• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hjälp mig - ekonomin körd i botten

Titti det

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 April 2020
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
66
Poäng
187
Jag är nu i kris! Har läst på detta forum i många år men aldrig varit medlem. Men nu är min ekonomi helt körd i botten. Jag inser att jag måste berätta för min sambo hur illa det är. Han kommer med all säkerhet att lämna mig. Vi har barn och hus ihop. Lever ett bra liv men jag har dövat ångest genom shopping och fin yta, kläder, inredning och ja allt. Är 35 år och har ett ok jobb , min sambo har ett rätt välbetalt jobb inom just ekonomi och han har stenkoll på sin ekonomi och brukar att håna folk som är med i lyxfällan. Han kan inte förstå hur man kan vara så dum. Men jag är ännu värre. Har lånat för att betala lån under många år men nu tog det stopp. Inte ens vivus vill låna ut till mig. Har sådan ångest och vet inre vad jag ska göra. Aldrig varit sen med en ända inbetalning på något lån men nu är det kört. Har alla lån man kan ha. Skuldsanering är inget alternativ då huset säkert måste säljas då, finns ett övervärde på cirka 1-1.5 miljon på det. Vad ska jag göra? Hur kunde det bli såhär? Är så ledsen
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Jag är nu i kris! Har läst på detta forum i många år men aldrig varit medlem. Men nu är min ekonomi helt körd i botten. Jag inser att jag måste berätta för min sambo hur illa det är. Han kommer med all säkerhet att lämna mig. Vi har barn och hus ihop. Lever ett bra liv men jag har dövat ångest genom shopping och fin yta, kläder, inredning och ja allt. Är 35 år och har ett ok jobb , min sambo har ett rätt välbetalt jobb inom just ekonomi och han har stenkoll på sin ekonomi och brukar att håna folk som är med i lyxfällan. Han kan inte förstå hur man kan vara så dum. Men jag är ännu värre. Har lånat för att betala lån under många år men nu tog det stopp. Inte ens vivus vill låna ut till mig. Har sådan ångest och vet inre vad jag ska göra. Aldrig varit sen med en ända inbetalning på något lån men nu är det kört. Har alla lån man kan ha. Skuldsanering är inget alternativ då huset säkert måste säljas då, finns ett övervärde på cirka 1-1.5 miljon på det. Vad ska jag göra? Hur kunde det bli såhär? Är så ledsen
Välkommen till klubben... du är absolut inte ensam.
Hur stora skulder har du och har ni gemensam eller delad ekonomi? Går ni plus minus noll varje månad eller går du/ni back??
Min sambo hånar också de som är med i Lyxfällan men även folk som måste låna pengar till annat än bil och bostad.
Att låna för att betala andra lån är en strategi som de flesta här har provat, funkar under en tid men när räntorna börjar äta upp det mesta så inser man att den strategin är dålig. Många av oss här måste välja det minst dåliga av två dåliga strategier, beroende på hur ekonomin ser ut. Alla kan inte få ett samlingslån.

Men om du berättar lite mer detaljerat om hur din ekonomi ser ut, uc, lån, inkomst etc så kommer du säkert få en del tips här.

Och du... det är toppen att du tog steget och skrev här :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 572
Mottagna reaktioner
7 001
Poäng
4 807
Sen undrar jag också den här ångesten du nämner som du dövar med shopping... vad kommer den ifrån? Du måste jobba med den biten också.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Förstår att det är ett helvete just nu.
Du måste berätta för din man för tyvärr är det så att även vid löneutmätning kan huset utmätas om det finns ett övervärde och säljas till förmån för skulderna.
Det är bättre att din man vet och att ni tillsammans försöker lösa det och hitta alternativ till att släppa skulderna till kronofogden.
Kram. ❤️
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Förstår att det är ett helvete just nu.
Du måste berätta för din man för tyvärr är det så att även vid löneutmätning kan huset utmätas om det finns ett övervärde och säljas till förmån för skulderna.
Det är bättre att din man vet och att ni tillsammans försöker lösa det och hitta alternativ till att släppa skulderna till kronofogden.
Kram. ❤️

Håller med ny. Ta det nu innan det gått helt över styr. Han kommer ta det sämre om han hittar huset på hemnet.
 

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 117
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 863
Mottagna reaktioner
1 631
Poäng
1 117
Verkligen tråkigt att höra..Om du väl väljer att berätta så koka inte ihop någon story. Utan enda sättet att han ska lita på dig även i framtiden är vara total öppen med allt och be han om hjälp att ändra på betende..

- Låt han få tillgång till min uc/min upplysning
- Ge han tillgång till mailen så han får se allt och möjlighet att spärra vilka faktura/lånsidor han vill, om du ändå inte blir beviljad någonstans eller kan lösa situationen/han vill hjälpa dig med samlingslån.
- Låt han få fri tillgång till din bank och gå igenom historiken/framtiden
- Visa total öppenhet och vilja att ändras

Huset kan bli tvungen att säljas utan hans vetskap om du inte agerar. Dessutom kanske han kan hjälpa dig med en del mot ovan motkrav. Jag ska inte försköna detta utan det är en antingen eller situation. Antingen hjälper han dig eller så lämnar han dig. Det kommer vara ett stort beslut även för han och ju ärligare du är desto större chans har du att rädda situationen (han får inte sitta med frågetecken efteråt eller sitta och undra om du talat om allt/berättat sanningen, eliminera alla frågetecken och öppna allt för han) och du måste verkligen visa vilja till förändring.

Sitter han i efterhand och undrar om du berättat allt och om du går att lita på så är det nog tyvärr kört.
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 524
Mottagna reaktioner
12 902
Poäng
9 787
Verkligen tråkigt att höra..Om du väl väljer att berätta så koka inte ihop någon story. Utan enda sättet att han ska lita på dig även i framtiden är vara total öppen med allt och be han om hjälp att ändra på betende..

- Låt han få tillgång till min uc/min upplysning
- Ge han tillgång till mailen så han får se allt och möjlighet att spärra vilka faktura/lånsidor han vill, om du ändå inte blir beviljad någonstans eller kan lösa situationen/han vill hjälpa dig med samlingslån.
- Låt han få fri tillgång till din bank och gå igenom historiken/framtiden
- Visa total öppenhet och vilja att ändras

Huset kan bli tvungen att säljas utan hans vetskap om du inte agerar. Dessutom kanske han kan hjälpa dig med en del mot ovan motkrav. Jag ska inte försköna detta utan det är en antingen eller situation. Antingen hjälper han dig eller så lämnar han dig. Det kommer vara ett stort beslut även för han och ju ärligare du är desto större chans har du att rädda situationen (han får inte sitta med frågetecken efteråt eller sitta och undra om du talat om allt/berättat sanningen, eliminera alla frågetecken och öppna allt för han) och du måste verkligen visa vilja till förändring.

Sitter han i efterhand och undrar om du berättat allt och om du går att lita på så är det nog tyvärr kört.

Tillägg, i situationen det redogörs för kan det inte säljas utan sambons vetskap om nu inte delgivningkvitton förfalskas.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 929
Mottagna reaktioner
1 049
Poäng
867
Jag skulle nog först och främst vilja höra ungefär hur stor skada som är skedd. Hur stora lån är det? Hur ser din UC ut?
 

Titti det

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
25 April 2020
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
66
Poäng
187
Tack för alla era svar ,jag ska sätta mig i morgon och skriva ner alla mina skulder och se vart jag ska börja i denna röra. För det är vad det är, en röra.
Angående ångesten jag försöker bota då beror den på många olika saker. Men det som triggade i gång det hela för några år sedan var att vi förlorade ett barn. Efter det gick allt liksom utför .. svårt att förklara exakt varför man gjort som man gjort och visste man det kanske man inte skulle vara i denna situationen idag? Vem vet.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 929
Mottagna reaktioner
1 049
Poäng
867
Du behöver inte förklara alls. Tror många fattar. Du är inte ensam om att ha förstört din ekonomi för en lång tid framöver.

Tycker också som du säger att du borde ta reda på exakt hur mycket skulder du har och vad du faktiskt skulle kunna göra åt det innan du slår på stora trumman hemma.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp