• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Gåva/bil vid skuldsanering?

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Alltså jag vet varken ut eller in. Ringde KFM idag igen, blev kopplad till skuldsanering, för att fråga om jag kan äga en bil runt 75-90tkr för privatlånade pengar på ett tryggt sätt.
Person 1 svarade att jag isf kunde ompröva själv först, och jag undrade hur jag då skulle tänka, min ekonomiska situation har ju inte förändrats, varken upp eller ner. Det är inte heller en gåva eller arv. Där fastnade vi.
När jag frågade vad konsekvenserna isf kunde bli, om det isf var rimligt att ev bli av med en bil för att sedan ändå stå med ett privatlån kvar, utan bil? Vad är den ekonomiska rehabiliteringen i det? Inget konkret svar.

Han höll dock med om att jag var fri att göra vad jag ville med mitt förbehåll och att det var upp till mig att ta ett privatlån.
Vi fastnade som sagt och jag blev kopplad till nån annan med mer koll tydligen.

Hos person 2 var inställningen att ingen omprövning behöver göras men om borgenär begär omprövning så har jag möjlighet att yttra mig och kan förklara omständigheterna då, även anledningen till en sådan bil och om det var skäligt. Frågade vad som ansågs som skäligt, det visste hon inte. Frågade igen vad konsekvenserna kunde bli vid en omprövning men det kunde man inte heller svara på, jag fick lägga på i outrättat ärende.

Alltså jag vill ju helst stå på min bil själv. Hur fasen ska jag tänka?
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Kan inte jag och mina föräldrar tex upprätta ett eget avtal, där det framgår att de har återtaganderätt, som om det vore ett kreditköp? Eller ett skuldebrev? Det är ju inte förbjudet att ta ett lån när man har skuldsanering, men inte köpa vad jag vill…?
 
Senast ändrad:

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 491
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Kan inte jag och mina föräldrar tex upprätta ett eget avtal, där det framgår att de har återtaganderätt, som om det vore ett kreditköp? Eller ett skuldebrev? Det är ju inte förbjudet att ta ett lån när man har skuldsanering, men inte köpa vad jag vill…?

Det är kanske inte förbjudet att ta ett lån under en skuldsanering, iofs är ju ett privat lån det enda man lyckas få. MEN borgenärerna skulle ju kunna hävda att en person med skuldsanering som tagit ett lån fortsätter att skuldsätta sig och vill att saneringen hävs på de grunderna. Det skulle då inte förvåna mig.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Det är kanske inte förbjudet att ta ett lån under en skuldsanering, iofs är ju ett privat lån det enda man lyckas få. MEN borgenärerna skulle ju kunna hävda att en person med skuldsanering som tagit ett lån fortsätter att skuldsätta sig och vill att saneringen hävs på de grunderna. Det skulle då inte förvåna mig.
Nej, i varje fall inte om man skulle hamna hos inkasso eller nåt. Å andra sidan berodde inte min skuldsättning öht på konsumtionslån och jag har aldrig någonsin misskött min privatekonomi, varken före eller efter mitt företag gick i kk.
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 491
Mottagna reaktioner
1 001
Poäng
837
Nej, i varje fall inte om man skulle hamna hos inkasso eller nåt. Å andra sidan berodde inte min skuldsättning öht på konsumtionslån och jag har aldrig någonsin misskött min privatekonomi, varken före eller efter mitt företag gick i kk.

Nu kände jag ju till din situation och vad du hade i bagaget innan du fick din skuldsanering och innan jag skrev mitt inlägg. Jag tänker ändå att borgenärerna kan försöka dra nytta av situationen om den uppstod med ett eventuellt privat lån till en dyrare bil oavsett hur du hamnat i skuld. Inkasso hamnar man ju inte hos med ett privat lån, mer de faktum att man är i en pågående sanering (oavsett orsak skulle jag säga) och ändå lånar pengar under tiden. Man ska sanera bort skuld och skuldsätter sig under tiden, det blir lite motsägelsefullt.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Nu kände jag ju till din situation och vad du hade i bagaget innan du fick din skuldsanering och innan jag skrev mitt inlägg. Jag tänker ändå att borgenärerna kan försöka dra nytta av situationen om den uppstod med ett eventuellt privat lån till en dyrare bil oavsett hur du hamnat i skuld. Inkasso hamnar man ju inte hos med ett privat lån, mer de faktum att man är i en pågående sanering (oavsett orsak skulle jag säga) och ändå lånar pengar under tiden. Man ska sanera bort skuld och skuldsätter sig under tiden, det blir lite motsägelsefullt.
Det i sig förstår jag, men är det grund för att mista bilen eller häva skuldsaneringen (häva menade samtliga handläggare på KFM kundtjänst inte kommer ske på de grunderna). Alternativet är ju att inte stå på den alls men vill ju som sagt helst det.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 202
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Du kommer aldrig kunna få ett klart svar på det där utan att faktiskt köpa/få bil och genomgå omprövning av borgenär. KFM kommer inte göra någon förhandsprövning, det finns det inget stöd för.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Du kommer aldrig kunna få ett klart svar på det där utan att faktiskt köpa/få bil och genomgå omprövning av borgenär. KFM kommer inte göra någon förhandsprövning, det finns det inget stöd för.
Nä, jag har väl börjat inse det. Men vad kan konsekvenserna konkret och realistiskt bli? Skulle ett skuldebrev gälla, vet du?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 202
Mottagna reaktioner
12 761
Poäng
9 787
Nä, jag har väl börjat inse det. Men vad kan konsekvenserna konkret och realistiskt bli? Skulle ett skuldebrev gälla, vet du?
Nej det går alltså inte säga säkert, det är därför jag skrev att du inte kommer kunna få ett klart svar.
Möjligen kan någon annan här ge klart svar, det brukar dom göra, men det är inte så säkert att det stämmer.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Nej det går alltså inte säga säkert, det är därför jag skrev att du inte kommer kunna få ett klart svar.
Möjligen kan någon annan här ge klart svar, det brukar dom göra, men det är inte så säkert att det stämmer.
Jag frågar inte om ett säkert svar, utan troliga eller eventuella konsekvenser av borgenärs omprövning. Och om tex ett skuldebrev skulle kunna tänkas anses giltigt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp