• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Gömma dator från kronofogden

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Hej igen. Vill förtydliga en del saker. Anledningen till att jag vill ha en sådan pass bra dator är för att jag dels vill hålla på med mitt största intresse - videoredigering. Jag jobbar med detta och har dator på jobbet men vill också kunna göra detta på min fritid då det även är min största hobby. Utöver videoredigering är också spelande i 1440p med 144+ fps något jag vill kunna göra. Detta kräver en ganska bra burk. 30 000 kr är inte jätte mycket om man tänker alla tillbehör där kring. Jag menar inte att enbart datorn går på 30 000 kr utan allt tillsammans med burk, skärm, tangentbord, mus, hörlurar osv. Själva datorn kanske går på en 20 000 kr och skulle även efter ett år ha ett värde på 12-14000 kr.

Hur pass teknikkunniga är dessa kronkallar? Finns det någon gräns kronofogden följer om andrahandsvärde på elektronik? Eller är det upp till personen som gör utmätningen?

Skulle jag kunna säga att datorn delvis används till arbete? Det skulle vara en halvsanning. Kommer jobba på den emellanåt men det är inte anledningen till att jag köper den. Fungerar detta bara om det är arbetsgivaren som köpt datorn åt mig?
Jag tror inte den blir så intressant vid utmätning faktiskt. Du får väl bygga in den i väggen. Lönnfack är underskattat :facejoy:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Även om man kan bevisa att det inte är ens egendom?
Om tex en kompis/flickvän har kvar en cykel värd 50.000 för det regnar just den dagen.
Kan ni då utmäta den?

Nej kan någon visa att egendomen är någon annans så går det inte utmäta. Det är ganska sällan som sån dokumentation finns på plats vid den tillfälligt ditställda cykeln dock
 

Jonasnilsson

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
13 December 2020
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Nej kan någon visa att egendomen är någon annans så går det inte utmäta. Det är ganska sällan som sån dokumentation finns på plats vid den tillfälligt ditställda cykeln dock

Tycker detta är lite skrämmande. Jag har en tjej som ofta är hos mig, skulle nästan kunna säga att hon är boende hos mig trots att hon inte är skriven här. Hon har bla en mac dator här, massa dyra jackor, en kamera och någon skum högtalare som pratar. Menar du att de bara kan plocka hennes grejer? Tveksam till att hon kan bevisa att hon äger dessa saker, skulle ju inte tro att hon har kvitto kvar. Datorn blir väl kanske ganska lätt att bevisa då det är hennes innehåll på den, räcker det som bevisning? Helt sjukt att man inte ska få hitta kärleken för att man har skulder. Vem fan vågar ta hem en tjej om hon riskerar att bli beslagtagen på sina saker?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 834
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Tycker detta är lite skrämmande. Jag har en tjej som ofta är hos mig, skulle nästan kunna säga att hon är boende hos mig trots att hon inte är skriven här. Hon har bla en mac dator här, massa dyra jackor, en kamera och någon skum högtalare som pratar. Menar du att de bara kan plocka hennes grejer? Tveksam till att hon kan bevisa att hon äger dessa saker, skulle ju inte tro att hon har kvitto kvar. Datorn blir väl kanske ganska lätt att bevisa då det är hennes innehåll på den, räcker det som bevisning? Helt sjukt att man inte ska få hitta kärleken för att man har skulder. Vem fan vågar ta hem en tjej om hon riskerar att bli beslagtagen på sina saker?

Egendom som finns hos dig anses vara din och då får du eller någon annan visa att det är fel.
Du får ringa riksdagen om du tycker det är fel.
 

Mimosa

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
28 September 2011
Meddelanden
239
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
En sak som hände mig och min "gamla" dator var att grafikkortet gick sönder. Blev att köpa nytt som jag la ut ca 3000:- spänn på. Så datordelar kan gå sönder efter ett tag. Min var väl ca 5 år gammal. Så ha det i åtanke. Datorer blir kraftigare hela tiden och det här med "framtidssäker" blir lite "luddigt". Finns inga framtidssäkra, beror på hur många år och man vet inte vart det lutar om bara tre år framåt. Det händer mycket i denna bransch. Jag la ut dessutom ett nytt nätaggregat (trodde den hade gett upp. Men det var grafikkortet), så ytterligare 1200:- spänn la jag ut. Nätaggregat håller ju ett bra tag (beror på märke och dess komponenter). Jag har en stationär, självbyggd dator. Lite rädd att fler komponenter ska sluta fungera. Hade inte räknat ut att jag skulle kosta på "ny" dator i år.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp