Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Hitta en person

V.I.P
Poäng: 357
Meddelanden
527
Mottagna reaktioner
173
Poäng
357
Mina vänner här på forumet, som alltid har kloka svar.
För ett par år sedan blev jag vän med en kvinna här på forumet. Vi fann stöd i varandra , delade allt och visste allt om varandra. När vi kunde så sågs vi och det var som att finna ens bästa vän. Hon vet allt om mig och jag allt om henne.
För tre år sedan lånade jag ut en summa pengar till henne, jag hade möjligheten då och det kändes fint att hjälpa min vän. Ja, vi har ett avtal skrivet.
Hon har skött alla betalningar varje månad fram till i oktober. Något hände. Jag upptäckte att hon ljög för mig och jag bad henne sluta med det. Då flippade hon fullständigt. Varje månad efter det är hon sen med betalningen ( vårt avtal säger att hon ska betala i slutet av varje månad) och nu... betalar hon inte alls.
Hon har blockat mig på telefon, facebook, insta, messenger och tom swish!
Jag fattar inte vad hon håller på med. Jag har skrivit brev och förklarat att vi löser det här ihop, ingen respons.
Jag har hennes personnummer och ringde skatteverket för att se om de hade ett nytt nummer reggat på henne.
Vad ska jag göra? Hur når man en person som inte vill bli nådd?
Summan är idag 25 000kr.

Skicka henne till fogden så ska du se att hon vaknar.
Jag har pratat med dem och hon har en del andra skulder, större än den till mig, och jag skulle hamna långt ner på listan. Det kostar mig också 600kr om året att hålla ärendet vid liv.
Funderar på att ta det via en advokat och stämma henne?

Jag har pratat med dem och hon har en del andra skulder, större än den till mig, och jag skulle hamna långt ner på listan. Det kostar mig också 600kr om året att hålla ärendet vid liv.
Gör det.

samma resultat som om du skulle skicka in till fogden, om du vinner en stämning så hamnar den hos fogden efteråt ändå.

Inse att du inte få dina pengar på något annat sätt... Personen är ett low life som inte kommer att bättra sig och använder ert lilla bråk som ursäkt för att slippa betala..... bättre att släppa på dom gamla minnena och betala in 600:- och sen vänta på
dina 25.000 som du får på sikt, eller alternativ 2 att aldrig mer se dom igen

samma resultat som om du skulle skicka in till fogden, om du vinner en stämning så hamnar den hos fogden efteråt ändå.

Inse att du inte få dina pengar .... så det är bara att betala i. 600:- och sen vänta på
din 25.000 på sikt, eller aldrig mer se dom igen

ja du har nog rätt.
fattar inte hur hon tänker bara, jag som hjälpt henne.

ja du har nog rätt.
fattar inte hur hon tänker bara, jag som hjälpt henne.

redigerade mitt inlägg som du såg.

hon bryr sig inte helt enkelt, släpp gamla minnen å skicka henne till fogden om du vill ha igen dina 25K

Behöver inte ringa, du måste ansöka på blankett eller i etjänsten

Om någon har ett bra förslag på hur jag når henne , berätta!
Jag vill ge henne en chans, eller rättare sagt, informera om att jag vidtar rättsliga åtgärder.
Blombud? Där kan man skriva ett meddelande.
Andra tips? Kööör!

Jag vill ge henne en chans, eller rättare sagt, informera om att jag vidtar rättsliga åtgärder.
Andra tips? Kööör!
Be någon skriva till henne, en kompis typ så ser hon ju vad som är på väg att hända iallafall.

Andra tips? Kööör!

Meddelande i swischbetalning?

Är hon inte kvar härinne?

Det känns som att något hände när hon slutade betala.
Finns det något beroende i det förflutna tex spelmissbruk ?

Det känns som att något hände när hon slutade betala.
Finns det något beroende i det förflutna tex spelmissbruk ?
Jag tror att hennes korthus rasade bara, helt enkelt.
Jag visste att hon hade skulder men hon betalade alltid till mig.

Jag tror att hennes korthus rasade bara, helt enkelt.
Jag visste att hon hade skulder men hon betalade alltid till mig.

Du får kolla om hon redan har löneutmätning, då kan det med lite tur gå ganska snabbt att börja få pengar igen

Du får kolla om hon redan har löneutmätning, då kan det med lite tur gå ganska snabbt att börja få pengar igen
Hur kollar man om nån har löneutmätning?
Jag har ett ex som är skyldig mig ganska mkt pengar även blivit dömd i domstol att betala skadestånd mm,,, hur kollar man om hon har löneutmätning tex?

Hur kollar man om nån har löneutmätning?
Jag har ett ex som är skyldig mig ganska mkt pengar även blivit dömd i domstol att betala skadestånd mm,,, hur kollar man om hon har löneutmätning tex?

Ringer kronofogden och frågar.

Är det dom så är det bara att skicka in, inget behöver delges eller så, det blir "skuld att betala" direkt

Nu har jag pratat med kronofogden och hennes utmätning startade nu i mars, förklarar väl varför hon inte betalat.
Hennes totala skuld är stor, mycket större än vad hon nånsin erkänt för mig.
Fan vilken idiot jag är!
Lär er av min tråkiga läxa. :(

Nu har jag pratat med kronofogden och hennes utmätning startade nu i mars, förklarar väl varför hon inte betalat.
Hennes totala skuld är stor, mycket större än vad hon nånsin erkänt för mig.
Fan vilken idiot jag är!
Lär er av min tråkiga läxa. :(
Va tråkigt! Men man lär av sina misstag. Hoppas du får lite i månaden tillbaka iaf :)

Du skriver att hon har blockat dig på Facebook. Du kan skapa en ny profil (med en annan mejladress) och kontakta henne den vägen. Antagligen kommer hon blocka dig igen men då hinner du framföra ditt budskap.

Du skriver att hon har blockat dig på Facebook. Du kan skapa en ny profil (med en annan mejladress) och kontakta henne den vägen. Antagligen kommer hon blocka dig igen men då hinner du framföra ditt budskap.
Hon har blockat mig överallt.
Hmm ja det är ju ett alternativ. Det blir det eller ett brev.

Hon har blockat mig överallt.
Hmm ja det är ju ett alternativ. Det blir det eller ett brev.
Eller så kan du ringa till henne med dolt nummer fr ett annat mobilt nummer än det hon spärrat dig på.

Försökt det men hon verkar dessutom bytt nummer. Hon måste hamnat i en rejäl kris.
Ok jag förstår. Men hoppas att du får tillbaka pengarna, även om det ser mörkt ut just nu, det är ingen struntsumma direkt! Så tråkigt att bara sluta betala och gå under jorden när du varit och är så snäll och tillmötesgående.

Ok jag förstår. Men hoppas att du får tillbaka pengarna, även om det ser mörkt ut just nu, det är ingen struntsumma direkt! Så tråkigt att bara sluta betala och gå under jorden när du varit och är så snäll och tillmötesgående.
Ja hon är ju min vän. Jag saknar henne massor och önskar bara att hon kunde förstå att det bara hade löst sig om hon hört av sig.
Får göra ett sista försök att nå henne.

Ja hon är ju min vän. Jag saknar henne massor och önskar bara att hon kunde förstå att det bara hade löst sig om hon hört av sig.
Får göra ett sista försök att nå henne.
Mitt bästa tips till dig är att glömma henne, jag förstår tomheten efter din vän men även om ni ordnar upp allt kommer hon att blåsa dig igen i framtiden om hon hade hjärta att göra så mot dig redan nu. Ett annat varmt tips som jag själv har fått lära mig den hårda vägen är att aldrig blanda in pengar i relationer. Åtminstone aldrig låna ut mer än vad man har råd att förlora.

du är en fin själ och så oerhört förlåtande men se efter dig själv nu, gamarna utnyttjar dina bra egenskaper

Mitt bästa tips till dig är att glömma henne, jag förstår tomheten efter din vän men även om ni ordnar upp allt kommer hon att blåsa dig igen i framtiden om hon hade hjärta att göra så mot dig redan nu. Ett annat varmt tips som jag själv har fått lära mig den hårda vägen är att aldrig blanda in pengar i relationer. Åtminstone aldrig låna ut mer än vad man har råd att förlora.

du är en fin själ och så oerhört förlåtande men se efter dig själv nu, gamarna utnyttjar dina bra egenskaper
Tack snälla du
Jag vet att du har rätt. Pengar gör dåliga saker med människor.

Tack snälla du
Jag vet att du har rätt. Pengar gör dåliga saker med människor.
Det gör ju det! Du verkar vara en oerhört fin person och jag känner igen mig så i dig. Tyvärr skulle såna här personer sälja sin egen mamma för en spottstyver då de är tillsynes samvetslösa... är du ensam får du alltid skriva till mig om du behöver en vän ❤️

Jag gjorde ett nytt fb konto och kontaktade henne där. Skrev ett vänligt meddelande om att vi fixar det här ihop. Jag är inte arg osv...
Det tog inte ens fem minuter så blockade hon mig där också. helt sjukt. Fattar inte vad som händer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp