• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

GDPR - Tips och trix.

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
Gran - Bluestep exempelvis kommer "radera" mig helt och hållet ur sina register inom en vecka.
Daypay- Mailade all information till mig och raderade allt exakt allt om mig förutom min spärr.
Ferratum - Återkommer om besked då dom har sitt säte på Malta.
Vivus - Kommer att lämna ut all historik, eventuellt ta bort all information - dvs möjligt med nya lån.

Det bör inte ta lång tid, på mitt jobb så har vi redan inom 48 timmar rensat ut gammal historik på ca 800.000 kunder och det kördes över natten, vi frågade inte ens huruvida dom ville utan ett gammal engagemang togs bort och alla förslag/offerter vi lämnat till kunder som inte blev kunder är "nollställda".

Exempelvis.
Pelle ringer och vill anlita oss, Pelle är otrevlig och vi vill inte ha Pelle som kund. Jag lämnar en notering "Pelle var dum, honom säljer vi inte till".
Nu ringer Pelle på tisdag - I våra system finns det INGET som vi kan hänleda till att Pelle tidigare pratat med oss, fått förslag av oss eller blivit nekad av oss.
Precis samma procedur följer alla försäkringsbolag, mäklare (framförallt), biluthyrningsfirmor och merparten av kreditinstituten.
Varför dessa ovan påverkas mer är eftersom deras vinstmarginal ofta är hög i pengar men låg i procent så hade 4% av årsomsättningen satt i kull samtliga och av naturliga (och helt korrekta) skäl så vågar dom inte chansa.
daypay tog inte bort din spärr ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

gäst441

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
21 Maj 2018
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Jag mejlade ett smslåneföretag och sa att jag ville dem skulle radera exakt alla mina uppgifter med stöd av denna lagen, fick inget annat svar än att jag nu blivit spärrad hos dem, lol :p:p:p


Och ett annat företag skriver såhär "Du har skickat en begäran gällande borttagande av dina uppgifter. Lag (2009:62) “om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism” förhindrar oss att radera uppgifter från vårt register. Lagen förutsätter att vi behåller alla uppgifter gällande kundrelationen i 5 år efter att kundrelationen är avslutad. När vi inte längre har någon laglig skyldighet att spara dina uppgifter kommer de att tas bort utan onödigt dröjsmål."
 
Senast ändrad:

CJ81

V.I.P
Poäng: 357
Blev medlem
10 Mars 2017
Meddelanden
525
Mottagna reaktioner
161
Poäng
357
Nu har jag mailat Ferratum och Vivus och bett dem radera allt senast 25 maj.
Återkommer med deras svar.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag : Med stöd utav den nya GDPR lagen och Datainspektionens direktiv så önskar jag att ni härmed raderar alla uppgifter ni har om mig i era system då jag inte är kund hos er längre och inte har några förehavanden med er överhuvudtaget så.

Andreas : Din hostorik ligger kvar.
Andreas : Vi ska se om vi kan radera den helt och hållet.
Andreas : Vi följer alla GDPR-direktiv redan. Men vi ska se om din historik går att raderas helt.


Jag : Precis, nu förstår vi varandra :D Jag vill inte att den ligger kvar och då jag varesej är kund eller vill bli ny kund så finns det ingen anledning att spara känslig information om mig, jag vill helt enkelt att min historik plocaks bort!

Andreas: Vi ska se vad vi kan göra. Tagit kontakt med ansvarig it-support. Vi ¨återkommer via mejl till idg.
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
895
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Jag mejlade ett smslåneföretag och sa att jag ville dem skulle radera exakt alla mina uppgifter med stöd av denna lagen, fick inget annat svar än att jag nu blivit spärrad hos dem, lol :p:p:p


Och ett annat företag skriver såhär "Du har skickat en begäran gällande borttagande av dina uppgifter. Lag (2009:62) “om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism” förhindrar oss att radera uppgifter från vårt register. Lagen förutsätter att vi behåller alla uppgifter gällande kundrelationen i 5 år efter att kundrelationen är avslutad. När vi inte längre har någon laglig skyldighet att spara dina uppgifter kommer de att tas bort utan onödigt dröjsmål."


Vilken aktör var detta? Jag mailade Vivus dom bad mig återkomma på fredag :p
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Stämmer bra, Det är ju faktiskt först på fredag agen träder i kraft så som jag skrev innan vore det bra om ni väntar tills dess för många bolagen, för att inte säga alla är ute lite i sista stund.
Men se min chatt ovan (med Daypay) det finns ingen anledning att behålla gammal information om oss kunder som inte är kunder längre.
 

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Undran: Jag hade inkasso hos Onea för cirka 1 år sedan. Nu får jag inget nytt lån där pga att jag varit på inkasso hos dom förr. Endast därför sa dom. Om jag ber dom radera mina uppgifter enligt GDPR så kan jag få lån hos dom igen? Om jag vill alltså ska sägas.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Nja, det beror lite på. Det krävs då att Onea "bedömmer" att dom ska följa lagen på det sätt att man raderar den typen av historik - Lagen tolkas väldigt olika ifrån bolag till bolag.

Har nu fått svar ifrån UC/MinUC och dom säger såhär på min fråga som var

Fråga 1: Angående nya GDPR-lagstiftningen, påverkar det på något sätt mitt UC-betyg, kommer något numera "inte" synas för banker och kreditinstitut när dom gör en upplysning på mig som dom har kunnat att se hittills?

Kreditupplysningsverksamhet regleras av kreditupplysningslagen som innehåller kompletterande bestämmelser till dataskyddsförordningen (GDPR).
Enligt dataskyddsförordningens bestämmelser måste en uppgift av allmänt intresse vara specifikt reglerad i svensk eller europeisk lagstiftning eller författning och i detta fall regleras kreditupplysningsverksamheten särskilt i den svenska kreditupplysningslagen. För kreditupplysningsverksamheten är det således samma bestämmelser som tidigare, trots dataskyddsförordningen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp