• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Framtiden för oss skuldsatta med högre räntor mm

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Hej!
ja detta begriper inte jag heller .. men jag är inte så kunnig . Men vad jag kunde söka mig till är lagen såhär :

Konsumenten ska aldrig behöva betala mer än det lånade beloppet i kostnader. Till kostnader räknas kreditkostnader, det vill säga ränta och avgift, dröjsmålsränta samt kostnader för inkasso.

Jag har ett lån på remember som har hög ränta . 9.9% .lånebeloppet är 390 000 (har självklart ambition att betala ner det snabbare) och det står totalt belopp att betala typ 760 000… om de skulle ske en höjning på 1% innebär där 325 kr i månaden om jag fattar korrekt men då skulle de gå över de dubbla mot lånebeloppet alltså kan dom inte höja så mkt ?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?(flaggar för de i förväg ;) )
Hej!
ja detta begriper inte jag heller .. men jag är inte så kunnig . Men vad jag kunde söka mig till är lagen såhär :

Konsumenten ska aldrig behöva betala mer än det lånade beloppet i kostnader. Till kostnader räknas kreditkostnader, det vill säga ränta och avgift, dröjsmålsränta samt kostnader för inkasso.

Jag har ett lån på remember som har hög ränta . 9.9% .lånebeloppet är 390 000 (har självklart ambition att betala ner det snabbare) och det står totalt belopp att betala typ 760 000… om de skulle ske en höjning på 1% innebär där 325 kr i månaden om jag fattar korrekt men då skulle de gå över de dubbla mot lånebeloppet alltså kan dom inte höja så mkt ?
Eller är jag helt ute och cyklar nu?(flaggar för de i förväg ;) )
Så uppfattar jag det som att lagen om räntetak gäller för högkostnadskrediter (som har 30% ränta)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
154
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Men den lagen gäller väl bara för högkostnadskrediter?
Just ja de va den lilla detaljen haha. Lät ju rimligt iof när man tänkte efter lite för annars skulle ju inte höga räntor med lång återbetalningstid existera på blanco .. glöm vad jag skrev ;)tankevurpa
 

Dennis

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
10 April 2017
Meddelanden
154
Mottagna reaktioner
51
Poäng
177
Får väl hoppas de stannar runt 1% då.. det är vad jag och säkert många andra med väldigt höga lån max kan hantera .. hoppas på amorteringsfritt , nyttja betalfri månader m.m tills de nångång stabiliserar sig och räntorna förhoppningsvis återgår .. för visst följer dom även förändringar neråt ? (Förstår att de e långt bort just nu )
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 451
Mottagna reaktioner
6 091
Poäng
4 117
Får väl hoppas de stannar runt 1% då.. det är vad jag och säkert många andra med väldigt höga lån max kan hantera .. hoppas på amorteringsfritt , nyttja betalfri månader m.m tills de nångång stabiliserar sig och räntorna förhoppningsvis återgår .. för visst följer dom även förändringar neråt ? (Förstår att de e långt bort just nu )
Jag har varit med om det vid ett tillfälle att räntan sänktes
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Får väl hoppas de stannar runt 1% då.. det är vad jag och säkert många andra med väldigt höga lån max kan hantera .. hoppas på amorteringsfritt , nyttja betalfri månader m.m tills de nångång stabiliserar sig och räntorna förhoppningsvis återgår .. för visst följer dom även förändringar neråt ? (Förstår att de e långt bort just nu )
Det stämmer, räntorna följer med nedåt. Men som du säger är det långt bort när det kan ske. Men börjar Riksbanken sänka styrräntan så kommer andra räntor att följa med. Vi får kämpa tills dess.
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Kanada och Australien låter väldigt bra.
Nej det är inte kul att betala allt man har i räntor, men det är konsekvens av att vi tagit lån.
För min del försöker jag betala tillbaka så fort det går, 2-3 år till. Det finns inget annat att göra.
Bara att härda ut. Sedan är vi fria!!
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Det stämmer, räntorna följer med nedåt. Men som du säger är det långt bort när det kan ske. Men börjar Riksbanken sänka styrräntan så kommer andra räntor att följa med. Vi får kämpa tills dess.
Existensminimum/förbehållsbeloppet stannar dessvärre på samma nivå….
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp