• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Ferratum - Lån utan UC
5. Compricer - Jämför lån (ny)
6. Brixo - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Binly - Lån utan UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Gaspipe

Kunnig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
13 September 2019
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Hejsan folkens jag är ganska nu här men blivit rekommenderad att det finns bra hjälp man kan få.
Sitter på massvis med skulder p.g.a av av smslån. Spelberoende sedan flera år tillbaka men nu har jag varit spelfri i några månader tack o lov!

Det är dags för mig nu att ta tag i mitt största bekymmer. Mina skulder går upp idag till ca. 350-400 tusen. Från Början kanske allting låg på ungefär 225.

Men efter att man skitit i att betala och räntorna äkat explosivartat har summan stigit.
Mina första skuld är från 2012 och den färskaste är från 2017. Jag har aldrig blivit delgiven någonting då jag bott på lita olika adresser samt utomlands en tid också. Man har helt enkelt aldrig fått tag på mig och jag har heller inte tagit någon kontakt. Jag har massa frågor som jag önskar att någon fin själ kunde besvara.

1. Kan jag sitta på skulder som kan preskriberas? Hur kan jag få tag på den utan att begå preskavbrott. Hur kan jag veta att inkasso följt de åtgärder som ska följas så att det inte blir preskavbrott.

2. Utmätningar har gjorts det finns inget att hämta på mig. Jag har ju varit som ett spöke nästan. Om jag nu kontaktar dessa bolag för en uppgörelse. Är mina chanser goda att jag får till det? Här kommer man flera år senare och vill göra rätt ifrån sig. Men samtidigt få till en någorlunda bra deal. Dessa räntor är ju katastrofala!

3. Eftersom alla mina skulder till stor del är smslån och många av dessa bolag byter namn eller blir uppköpta. Hur får jag tag på information om att det har gått rätt till? Det jag menar är liksom delgivningen osv.

4. Har träffat en skuld och rådgivare. Men ärligt talat kändes sådär. Vad jag förstått har jag något enstaka händelse hos Kronofogden. Men däremot massvis med ärenden som har varit där och sedan dragits tillbaka p.g.a att det inte finns någonting att hämta på mig. Vet inte vad det kallas!

5. Sista frågan är ganska viktig. Vilka ska jag ta kontakt med fodringsägarna, inkasso? för att diskutera min skuld samt uppgörelse? Jag har fäst mig väldigt mycket vid preskibionstid. Vet inte men jag är lite rädd för att begå preskavbrott. Ska man maila eller ta telefonkontakt?

Folkens snälla hjälp mig så att jag kan börja sova gott om nätterna:)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
H

Hassemannen

Gäst
Poäng: 0
Hej!
10 års presktid på lån så blir nog svårt att bestrida detta.
Du kan beställa historik utan preskavbrott, vet inte om det kallas för pul28 fortfarande. Per mail.
Bolagen har nog blivit bättre på att bevaka skulderna så inte lika lätt att preskribera så nya skulder längre. Själv lyckades jag få bort skulder på över en miljon 6 år sen men det var jättegamla skulder.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 526
Mottagna reaktioner
12 905
Poäng
9 787
Preskavbrott brukar visas genom att bolagen visar alla utskick man gjort och till vilken adress, och att det är folkbokförd adress. Det tillsammans med att man inte fått breven i retur och att det är flera utskick brukar räcka som grund för att skulden lever vidare.
 

Gaspipe

Kunnig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
13 September 2019
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Men eftersom mina skulder är flera år gamla. Och många av dessa bolag bytt namn eller blivit uppköpta, sålt min skuld.

Kan det vara till min fördel på något sätt och att det inte går rätt till. Har läst att inkassobolagen slarvar ibland med detta. Jag vet inte exakt hur jag ska förklara men hoppas att ni förstår vad jag menar.

Samtidigt skulle det vara viktigt o höra hur inkassobolagen ser på en ackorduppgörelse. Då jag varit kontaktbar i flera år och plötsligt hör man av sig. Men givetvis få till någon bra deal. Är det ovanligt eller är dessa oftast öppna för en förhandling?
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 929
Mottagna reaktioner
1 050
Poäng
867
Men eftersom mina skulder är flera år gamla. Och många av dessa bolag bytt namn eller blivit uppköpta, sålt min skuld.

Kan det vara till min fördel på något sätt och att det inte går rätt till. Har läst att inkassobolagen slarvar ibland med detta. Jag vet inte exakt hur jag ska förklara men hoppas att ni förstår vad jag menar.

Samtidigt skulle det vara viktigt o höra hur inkassobolagen ser på en ackorduppgörelse. Då jag varit kontaktbar i flera år och plötsligt hör man av sig. Men givetvis få till någon bra deal. Är det ovanligt eller är dessa oftast öppna för en förhandling?
Jag har fått till relativt bra dealer genom åren. Visst man kanske inte kan räkna med att dom tar bort halva skulden men nånstans så vill ju alla hellre ha tillbaka en del pengar än inga alls. Inkassobolag är inte omöjliga även om man tror det. Man får dock vara beredd på att kunna erbjuda dom en klumpsumma.
 

Gaspipe

Kunnig medlem
Poäng: 41
Blev medlem
13 September 2019
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
9
Poäng
41
Så det bästa är ifall jag kontaktar de en efter en?
 
J

Jeanna

Gäst
Poäng: 0
Jag tror att det bästa du kan göra är att ta tag i dina problem istället för att sätta huvudet i sanden...mina erfarenheter är att man visst kan diskutera med inkassobolagen och att dom verkligen är samarbetsvilliga!!!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp