• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Har sökt skuldsanering, äger delar i fastigheter.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
27 804
Mottagna reaktioner
13 517
Poäng
10 387
Inte alltid. Jag var i samma situation som OP. Min mor och hennes syskon fick ett förskottsarv som bl.a. inkluderade ett torp. När min mor gick bort föll hennes andel ner på mig och mina syskon. Det fanns förbehåll i förskottsarvet att fastigheten bara fick säljas inom familjen.

Men OP bör i alla fall göra ett allvarligt försök att sälja till sina syskon, och be dem köpa ut hen.
Jo det förstås. Förbehållen kan ju finnas, ungefär var fjärde av dessa håller inte i praktiken men det är en annan sak.
Om man äger fastighetsandelar till något större värde och det finns förbehåll som hindrar en att sälja skulle jag gissa att man får se till att lösa ut förbehållet så man får lös pengar och kan betala sina skulder.
Det är väl en allmän grundprincip att staten inte ska tvinga företag och privatpersoner att skriva av sina fordraingar till personer som har stora tillgångar.

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Starscream

Medlem
Poäng: 1
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Du får ju sälja dina andelar till precis vem du vill, du kan sälja till mig tex (men jag vill inte köpa) Du står dig helt fritt att sälja till vem du vill.

Om fastigheterna är ett hinder för dig att kunna få ordning på din ekonomi genom en skuldsanering så kan du ju kräva att fastigheterna säljs, du får då dra igång en process enligt sammäganderättslagen, så blir det sålt så småningom.

Vad är det för fastigheter? Villor? tomter? skog? stugor?
Det är en större fastighet och 2 stugor.
Ringde KF idag och frågade.
Hade räknar lite mera på det och eftersom jag har 1 andel av 6 i samtliga kommer inte värdet överstiga mer än 200 000.
Svaret jag fick från KF var att om bordet är så lågt kommer dom för.odligen inte kräva en försäljning.
Får väl vänta och se

Starscream

Medlem
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag äger 1/3 av vår sommarstuga, vilket jag givetvis berättade under samtalet vid inledande. Handläggaren sa ingenting mer om det, fick godkänd skuldsanering ändå.
Mitt sammanlagda värde kommer inte överstiga 200 000, så jag hoppas jag får samma svar som dig.

Starscream

Medlem
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Det är inte lätt att få skuldsanering, oavsett hur det kan låta ibland. Ett av skälen är att det måste vara skäligt att ge någon det. En sak som påverkar skäligheten är att det bör framgå att man på egen hand gjort allt man kan för att låsa sina skulder. Om du inte säljer din andel till dina släktingar, t.ex., kan det tolkas som att det vore oskäligt att ge dig skuldsanering.
Tror inte det är lätt heller men vill ju försöka maximera mina chanser och vara så förberedd som möjligt :)
Har aldrig missat mina betalningar och inte tagit något nytt lån på över 1 år.
Så någon antydan på att inte försöka betala har aldrig funnits.
Är 100% mitt fel att jag hamnat i den situation jag är i, för mig är det stort att bara försöka be om hjälp då jag nästan aldrig gör det.

Starscream

Medlem
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Ja det skulle jag tro, varför har du inte sålt dina andelar?
Känslig situation där min mamma och syskon är inblandade.
I respekt för min moder skulle jag säga är största anledningen till jag inte sålt min andel I ett hus hon bor kvar i.

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 837
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
11 218
Mottagna reaktioner
7 498
Poäng
4 837
Har du frågat resterande inblandade om de vill köpa din andel?

Starscream

Medlem
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Har du frågat resterande inblandade om de vill köpa din andel?
Just nu är jag ganska säker på att ingen av dom kan, har funnits intresse innan från ett av mina syskon innan men inte säker nu.
Skulle det krävas måste jag ju ställa frågan, eller om jag skänker bort den men tror inte KF skulle vara så positiv till det

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 837
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
11 218
Mottagna reaktioner
7 498
Poäng
4 837

Starscream

Medlem
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Är ändå lite förvånad att Kf anser att 200 k inte är "så mkt"
Det står även på deras sida.
Man vet ju aldrig och "så mycket" är nog fel utryck kanske.
Men svaret jag fick var att om värdet är under 200 000 så är det inte dom brukar tvingar någon att sälja och således inte påverkar beslutet.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp