Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Gömma dator från kronofogden

Medlem
Poäng: 2
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej!

Jag har sedan två år tillbaka haft ett skuldsaldo hos kronofogden på ca 1.5 miljoner sek. Idag har jag fast jobb och kronofogden drar dryga 3000 kr från min lön varje månad. De har aldrig besökt mig i hemmet för att se om de hittar något av värde. Idag hyr jag ett hus av min chef och har en gammal bil från 97 som ska skrotas om ca 4 månader.

Nu har jag efter lång tid äntligen lyckats spara ihop ett belopp till en dator. Detta är något jag längtat länge efter men med tanke på datorns värde (ca 30 000 kr) så velar jag huruvida det är värt eller inte. Hade varit lagom snopet om kronofogden gör ett spontant hembesök och plockar den.

Får man alltid en förvarning innan de gör hembesök? Jag har tidigare hört att om man bor i hyrd bostad och inte är skriven på nyare bil eller annan registrerad egendom så är chanserna för hembesök minimal. Stämmer detta? Kan man på annat sätt försöka motivera att få äga en dator för ca 30 000 kr? Dator är och har alltid varit viktig för mitt välmående, nu mer än någonsin.

Uppskattar all information jag kan få om hur det ligger till med hembesök.

Jonas

Verkar inte så sannolikt. Men varför köper du inte en rimligare dator? Hur ser din möjlighet att bli skuldfri ut med den utmätningstakten?

Verkar inte så sannolikt. Men varför köper du inte en rimligare dator? Hur ser din möjlighet att bli skuldfri ut med den utmätningstakten?

I med att jag förmodligen inte kommer kunna köpa en dator, någonsin igen, så vill jag framtidssäkra. Jag kommer aldrig kunna bli skuldfri. 1.5 mnkr i skuldsaldo hos kfm, ca 500 000 kr hos olika inkasso bolag och 3 mnkr i privata skulder. Mina skulder ökar mer månad för månad än vad jag kan betala tillbaka. Jag hoppas på skuldsanering i framtiden men eftersom jag gjorde mycket dumma grejer (dömd för ekonomisk brottslighet, bedrägerier osv) så är mina chanser näst intill obefintliga. Hade ett tryggt ekonomiskt liv fram tills 2017 då jag spelade bort 8 mnkr.

Senast ändrad:
Vad ska du ha datorn till?
Köpa en begagnad?

Klart de kan göra hembesök. Köp en rimligare dator nu så slipper du oroa dig.

I med att jag förmodligen inte kommer kunna köpa en dator, någonsin igen, så vill jag framtidssäkra. Jag kommer aldrig kunna bli skuldfri. 1.5 mnkr i skuldsaldo hos kfm, ca 500 000 kr hos olika inkasso bolag och 3 mnkr i privata skulder. Mina skulder ökar mer månad för månad än vad jag kan betala tillbaka. Jag hoppas på skuldsanering i framtiden men eftersom jag gjorde mycket dumma grejer (dömd för ekonomisk brottslighet, bedrägerier osv) så är mina chanser näst intill obefintliga. Hade ett tryggt ekonomiskt liv fram tills 2017 då jag spelade bort 8 mnkr.

Kan, kan dom väl göra sen är frågan om dom bedömmer värdet till 30. Jag menar sådana elektronikvaror sjunker hyfsat i pris varje halvår år känns det som. Om det är det enda som håller dig i livet så behåll den.

Lär ju ändå sjunka i värde med tiden. Hade sj en dator jag köpte för 12tkr som nästa vår fanns att få för 7

En så dyr dator tappar nog minst 30% av värdet när man använt den, 50% efter ett år.

Det är inte så ofta datorer utmäts

Känns ju helt overkligt att lägga 30K för en dator som ändå är daterad om ett år. Jag hoppas för allt i livet inte att det är en Mac? Maken till överskattade prylar får man leta efter.

Om du lägger ungefär 12K på en räcker den i flera år. Sen kan du lägga pengar på vettigare grejer eller uppgradera dig om nåt år. Jag förutsätter nu iofs att du inte arbetar med enormt krävande program eller spel.

Känns ju helt overkligt att lägga 30K för en dator som ändå är daterad om ett år. Jag hoppas för allt i livet inte att det är en Mac? Maken till överskattade prylar får man leta efter.

Om du lägger ungefär 12K på en räcker den i flera år. Sen kan du lägga pengar på vettigare grejer eller uppgradera dig om nåt år. Jag förutsätter nu iofs att du inte arbetar med enormt krävande program eller spel.

Föredrar PC, men det där påståendet stämmer endast om man vill spela numera.

Apples nya laptops med M1 chipet är helt överlägsna, billigare och har bättre värde att sälja i andra hand.

Föredrar PC, men det där påståendet stämmer endast om man vill spela numera.

Apples nya laptops med M1 chipet är helt överlägsna, billigare och har bättre värde att sälja i andra hand.
Ahh ok, jag trodde det var för tidigt att säga. Tester är en sak, verkligheten en annan men du kan ha rätt.

Det finns dock fortfarande ingen anledning att lägga 30K då eller hur?

30 000 är väl inte särskilt mycket för en dator. Det är vad en ordinär jobbdator typ HP Zbook kostar. Säg att det är vad man får betala för datorernas motsvarighet till en Volvo kombi. Sedan finns det enklare datorer på Elgiganten för en femtedel av den kostnaden, men det är ju skräp.

30 000 är väl inte särskilt mycket för en dator. Det är vad en ordinär jobbdator typ HP Zbook kostar. Säg att det är vad man får betala för datorernas motsvarighet till en Volvo kombi. Sedan finns det enklare datorer på Elgiganten för en femtedel av den kostnaden, men det är ju skräp.
Det är alldeles för mycket pengar för en dator alldeles oavsett. Visst får du en genom jobbet som oftast sker är det väl en sak men det behövs inga datorer för 30000 om man typ inte är en hardcore-gamer eller typ arkitekt, jobbar med 3D osv.

Det är väl ändå ett rätt märkligt påstående? På konsumentnivå är 30 000 i princip den dyraste datorn du kan få tag på hos de stora elektronikladorna som Netonnet och Elgiganten (med ett par extremt få undantag)... Bygger man dessutom ihop den själv finns det rätt få anledningar att man ska behöva gå över 15 000 för en riktigt bra dator.

Kikade på auktioner dom gör, fanns inte en dator att köpa på KF auktion. Man verkar dock utmäta typ Xbox och PS konsoller.
Är ju rätt svårt att veta om en dator har ett värde för någon som kommer på besök från KF, kan se ut att vara i bra skick men innehållet i datorn är ren skit.

Man har säkerligen försökt förut men fick ett lager av datorer :)

Kikade på auktioner dom gör, fanns inte en dator att köpa på KF auktion. Man verkar dock utmäta typ Xbox och PS konsoller.
Är ju rätt svårt att veta om en dator har ett värde för någon som kommer på besök från KF, kan se ut att vara i bra skick men innehållet i datorn är ren skit.

Man har säkerligen försökt förut men fick ett lager av datorer :)

Mycket som säljs på auktion har ju inte utmätts vid hembesök utan till exempel lämnats kvar av folk som har blivit vräkta eller i dödsbon osv.

Det är väl ändå ett rätt märkligt påstående? På konsumentnivå är 30 000 i princip den dyraste datorn du kan få tag på hos de stora elektronikladorna som Netonnet och Elgiganten (med ett par extremt få undantag)... Bygger man dessutom ihop den själv finns det rätt få anledningar att man ska behöva gå över 15 000 för en riktigt bra dator.
Exakt så

Tror ni har missat vad hen skrev. Hen skrev att hen vill lägga dom pengarna nu för det kommer inte finnas möjlighet att köpa en ny dator i framtiden.

Att köpa en dator för 15.000 är mer normalt, men om 2-4 år så är den datorn skräp jämfört med spelen/datorerna som kommer finnas då.
Bygger hen en dator för 30k så är det en dator med komponenter som kommer klara sig närmare 7-10år fram och ändå ligga i fas med mer standard spel datorer då.

Tror ni har missat vad hen skrev. Hen skrev att hen vill lägga dom pengarna nu för det kommer inte finnas möjlighet att köpa en ny dator i framtiden.

Att köpa en dator för 15.000 är mer normalt, men om 2-4 år så är den datorn skräp jämfört med spelen/datorerna som kommer finnas då.
Bygger hen en dator för 30k så är det en dator med komponenter som kommer klara sig närmare 7-10år fram och ändå ligga i fas med mer standard spel datorer då.
Ehm nej, den kommer också bli hopplöst daterad efter ett tag. Skulle jag arbeta med en dator som t.o.m är 5 år hade jag inte kunnat göra mitt jobb.

Bättre spara pengarna och köpa en ny om det behövs om några år isf.

Ehm nej, den kommer också bli hopplöst daterad efter ett tag. Skulle jag arbeta med en dator som t.o.m är 5 år hade jag inte kunnat göra mitt jobb.

Bättre spara pengarna och köpa en ny om det behövs om några år isf.
Huvudet på spiken där. Framtidssäker, njae, inte inom grafisk framställning eller 3D-modellering iaf.
Vi kör ca 3 år sedan byts hårdvaran ut...
Nya socklar, minneshastigheter, bussar, osv, osv gör uppgraderingar i stort sett lönlösa.

Har man 30k att lägga på en dator är det mycket mer framtidssäkert att köpa en för 15k idag, gömma pengarna som blev över och sen köpa en ny om 5 år för dem. Alternativt 15k och sen två uppgraderingar a 7,5k - bygger man själv kan man återanvända många delar länge. Inte minst med tanke på att utöver att komponenter föråldras snabbt så kan de faktiskt också gå sönder också...

Senast ändrad:
Bästa sättet att gömma datorn är att gräva ner den

Hej igen. Vill förtydliga en del saker. Anledningen till att jag vill ha en sådan pass bra dator är för att jag dels vill hålla på med mitt största intresse - videoredigering. Jag jobbar med detta och har dator på jobbet men vill också kunna göra detta på min fritid då det även är min största hobby. Utöver videoredigering är också spelande i 1440p med 144+ fps något jag vill kunna göra. Detta kräver en ganska bra burk. 30 000 kr är inte jätte mycket om man tänker alla tillbehör där kring. Jag menar inte att enbart datorn går på 30 000 kr utan allt tillsammans med burk, skärm, tangentbord, mus, hörlurar osv. Själva datorn kanske går på en 20 000 kr och skulle även efter ett år ha ett värde på 12-14000 kr.

Hur pass teknikkunniga är dessa kronkallar? Finns det någon gräns kronofogden följer om andrahandsvärde på elektronik? Eller är det upp till personen som gör utmätningen?

Skulle jag kunna säga att datorn delvis används till arbete? Det skulle vara en halvsanning. Kommer jobba på den emellanåt men det är inte anledningen till att jag köper den. Fungerar detta bara om det är arbetsgivaren som köpt datorn åt mig?

Senast ändrad:
Nu går jag bara efter vad jag sett på programmet "kronofogden knackar på" där måste man ju bevisa att man INTE äger det, annars tar dom allt.
Så om du ber en polare köpa datorn åt dig?
Alltså skickar över pengar till honom han köper det på sitt kort eller nått och sen "lånar" du datorn av polarn?

Hej igen. Vill förtydliga en del saker. Anledningen till att jag vill ha en sådan pass bra dator är för att jag dels vill hålla på med mitt största intresse - videoredigering. Jag jobbar med detta och har dator på jobbet men vill också kunna göra detta på min fritid då det även är min största hobby. Utöver videoredigering är också spelande i 1440p med 144+ fps något jag vill kunna göra. Detta kräver en ganska bra burk. 30 000 kr är inte jätte mycket om man tänker alla tillbehör där kring. Jag menar inte att enbart datorn går på 30 000 kr utan allt tillsammans med burk, skärm, tangentbord, mus, hörlurar osv. Själva datorn kanske går på en 20 000 kr och skulle även efter ett år ha ett värde på 12-14000 kr.

Hur pass teknikkunniga är dessa kronkallar? Finns det någon gräns kronofogden följer om andrahandsvärde på elektronik? Eller är det upp till personen som gör utmätningen?

Skulle jag kunna säga att datorn delvis används till arbete? Det skulle vara en halvsanning. Kommer jobba på den emellanåt men det är inte anledningen till att jag köper den. Fungerar detta bara om det är arbetsgivaren som köpt datorn åt mig?

Alla bedömningar är upp till förrättningsmannen

Nu går jag bara efter vad jag sett på programmet "kronofogden knackar på" där måste man ju bevisa att man INTE äger det, annars tar dom allt.
Så om du ber en polare köpa datorn åt dig?
Alltså skickar över pengar till honom han köper det på sitt kort eller nått och sen "lånar" du datorn av polarn?

Allt hemma hos en person anses tillhöra gäldenären.

30k för en dator är knappt något, beroende på vad du har för syfte att använda den för. Har en polare som köpte senaste Geforce RTX 3090 24gb för (!!!) 21 lax nyligen. För mig själv är det helt orimligt för enbart en komponent, men visst går det att spränga ljudvallen gällande datorer. Ska du, TS, köpa en färdig burk eller bygga en själv? Du kommer alltid billigare undan i längden att bygga en själv, då du kan välja komponenter som du vet inte behöver bytas ut under ett visst tidsintervall > nätagg, SSD-disk, RAM-minne osv. Det som du behöver för din videoredigering och spel i högre upplösning är ju grafikkort med dedikerat eget minne. Satsa på ett high tower, kraftiga basic-komponenter, grymt grafikkort, ordentlig kylning och köp resten på blocket. Lite som turnaround har påpekat i tidigare inlägg.

Jag tror inte den blir så intressant vid utmätning faktiskt. Du får väl bygga in den i väggen. Lönnfack är underskattat :facejoy:

Även om man kan bevisa att det inte är ens egendom?
Om tex en kompis/flickvän har kvar en cykel värd 50.000 för det regnar just den dagen.
Kan ni då utmäta den?

Nej kan någon visa att egendomen är någon annans så går det inte utmäta. Det är ganska sällan som sån dokumentation finns på plats vid den tillfälligt ditställda cykeln dock

Nej kan någon visa att egendomen är någon annans så går det inte utmäta. Det är ganska sällan som sån dokumentation finns på plats vid den tillfälligt ditställda cykeln dock

Tycker detta är lite skrämmande. Jag har en tjej som ofta är hos mig, skulle nästan kunna säga att hon är boende hos mig trots att hon inte är skriven här. Hon har bla en mac dator här, massa dyra jackor, en kamera och någon skum högtalare som pratar. Menar du att de bara kan plocka hennes grejer? Tveksam till att hon kan bevisa att hon äger dessa saker, skulle ju inte tro att hon har kvitto kvar. Datorn blir väl kanske ganska lätt att bevisa då det är hennes innehåll på den, räcker det som bevisning? Helt sjukt att man inte ska få hitta kärleken för att man har skulder. Vem fan vågar ta hem en tjej om hon riskerar att bli beslagtagen på sina saker?

Tycker detta är lite skrämmande. Jag har en tjej som ofta är hos mig, skulle nästan kunna säga att hon är boende hos mig trots att hon inte är skriven här. Hon har bla en mac dator här, massa dyra jackor, en kamera och någon skum högtalare som pratar. Menar du att de bara kan plocka hennes grejer? Tveksam till att hon kan bevisa att hon äger dessa saker, skulle ju inte tro att hon har kvitto kvar. Datorn blir väl kanske ganska lätt att bevisa då det är hennes innehåll på den, räcker det som bevisning? Helt sjukt att man inte ska få hitta kärleken för att man har skulder. Vem fan vågar ta hem en tjej om hon riskerar att bli beslagtagen på sina saker?

Egendom som finns hos dig anses vara din och då får du eller någon annan visa att det är fel.
Du får ringa riksdagen om du tycker det är fel.

En sak som hände mig och min "gamla" dator var att grafikkortet gick sönder. Blev att köpa nytt som jag la ut ca 3000:- spänn på. Så datordelar kan gå sönder efter ett tag. Min var väl ca 5 år gammal. Så ha det i åtanke. Datorer blir kraftigare hela tiden och det här med "framtidssäker" blir lite "luddigt". Finns inga framtidssäkra, beror på hur många år och man vet inte vart det lutar om bara tre år framåt. Det händer mycket i denna bransch. Jag la ut dessutom ett nytt nätaggregat (trodde den hade gett upp. Men det var grafikkortet), så ytterligare 1200:- spänn la jag ut. Nätaggregat håller ju ett bra tag (beror på märke och dess komponenter). Jag har en stationär, självbyggd dator. Lite rädd att fler komponenter ska sluta fungera. Hade inte räknat ut att jag skulle kosta på "ny" dator i år.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp