• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Frågor ang inledande skuldsanering

Skuldmannen

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
29 Juli 2020
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
13
Poäng
36
Hej!

har varit ute och läst lite men inte riktigt hittat svar på det jag söker, någon här kanske har varit med om samma sak?

Jag fick inledande skuldsanering i början av maj i år, fick då hem papper som visade hur mycket jag skulle betala i månaden, första betalning ska vara nu i Juli. Min handläggare har varit på semester under juli så har inte haft någon möjlighet att prata med denne.

Har sedan inledande blivit varslad från jobbet och gjorde sista dagen i juni, stämplar just nu, men väntar på beslut. Jag och min fru har gått isär så att jag bor själv nu. Detta påverkar mitt betalningsutrymme väldigt mycket, ska man begära omprövning på inledande? Kan man göra det eller ska man vänta? Skulle ju behöva lösa första inbetalning nu i juli iallafall, annars faller väl allt?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Hej!

har varit ute och läst lite men inte riktigt hittat svar på det jag söker, någon här kanske har varit med om samma sak?

Jag fick inledande skuldsanering i början av maj i år, fick då hem papper som visade hur mycket jag skulle betala i månaden, första betalning ska vara nu i Juli. Min handläggare har varit på semester under juli så har inte haft någon möjlighet att prata med denne.

Har sedan inledande blivit varslad från jobbet och gjorde sista dagen i juni, stämplar just nu, men väntar på beslut. Jag och min fru har gått isär så att jag bor själv nu. Detta påverkar mitt betalningsutrymme väldigt mycket, ska man begära omprövning på inledande? Kan man göra det eller ska man vänta? Skulle ju behöva lösa första inbetalning nu i juli iallafall, annars faller väl allt?


Det låter ju som att dom kommer behöva räkna om hela beslutet om du nu har flyttat isär under inledandet.

Att du inte har någon inkomst längre låter ju inte så lovande då det blir svårt att göra en beräkning för framtida betalningsförmåga.

Jag skulle nog råda dig till att ringa till skuldsaneringsenheten och förklara läget. Hade du fått saneringen beviljad och den vunnit laga kraft hade det ju handlat om en omprövning, tror dock den här situationen är annorlunda.

Har du möjlighet att få ett nytt jobb ganska snart beroende på vilken bransch du befinner dig i? Är det pga Corona du tappat jobbet?
 

Skuldmannen

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
29 Juli 2020
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
13
Poäng
36
Jobb har jag aldrig haft problem med att få, så det ska nog lösa sig snart. Blev uppsagd pga arbetsbrist. Får inte ut så mycket mindre på stämplingen, 1000kr mindre kanske, det som gör störst skillnad är ju att en inkomst försvunnit, får ringa och prata med dom och se vad som säger, tråkigt att det skulle falla på detta bara
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Jobb har jag aldrig haft problem med att få, så det ska nog lösa sig snart. Blev uppsagd pga arbetsbrist. Får inte ut så mycket mindre på stämplingen, 1000kr mindre kanske, det som gör störst skillnad är ju att en inkomst försvunnit, får ringa och prata med dom och se vad som säger, tråkigt att det skulle falla på detta bara


Ja ring och prata med dom. Fast att en inkomst försvunnit bör ju inte påverka beslutet, behovet av en sanering finns ju där likväl. Kanske jobbigt att behöva stå för alla kostnader själv menar du?
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 490
Mottagna reaktioner
998
Poäng
757
Jobb har jag aldrig haft problem med att få, så det ska nog lösa sig snart. Blev uppsagd pga arbetsbrist. Får inte ut så mycket mindre på stämplingen, 1000kr mindre kanske, det som gör störst skillnad är ju att en inkomst försvunnit, får ringa och prata med dom och se vad som säger, tråkigt att det skulle falla på detta bara

@Tuff resa tror jag fick avslag för att hen blev arbetslös men överklagade och har nyligen fått beviljad skuldsanering, det är kanske någon du kan rådfråga om liknande erfarenheter. ^^
 

Tuff resa

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
28 Oktober 2018
Meddelanden
218
Mottagna reaktioner
176
Poäng
337
@Tuff resa tror jag fick avslag för att hen blev arbetslös men överklagade och har nyligen fått beviljad skuldsanering, det är kanske någon du kan rådfråga om liknande erfarenheter. ^^
@Skuldmannen
Samma hände mig 2019. Överklagade till TR. Beskrev min ekonomi m a-kassa, nya jobb, hur länge min a-kassa skulle räcka, deltidsdagar mm. TR återförvisade ärendet till KF. Ny, rutinerad handl (jurist) beklagade att juriststud gjort fel.

Så: överklaga direkt. DE HAR INTE SETT TILL DIN FAKTISKA EKONOMI.
Du betalar inte en krona på vare sig sanering el utmätning tills det är avgjort. Påminnelser kommer per automatik och är inget du behöver bry dig om. Sätt undan cash under denna tid, inte på kontot då alltså.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
@Skuldmannen
Samma hände mig 2019. Överklagade till TR. Beskrev min ekonomi m a-kassa, nya jobb, hur länge min a-kassa skulle räcka, deltidsdagar mm. TR återförvisade ärendet till KF. Ny, rutinerad handl (jurist) beklagade att juriststud gjort fel.

Så: överklaga direkt. DE HAR INTE SETT TILL DIN FAKTISKA EKONOMI.
Du betalar inte en krona på vare sig sanering el utmätning tills det är avgjort. Påminnelser kommer per automatik och är inget du behöver bry dig om. Sätt undan cash under denna tid, inte på kontot då alltså.

Ger du hen rådet att överklaga sitt beslut om inledande av skuldsanering? Inledandet tror jag inte ens kan överklagas, men syftet med att överklaga inledandet är ju då att det inte skulle inletts, utan snarare avslagits. Lite tråkigt tips att "överklaga direkt"

Jag skulle kontaktat skuldsaneringsavdelnigen och förklarat det som hänt, framförallt separationen, så kan man ändra i den preliminära betalningsplanen.
Bra om man faktiskt flyttat isär
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Ger du hen rådet att överklaga sitt beslut om inledande av skuldsanering? Inledandet tror jag inte ens kan överklagas, men syftet med att överklaga inledandet är ju då att det inte skulle inletts, utan snarare avslagits. Lite tråkigt tips att "överklaga direkt"

Jag skulle kontaktat skuldsaneringsavdelnigen och förklarat det som hänt, framförallt separationen, så kan man ändra i den preliminära betalningsplanen.
Bra om man faktiskt flyttat isär

Varför är det bra om man har flyttat isär?!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp