• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

HJÄLP! Fick ut hela slutlönen trots sjukpenning och löneutmätning

VadFan

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Maj 2023
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Om vem ser det?

Ta ut pengarna innan dom utmäter dom. Lägg dom åt sidan och invänta svar från skuldsaneringen.

Om du är sjukskriven så utmäter väl kronofogden din ersättning från FK?

Jag tror inte du behöver oroa dig det minsta.
Om KF ser det så kan jag få nej på skuldsaneringsansökan?

Det stämmer att de utmäter en liten peng från FK istället. Men min fd arbetsgivare borde väl ha kontakt med KF ändå och slutlönen borde inte ha kommit till mig? Fattar inte.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 512
Mottagna reaktioner
1 018
Poäng
867
Om KF ser det så kan jag få nej på skuldsaneringsansökan?

Det stämmer att de utmäter en liten peng från FK istället. Men min fd arbetsgivare borde väl ha kontakt med KF ändå och slutlönen borde inte ha kommit till mig? Fattar inte.

Lägg undan pengarna, punkt. Ibland blir det glapp i ledet, tacka och ta emot. Spara pengarna till en sämre dag och fortsätt pros essen.
 

Frodda

Aktiv medlem
Poäng: 46
Blev medlem
6 April 2024
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
17
Poäng
46
När du har skuldsanering får du två betalningsfria månader om året. Se detta som en av dessa.
Ta ut pengarna i kontant och spara till sämre tider/oväntade utgifter. Tacka och ta emot när systemet gör fel.
OM(!) KFM nämner något om just denna löneutbetalning så säg då att du betalade tillbaka på ett privat lån till en anhörig som du hade en gammal skuld till.
 

VadFan

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Maj 2023
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
När du har skuldsanering får du två betalningsfria månader om året. Se detta som en av dessa.
Ta ut pengarna i kontant och spara till sämre tider/oväntade utgifter. Tacka och ta emot när systemet gör fel.
OM(!) KFM nämner något om just denna löneutbetalning så säg då att du betalade tillbaka på ett privat lån till en anhörig som du hade en gammal skuld till.
När du har skuldsanering får du två betalningsfria månader om året. Se detta som en av dessa.
Ta ut pengarna i kontant och spara till sämre tider/oväntade utgifter. Tacka och ta emot när systemet gör fel.
OM(!) KFM nämner något om just denna löneutbetalning så säg då att du betalade tillbaka på ett privat lån till en anhörig som du hade en gammal skuld till.

Jag har ju en ansökan på gång men vet inte hur det ligger till med den.

Det vore inte en lögn. Det är precis det jag vill göra, betala tillbaka lån till mina föräldrar. Särskilt pappa som alltid hjälpte mig under åren på försörjningsstöd. Det mesta var kontant så det finns inte dokumenterat. Det går ju inte att inkludera i skuldsaneringen. Jag kan egentligen inte ens sätta en siffra på summan han har gett mig under åren…
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
258
Mottagna reaktioner
215
Poäng
407
Om du behåller pengarna och vill ha dem synligt kan ett sparkonto på någon liten bank som ger bra sparränta var ett tips.
Om du vill att pengarna inte ska synas kan du ta ut dem successivt i en bankomat typ 10 000-15000 kr/ vecka och ha dem förvarade på en säker plats/platser. Glöm inte att behålla kvittona från uttagen så att du, om du behöver, kan bevisa att pengarna är vita.
 

VadFan

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Maj 2023
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Om du behåller pengarna och vill ha dem synligt kan ett sparkonto på någon liten bank som ger bra sparränta var ett tips.
Om du vill att pengarna inte ska synas kan du ta ut dem successivt i en bankomat typ 10 000-15000 kr/ vecka och ha dem förvarade på en säker plats/platser. Glöm inte att behålla kvittona från uttagen så att du, om du behöver, kan bevisa att pengarna är vita.
Tack för tips, kvitto tänkte jag inte ens på.
 

VadFan

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Maj 2023
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Uppdatering:

Kronofogden har mailat tillbaka och detta var svaret:

”Om du fått hela slutlönen så låter det inte som att vi fått information om att anställningen avslutas och då finns det inget beslut som arbetsgivaren måste följa. Det du kan göra angående din skuldsaneringsansökan är att meddela att skulderna till dina föräldrar är mindre eller borta om du nu betalat allt. Då behöver de inte längre vara med i din ansökan och vi kan fatta ett beslut på korrekta uppgifter när det väl blir dags för det. Om vi har en utmätning på den inkomst som du får från Försäkringskassan så kommer den att rulla på som vanligt.”

—————————————————

Men jag mailade ju dem 2 dagar innan anställningen avslutades och fick respons från dem 3 dagar senare? Blev det fel i systemet så att någon glömde lägga in informationen? Denna responsen nämner inget om huruvida de vill utmäta det som betalats ut. Inget som är på kontot har utmätts. Jag är fortfarande förvirrad.

För övrigt så inkluderade jag inte lånen från mina föräldrar i ansökan eftersom majoriteten var kontant och kan inte bevisas?? Eller det var så jag trodde att det funkade iallafall. Att det behövdes dokumenterat bevis på skulder som existerar som tex inkassobolagen. Annars kan ju vemsomhelst hitta på saker? Så då behöver jag inte ändra ansökan antar jag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp