• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

GDPR - Tips och trix.

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Jävlar mina vänner nu har jag gjort oss/er en tjänst som heter duga.

Jag har ringt till ca 20 banker angående GDPR som officiellt träder i kraft redan på fredag för att se vad man kan göra för att det ska gynna oss konsumenter och i synnerhet oss som har haft taskig ekonomi.

Jag har lite ont om tid för tillfället men jag ska ge er det absolut bästa och mest konkreta tipset som ni kan ha nytta av och det är följande.

Flertalet banker av dom jag pratade med (Exempelvis Bluestep) erbjuder möjlighet att HELT radera ALLT - Exakt alllting dom har om er i sina system om ni INTE varit kund där tidigare, detta gäller även försäkringsbolag.

Exempelvis.
Jag sökte lån på Bluestep för 2-3 månader sedan men dom nekade mig för att jag DÅ hade konstiga saker på mitt kontoutdrag (SMS-lån och skit) hon sa att inom 14 dagar kommer jag helt vara utraderad enligt deras skyldigheter.
Detta innebär således att om jag i framtiden gör en ny ansökan så har dom inte så mycket som mitt nummer ens utan dom ser mig som en "kall" konsument och helt ny.

SÅ- första tips är - banker/kreditinstitut där ni INTE varit kunder, önskar ni inte att dom har någon som helst lagrad information om er så har ni rätt till det. Jag har stämt av detta med mitt eget jobbs jurister och denna puck kommer dom att vara stenhårda med.

Det jag nu försöker luska i och något som är ännu viktigare för oss det är bolag där vi har haft engagemang - hur länge dom får spara vissa uppgifter.
Eller rent konkret, jag ska Maila alla 30-40 SMS-lånebolag där jag haft "Bristande" betalning eller där jag 2013-2014 hamnade hos inkasso och kräva att dom raderar exakt all historik dom har om mig.

Hej,
Med stöd utav den nya GDPR lagen och Datainspektionens direktiv så önskar jag att ni härmed raderar alla uppgifter ni har om mig i era system då jag inte är kund hos er längre och inte har några förehavanden med er överhuvudtaget så

https://www.datainspektionen.se/lag...slagen/hur-lange-far-personuppgifter-bevaras/

Så kommer jag maila och bara skriva mitt personnummer i ämnesraden, min information säger att om du SENASTE 12 månaderna inte haft ett lån/kredit/ärende med ett bolag så är dom tvungna att radera all skit man haft i bagaget, men jag håller er uppdaterade.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
895
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
2016 så spärrade jag mig hos 50% av alla långivare ungefär. Om jag nu ber dom ta bort ALLT på mig den 25 maj och sen ansöker om lån om en månad eller två så borde det ju faktiskt gå? Eller missar jag något?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
2016 så spärrade jag mig hos 50% av alla långivare ungefär. Om jag nu ber dom ta bort ALLT på mig den 25 maj och sen ansöker om lån om en månad eller två så borde det ju faktiskt gå? Eller missar jag något?

Dom har ju alltid valet att "strunta" i din önskan men då begår dom lagbrott, vi får se lite hur det ser ut. Jag har mailat alla. Nu om en vecka ska jag prova att logga in på exempelvis daypay och se se huruvida informationen om mig fortfarande är lagrad.
Med tanke på att böterslappen är upp till 4% av deras ÅRSINKOMST så tvivlar jag på att bolagen kommer att våga chansa.

Jag håller er givetvis uppdaterad.
 

gäst441

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Maj 2018
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Intressant..

Kan man få bort dem här anmärkningarna man har med denna fantastiska nya lagen "Right to be forgotten" ??
 

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Tack Terry! Guld värt!
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Intressant..

Kan man få bort dem här anmärkningarna man har med denna fantastiska nya lagen "Right to be forgotten" ??

Dessvärre inte. Jag kommer att återkomma i dagarna till varför. Men det handlar om att du har "varit" kund där.
Däremot så kan du ha haft en förfrågan hos något bolag, random sådant. Du fick avslag med anledning att du exempelvis hade misskött någon betalning till deras dotterbolag. Då kan du BEGÄRA att strykas ur deras protokoll och dator eftersom du inte längre är kund hos dom och senare göra en ny ansökan.

Detta (och det Norreborre är inne på) låter lite väl lätt men det kan faktiskt bli på det sättet, jag kommer att hålla er uppdaterade det finns dock inget facit att förhålla sig till det kommer att behövas egna tolkningar i många frågor och det är här man som konsument har en fördel tror jag.

Väldigt få bolag (inte ens mitt egna bolag som jag jobbar på) vågar chansa eftersom 4% av hela bolagets omsättning (vilket straffet i värsta fall kan bli) hade fått dom flesta företag omkull. Jag märkte idag när jag pratade med såväl Avida som Bluestep att så fort man pressade dom lite om vilka personuppgifter dom hade lagrade om mig, vad deras handläggare hade för anteckningar, vilka lönespecer dom sparade - ja allt. Då tar dom enkla utvägen och säger "ska vi radera EXAKT ALLT" vi har på ditt personnummer.

Dessutom så tror jag att dataskyddsinspektionen & EU kommer att behöva statuera exempel till en början för att få fast diverse skumraskbolag som förpestat marknaden i decennier och inget bolag vill bli dom som dom statuerar det på.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Ett annat tips som också trillade in under dagen, jag kommer hjälpa er i den mån jag kan.
MEN ni som för tillfället har ärenden som ligger på inkasso och vill "förhala" lite processer eller rättare sagt "Köpa tid" så KAN det eventuellt vara som så att om ni mailar/Skriver till ett bolag att ni önskar svar på följande

*Har något kravbrev skickats ut? Var har det skickats i så fall?
*Har påminnelser skickats ut? Var har det skickats i så fall?
*Skicka med kopior på originalfakturan på samtliga fakturor, även de som ni kallar ”m. fl” samt
*kopia på överlåtelsebrev.
*Kopia på skuldebrev.
* Ni behöver också skicka med förklaringen till era koder ni använder. Ex. AmBeskSär, AmAvi, AP, AM, AV, O, K, A R AMkost osv..

Detta är OERHÖRT mycket jobb och det är nästan på gränsen till vad jag brukar kalla för rättshaverist ;) :D
Samtidigt så har dessa bolag tjänat MILJARDER på utsatta människor som oss och det har inte motsvarat kostnaden vi har fått betala, vi har fått våra liv förstörda för att några av dom ska kunna götta sig.

Vill återigen lyfta fram att banker/kreditinstitut/inkassoföretag kommer att ha olika procedurer och tolka lagen på olika sätt.
Redan nu kan jag informera er om att ni kommer att få vänta TILL PÅ FREDAG dom vägrar göra något innan.
Men från och med fredag så kan ni börja.

Bluestep som sagt först ut - Här kan ni få allt raderat.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Vad säger kfm i motsvarande?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Har inte varit i kontakt med dom och någonstans är det inte heller relevant för oss.

1. Dom lägger inte på räntor.
2. Dom beviljar inte lån.
3. Det är en myndighet.
4. Ytterst få. Om någon här missgynnas av annat än eventuellt skuldsaldohistoriken men även där bestämmer UC.

KFM är för mig ointressant ur denna synvinkel just nu.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp