kan inte ta föräldradagar på dagen och jobba kväll/natt. Så korta svaret är att nej du får inte ta föräldraledigt på dagarna om du ska jobba kväll/natt.
Föräldrapenningen ersätter inkomst av bortfall och om du ändå är hemma på dagarna och inte skulle åkt och jobbat så förlorar du ingen inkomst och kan inte ta föräldradagar.
Tack så jättemycket för hjälpen.

Blir knepigt :/ hur ska jag lösa detta?

Tack så jättemycket för hjälpen.

Blir knepigt :/ hur ska jag lösa detta?
0771 524 524 är numret till FK om du själv vill ringa och kolla med dem.
Men det var i a f den informationen jag fick av dem som jag skrev ovan.

Om du har lägsta dagarna som du själv sa så kanske du inte förlorar så mkt på att inte ta föräldradagar utan ta jobbet istället och försöka klara er på lönen du får därifrån?

0771 524 524 är numret till FK om du själv vill ringa och kolla med dem.
Men det var i a f den informationen jag fick av dem som jag skrev ovan.

Om du har lägsta dagarna som du själv sa så kanske du inte förlorar så mkt på att inte ta föräldradagar utan ta jobbet istället och försöka klara er på lönen du får därifrån?
Nej nej jag tvivlar inte på att du fått detta svar. Är tacksam att du ringde.

Problemet är hur jag ska vara ledig från mitt nuvarande jobb om inte jag tar ut föräldraledighet under de veckorna?

En fråga till Skuldsaneringsavdelningen på KFM

I samband med att betalplanen går ut till borgenärerna,

Hur funkar det egentligen. Om t.e.x. Gothia har 7 olika ärenden där dom är borgenär. Får dom då 7 delgivningar att skriva på/ta ställning till eller får dom en?

Problemet är hur jag ska vara ledig från mitt nuvarande jobb om inte jag tar ut föräldraledighet under de veckorna?
Nä men jag menade inte att du tvivlar, tänkte bara att du kanske vill bolla med dem olika alternativ. Svårt för mig som inte är insatt i föräldraförsäkringen att gå på djupet :) De kanske har svar som inte jag fick fram.
Men om du inte tar ledigt fr ditt nuvarande jobb utan istället tar föräldraledigt, funkar det? För FK sa att om man stannar hemma fr jobbet då kan man ta föräldradagar (men inte om man inte skulle ha jobbat)

En fråga till Skuldsaneringsavdelningen på KFM

I samband med att betalplanen går ut till borgenärerna,

Hur funkar det egentligen. Om t.e.x. Gothia har 7 olika ärenden där dom är borgenär. Får dom då 7 delgivningar att skriva på/ta ställning till eller får dom en?
Hade tänkt mig vara behjälplig med lite enklare och mer allmänna frågor. Känner inte att jag har tillräckligt med kunskap kring skuldsanering och kommer inte kunna svara på följdfrågor som jag kommer få.

Kan du vara föräldraledig utan att ta ut föräldrapenning då?

Hej Myra, hoppas du kan hjälpa mig.
Jag har ett lån på risicum men de har nu köpts upp av brixo.
På brixo har jag en full nuttjad kredit också.
Det jag undrar är om jag nu kommer ha 2 krediter på brixo eller vad händer med risicum lånet?
Jag har mailat brixo men får inget svar..

Du kommer ha två, ditt avtal du hade gäller fortfarande men med ny motpart

Okej jag förstår, jag har autogiro på brixo kommer det bli autogiro på det andra som dom tagit över från risicum också?
När jag loggar in idag så ser jag inte 2 lån så jag är lite orolig för hur betalningen ska nå dom

Hej Myra, hoppas du kan hjälpa mig.
Jag har ett lån på risicum men de har nu köpts upp av brixo.
På brixo har jag en full nuttjad kredit också.
Det jag undrar är om jag nu kommer ha 2 krediter på brixo eller vad händer med risicum lånet?
Jag har mailat brixo men får inget svar..
Det här är en typisk fråga som jag gärna hjälper till med, för den är rätt så okomplicerad!

Jag har nu pratat med Brixo och ställt lite frågor och så här svarade dem:
1. Krediterna behandlas som två olika krediter.
2. Man kommer få två olika fakturor att betala.
3. Det belopp man ska betala på Risicum krediten är inte förhandlingsbart. Det KAN bli högre än det man betalade till Risicum men det kan bli oförändrat.
Jag frågade om det kan bli lägre men då sa han att han inte tror det och det är svårt att svara utan att ha ett personnummer och titta närmare på ärendet.
4. Jag frågade när allt är klart och fick till svar att allt är redan klart och två fakturor ska ha kommit fr Brixo och förfaller för betalning nu på fredag 26/4.

Tusen tack det låter kanon.
Däremot ser jag endast 1 faktura när jag loggar in på Brixo, förfallodatum 26/4.

Jag har inget mail eller betalningsuppgifter för faktura 2 som avser risicumlånet.

Borde kanske ta mig mod och ringa, för allt är klart som jag förstår det jag behöver egentligen bara betalningsuppgifterna på faktura 2

Samtidigt är jag rädda att ringa in och be om uppgifter för en faktura som jag egentligen inte kan betala denna månaden.
Hade varit bättre om jag fick den nästa månad, men vill inte låtsas som att fakturan inte existerar när jag vet att den finns men inte kan se den

Tusen tack det låter kanon.
Däremot ser jag endast 1 faktura när jag loggar in på Brixo, förfallodatum 26/4.

Jag har inget mail eller betalningsuppgifter för faktura 2 som avser risicumlånet.

Borde kanske ta mig mod och ringa, för allt är klart som jag förstår det jag behöver egentligen bara betalningsuppgifterna på faktura 2
Hmmm.... han sa att fakturorna ska ha skickats ut.
tycker absolut du ska ringa och fråga, han jag pratade med var jättetrevlig och kötid endast 7 minuter.
Om du vill att jag ringer igen så behöver jag ditt personnummer för då måste de gå in och titta hur det se ut. Så du kanske vill ringa själv?

Tack så jättemycket Myra, du verkar verkligen vara en vänlig själ ❤️

Samtidigt är jag rädda att ringa in och be om uppgifter för en faktura som jag egentligen inte kan betala denna månaden.
Hade varit bättre om jag fick den nästa månad, men vill inte låtsas som att fakturan inte existerar när jag vet att den finns men inte kan se den
Då kanske de kommer skicka en påminnelse bara? Så då får du ligga lågt om du ändå inte kan betala den.
Vet inte om de kommer dra den via autogiro.
Å andra sidan, även om du inte kan betala, så kan du ringa och fråga så slipper du tänka på det.

Coops kort Matkonto! Har precis ringt till Coop och frågat om de tar ngn kreditupplysning.
Det gör de inte just för detta kortet enligt deras kundtjänst. Eftersom det inte är ett kreditkort utan man sätter in pengar själv.
Men de tar upplysning på deras andra kort (Coop matkonto med kredit och Coop Mastercard Mer)
@Henke054

Ring gärna kfm lite extra.. idag sa kollegor att det var nästan 3 timmars kö...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp