• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

GDPR - Tips och trix.

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Nja, det beror lite på. Det krävs då att Onea "bedömmer" att dom ska följa lagen på det sätt att man raderar den typen av historik - Lagen tolkas väldigt olika ifrån bolag till bolag.

Har nu fått svar ifrån UC/MinUC och dom säger såhär på min fråga som var

Fråga 1: Angående nya GDPR-lagstiftningen, påverkar det på något sätt mitt UC-betyg, kommer något numera "inte" synas för banker och kreditinstitut när dom gör en upplysning på mig som dom har kunnat att se hittills?

Kreditupplysningsverksamhet regleras av kreditupplysningslagen som innehåller kompletterande bestämmelser till dataskyddsförordningen (GDPR).
Enligt dataskyddsförordningens bestämmelser måste en uppgift av allmänt intresse vara specifikt reglerad i svensk eller europeisk lagstiftning eller författning och i detta fall regleras kreditupplysningsverksamheten särskilt i den svenska kreditupplysningslagen. För kreditupplysningsverksamheten är det således samma bestämmelser som tidigare, trots dataskyddsförordningen.
Exempelvis har bokföringslagen har tolkningsföreträde framför GDPR, vilket gör att vissa uppgifter inte kan raderas förrän efter 7 år.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
895
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Detta fick jag av en aktör nu:

”På grund av vår rapporteringsskyldighet till myndigheter kan vi tyvärr inte rensa din data. För att veta mer kan du läsa detta i vår Dataskydds & Integritetspolicy.”
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Detta fick jag av en aktör nu:

”På grund av vår rapporteringsskyldighet till myndigheter kan vi tyvärr inte rensa din data. För att veta mer kan du läsa detta i vår Dataskydds & Integritetspolicy.”

Bolag?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag är väldigt sugen på att prova den mot lagstiftningen.
Jag kan förstå att skyldigheten kan ligga i en befintlig kund och då rapportera exempelvis räntan till skatteverket eller då bokföringslagen som har tolkningsföreträde framför GDPR.
MEN om man inte är kund hos dom så rapporterar dom inte in något till någon myndighet, bullox.
Jag ska ringa https://www.datainspektionen.se/ imorgon och läsa upp vissa av svaren bolagen har gett mig.
Tar med det SMSPengar skrev också då.
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
895
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
Jag är väldigt sugen på att prova den mot lagstiftningen.
Jag kan förstå att skyldigheten kan ligga i en befintlig kund och då rapportera exempelvis räntan till skatteverket eller då bokföringslagen som har tolkningsföreträde framför GDPR.
MEN om man inte är kund hos dom så rapporterar dom inte in något till någon myndighet, bullox.
Jag ska ringa https://www.datainspektionen.se/ imorgon och läsa upp vissa av svaren bolagen har gett mig.
Tar med det SMSPengar skrev också då.

Tusen tack att du tar dig tid med detta! Riktigt grymt!
 

Norreborre

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 Augusti 2015
Meddelanden
895
Mottagna reaktioner
349
Poäng
497
”då du tidigare haft lån hos oss är vi enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism skyldiga att spara uppgifter som rör kundkännedom i fem år efter att lånet är avslutat.

Eftersom det inte gått fem år sedan ditt lån avslutades kan vi inte radera dina personuppgifter.”

Svar från kortlån o co. Var kund där för 2 år sen.
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
detta svar fick jag av SMSPENGAR




Kundtjänst

Hej På grund av vår rapporteringsskyldighet till myndigheter kan vi tyvärr inte rensa data. För att veta mer om hur vi hanterar personuppgifter kan du läsa detta i vår Dataskydds & Integritetspolicy. Det vi kan göra är att dra in samtyckte till marknadsföring vilket betyder att vi ej kommer skicka reklam om våra tjänster. Vi kan även lägga in en spärr på personnumret som förhindrar att framtida krediter kan beviljas. Denna spärr går inte att lyfta så länge som datan krävs för att fullfölja våra förpliktelser enligt rådande regelverk och rapporteringskrav. Om du önskar att dra tillbaka ett samtycke om marknadsföring eller vill spärra dig själv måste du logga in på mina sidor och skicka oss ett meddelande så vi kan säkerställa att det är du som
 

gran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 417
Blev medlem
3 Juni 2012
Meddelanden
1 870
Mottagna reaktioner
150
Poäng
417
kommer vi bli spärrade i stället tror ni?
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Man får heller inte spara vad som helst om sina kunder, bara för att man har en affärsrelation och lyder under bl a bokföringslagen. Ett tips efter imorgon är att begära ut vilka uppgifter de har sparade om er och vilket syftet är, det är deras skyldighet att lämna ut uppgifterna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp