• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Har banken rätt att häva bolån?

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Ja så kan vara i kreditgivning för företag, därför jag frågade om du blandade ihop det.

Det är alltså inte så för konsumenter.

Då gäller detta:

33 § Kreditgivaren har rätt att få betalning i förtid endast om det har gjorts förbehåll om detta i avtalet och
1. konsumenten sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger tio procent av kreditfordran,
2. konsumenten sedan mer än en månad är i dröjsmål med betalning av ett belopp som överstiger fem procent av kreditfordran och dröjsmålet avser två eller flera poster som förfallit vid olika tidpunkter,
3. konsumenten på något annat sätt är i väsentligt dröjsmål med betalning,
4. säkerhet som ställts för krediten har avsevärt försämrats, eller
5. det står klart att konsumenten genom att avvika, skaffa undan egendom eller förfara på något annat sätt undandrar sig att betala sin skuld.


Konsumentkreditlagen är vad jag vet inte dispositiv så man kan inte väva in andra hållhakar, då ska dom se till att reda ut allt sånt innan utbetalningen.
Jag vet inte vad du blandar ihop.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Jag vet inte vad du blandar ihop.
Ok, jag hänvisade till relevant lag, du till en skärmdump av oklar grund.

Ja banken kan dra tillbaka bolån om man inte gör det man lovat, när det kommer till att betala osv.


Det skulle ju vara tusentals trådar på detta forum om banken på alla möjliga grunder man avtalar in skulle kunna återta lånet.

Det kan dom inte. Konsumentkreditlagen gäller.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Vad menar du ?
Ok, jag hänvisade till relevant lag, du till en skärmdump av oklar grund.

Ja banken kan dra tillbaka bolån om man inte gör det man lovat, när det kommer till att betala osv.


Det skulle ju vara tusentals trådar på detta forum om banken på alla möjliga grunder man avtalar in skulle kunna återta lånet.

Det kan dom inte. Konsumentkreditlagen gäller.
Vad menar du? Att banken inte kan säga upp ett bolån pga konsumentkreditlagen? Banken har all rätt att säga upp ett lån om man inte håller det som man avtalat.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Vad menar du ?

Vad menar du? Att banken inte kan säga upp ett bolån pga konsumentkreditlagen? Banken har all rätt att säga upp ett lån om man inte håller det som man avtalat.

Jo dom kan pga konsumentkreditlagen, och i den är det väldigt noga redogjort vilka förutsättningar som gäller för uppsägning..

Det finns ingen möjlighet att säga upp lån pga att blancolån inte lösts eller andra överenskommelser.

Det jag menar är alltså att du har fel, det går inte för banken att häva bolånet i det där läget.
 

Killabits

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
7 September 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Tack för alla svar, uppskattas!!
Som sagt finns inget skriftligt avtal på blanco lösen. Även om det var syftet med byte av bostad. Blir av med 140 000 kr lånet nu. Finns ett dokument från "rådgivningsmötet" m kalkyler för bolånekostnader och copy/paste budget.
Där nämns inte något utav blanco.

Mindre bolån, 1% amortering istället för 2% och mer än halv så dyr månadsavgift. Har rätt förutsättning att kunna betala av 29 000 längre fram.
Tack!
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 199
Mottagna reaktioner
12 760
Poäng
9 787
Tack för alla svar, uppskattas!!
Som sagt finns inget skriftligt avtal på blanco lösen. Även om det var syftet med byte av bostad. Blir av med 140 000 kr lånet nu. Finns ett dokument från "rådgivningsmötet" m kalkyler för bolånekostnader och copy/paste budget.
Där nämns inte något utav blanco.

Mindre bolån, 1% amortering istället för 2% och mer än halv så dyr månadsavgift. Har rätt förutsättning att kunna betala av 29 000 längre fram.
Tack!

Du behöver inte vara bekymrad över den där saken i alla fall
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp