• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp mig har kraftig ångest för mina tänder

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
Tja, jag vet inte om det kallas delbetalning men mig veterligen betalar väldigt få människor ens med ordnad ekonomi flera tusenlappar per tandläkarbesök , utan får en betalningsplan, en summa de betalar varje månad oavsett om de besöker tandläkare regelbundet eller ej. Vet att Folktandvården har en sån betalningsplan och summan grundar sig på hur bra eller dålig tandhälsa man har, från under 100 kr/mån upp till några hundralappar.

Det du syftar på är inte en avbetalningsplan utan något som folktandvården har som kallas frisktandvårdsavtal som tecknas på tre år. Först gör tandläkaren en noggrann undersökning av tandhälsan och med den som grund placeras man i en riskgrupp som avgör hur mycket man får betala i månadskostnad. Oftast läggs detta på autogiro och betalar man inte den månatliga summa så sägs avtalet upp. Det kan kosta allt från cirka 30 kr i månaden upp till runt 700 kr i månaden. Då ingår väldigt mycket, men inte allt såsom bryggor och dylikt. De betalar man utanför frisktandvården.

Du kan i vissa undantagsfall få dela upp din betalning hos folktandvården för din behandling, men huvudregeln är att du ska betala för behandlingen på plats eller via hemskickad inbetalningsavi.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
Jo men nu har ju alla rätt till sjukvård oavsett hur illa ställt man har det ekonomiskt, har svårt att tro att tandvård inte faller under samma paraply.

Jag menar sjukhus tar ju emot en vare sig man kan pröjsa på plats eller inte, forutsatt att det är nån form av skada man inte kan leva med i längden?

Detsamma gäller väl tänder. Är inte tandvård också delvis skattefinansierat liksom resten av vården? Pratar inte om skönhetsingrepp här liksom

Nej, tänderna faller inte in under samma skyddsnät som övrig vård. Där är tänderna sjukt nog diskvalificerade från resten av kroppen. Störigt som faaan...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Nej, tänderna faller inte in under samma skyddsnät som övrig vård. Där är tänderna sjukt nog diskvalificerade från resten av kroppen. Störigt som faaan...

Det håller jag med om att det är något störigt, och jag vet inte hur det blivit så heller, ursprungligen hade väl svenskarna usel tandstatus och ingen allmän tandläkerifunktion fanns alls (lyssna på p3 dokumentär om vipeholm..) och därefter kom folktandvården till. Jag antar att det kan finnas 2 orsaker till att det inte funkar som övrig sjukvård 1: För stor kostnad att lasta på stat/kommun, 2: för många privata tandläkare som protesterat. Jag gissar på 1.
Var på koll själv för ett par veckor sedan, kom därifrån ont i halva huvudet, blodsmak i munnen och nästan 1000 kr fattigare.
 

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
Det håller jag med om att det är något störigt, och jag vet inte hur det blivit så heller, ursprungligen hade väl svenskarna usel tandstatus och ingen allmän tandläkerifunktion fanns alls (lyssna på p3 dokumentär om vipeholm..) och därefter kom folktandvården till. Jag antar att det kan finnas 2 orsaker till att det inte funkar som övrig sjukvård 1: För stor kostnad att lasta på stat/kommun, 2: för många privata tandläkare som protesterat. Jag gissar på 1.
Var på koll själv för ett par veckor sedan, kom därifrån ont i halva huvudet, blodsmak i munnen och nästan 1000 kr fattigare.

Svenskarnas tandhälsa var dålig, men förbättrades genom åtgärder från staten. Sedan ett tiotal år har dessvärre en tillbakagång rörande tandhälsan noterats.

Jo, kostnaden lär vara den största anledningen. Eller rättare sagt att politikerna prioriterat att lägga pengar på annat och att det de valt att lägga pengarna på i sin tur genererat ännu mer kostnader för just tandvård. Lite ironiskt. :-/
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Svenskarnas tandhälsa var dålig, men förbättrades genom åtgärder från staten. Sedan ett tiotal år har dessvärre en tillbakagång rörande tandhälsan noterats.

Jo, kostnaden lär vara den största anledningen. Eller rättare sagt att politikerna prioriterat att lägga pengar på annat och att det de valt att lägga pengarna på i sin tur genererat ännu mer kostnader för just tandvård. Lite ironiskt. :-/

Jag vet inte alls vad dom prioriterade när man satte grunderna för hur systemet skulle se ut, blev lite nyfiken på saken, folktandvård startades upp initialt 1938 och hade bra utveckling på 60talet när tandhygienisterna tillkom. Jag levde vare sig 1938 eller 1960 så jag vet inte riktigt vad man prioriterade, ett krig dök ju upp där strax efter uppstarten, och 1960 var det väl kalla kriget och bygga upp ett våldsamt flygvapen som slukade pengarna, hade det inte varit för det kunde ju utvecklingen fortsatt och vi hade stått med helt fri tandvård nu, om allt gjorts etappvis.
 

Floppen

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
1 September 2018
Meddelanden
469
Mottagna reaktioner
361
Poäng
477
Jag vet inte alls vad dom prioriterade när man satte grunderna för hur systemet skulle se ut, blev lite nyfiken på saken, folktandvård startades upp initialt 1938 och hade bra utveckling på 60talet när tandhygienisterna tillkom. Jag levde vare sig 1938 eller 1960 så jag vet inte riktigt vad man prioriterade, ett krig dök ju upp där strax efter uppstarten, och 1960 var det väl kalla kriget och bygga upp ett våldsamt flygvapen som slukade pengarna, hade det inte varit för det kunde ju utvecklingen fortsatt och vi hade stått med helt fri tandvård nu, om allt gjorts etappvis.

Precis, utveckligen hade kunnat fortsatt och vi hade kunnat haft en i stort sett fri tandvård. Det tillsammans med ett bättre pensionssystem och en bättre infrastruktur. Där är vi ju tyvärr inte och det beror på den sedan många år tillbaka felaktiga prioritering våra politiker gjort. I alla fall enligt mitt sätt att se på det. Nu får vi betala för det på såååå många olika sätt och det är tyvärr bara början. Sorry att jag sladdade iväg från huvudämnet, men allt hänger ihop...

Edit: Måste bara skriva till att jag inte ifrågasätter allt våra politiker prioriterat, men väldigt mycket sedan slutet av 60-talet och framåt. Eller snarare kanske mitten av 70-talet och framåt. Att de satsade på flygvapnet på 60-talet var enligt mig ingen felprioritering. Det var snarare det som kom längre fram och då syftar jag inte på Försvarsmaktens kostnad!
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Tack. Ska försöka hitta en tandläkare som man kan göra en avbetalningsplan utan att dom tar kreditupplysning letar med ljud och lykta efter någon.
Det finns väl tandårdshögskola i Malmö har jag för mig. De utför behandling till kraftigt reducerade priser.
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
183
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Var på koll själv för ett par veckor sedan, kom därifrån ont i halva huvudet, blodsmak i munnen och nästan 1000 kr fattigare.
Då undrar jag liksom vad som händer om man står där med tandvärk men inte kan betala på plats, slänger de bara ut en?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp