Hur stora blir dina skulder sammanlagt hos Gothia när de hamnar där?Tack för input ! Jag går ju egentligen back, därför jag släppt till inkasso. Men det är stora skulder och det är lumify vivus och viaconto. Antar att lumify blir goothia, där jag redan har en skuld. Dom andra vet jag inte. Finns en möjlighet att jag kan hålla dom flytande dock.
Bra kämpat, mer än sitt bästa kan man ju ändå aldrig göra
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Mellan 80000:- och 95000:- beroende på om jag kan hålla undan vivus-lånet.Hur stora blir dina skulder sammanlagt hos Gothia när de hamnar där?
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Någon som har något hum om vad som anses vara en rimlig hyra enligt KFM ?
Ensamstående. 7900:-, troligtvis att det godtas eller att jag får skjuta till av förbehållsbeloppet? Bor väl i en mellanstor stad.
Ensamstående. 7900:-, troligtvis att det godtas eller att jag får skjuta till av förbehållsbeloppet? Bor väl i en mellanstor stad.
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Någon som har något hum om vad som anses vara en rimlig hyra enligt KFM ?
Min hyra är ca 13 kkr, vilket kfm inte har haft några synpunkter på. Så jag tror du kan vara lugn.
- Meddelanden
- 700
- Mottagna reaktioner
- 305
- Poäng
- 447
Tänk på att det inte finns nån skyldighet för låneinstitut att skicka till inkasso. De kan skicka direkt till KFM. Bara ett tips om man har många olika kreditbolag o är osäker /inte kollar hur de ”brukar göra”. Man kan alltså inte räkna med att man ska få ett brev fr inkasso före KFM (även om det väl är gängse regel).Ja jag har förstått att det kan vara väldigt olika där. Men är dom helt omöjliga så kan jag inte göra mer, då har jag iallafall försöka. Hur upplevde du Partner Inkasso? Viaconto sa att dom har ett eget inkasso och när jag skrev att jag har svårt att betala just nu och kan betala en mindre summa om det hjälper, svarade dom ungefär att jag måste betala hela beloppet och att det inte är jag som bestämmer. Otrevliga som fasen tyvärr. Klart jag begriper att man ska betala för sig, men när livet händer och man ändå hör av sig och försöker hitta lösningar så kan dom väl åtminstone va trevliga.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Nej jag vet det. Men Lumify ville ha 11000:- i månaden och när jag kom efter blev det dubbelt. Helt omöjligt tyvärr. Men dom har sagt att det är påväg till externt inkasso.Tänk på att det inte finns nån skyldighet för låneinstitut att skicka till inkasso. De kan skicka direkt till KFM. Bara ett tips om man har många olika kreditbolag o är osäker /inte kollar hur de ”brukar göra”. Man kan alltså inte räkna med att man ska få ett brev fr inkasso före KFM (även om det väl är gängse regel).
- Meddelanden
- 996
- Mottagna reaktioner
- 638
- Poäng
- 617
Svårt att sia om skuldsanering, men om du räknar på din boendekostnad och lägger på normbeloppet.Jo, en tråd som blivit ganska rörig så jag valde att skapa en ny med nuvarande förutsättningar. Problemet med att släppa allt är att jag med utmätning aldrig lär bli skuldfri om jag inte får skuldsanering. Det skulle orsaka mig mer ångest än något annat. Som du skriver är det verkligen att leva på gränsen som gäller annars, men då handlar det om ett år tills jag kan få samlingslån, och om jag inte skulle få det så blir några lån avbetalda om ca 1 år och ger mig ett par tusen mer per månad.
Men ja, det får inte gå fel nånstans alls om det ska funka, det fattar jag.
hyra på under 10 000 plus lite andra kostnader och ca: 5200 kvar att leva på så har du säkert runt 10 000 som kfm drar vid utmätning. Då blir det nog svårt med skuldsanering.
Nu är ju dessa siffror påhittade men räkna på det med dina siffror o se var du landar.
Räkna på förbehållsbelopp
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Om jag hamnar hos KFM och släpper allt så betyder det att KFM kan dra ca 12400:-/månad. Då är det ändå räknat på att jag också jämkar så att de ska kunna dra så mycket som möjligt. Med skulder på 550000:- och dess räntor, kommer jag som jag har räknat inte ens kunna betala räntorna på den summan på ett år. Då tänker jag att jag borde räknas som insolvent?Svårt att sia om skuldsanering, men om du räknar på din boendekostnad och lägger på normbeloppet.
hyra på under 10 000 plus lite andra kostnader och ca: 5200 kvar att leva på så har du säkert runt 10 000 som kfm drar vid utmätning. Då blir det nog svårt med skuldsanering.
Nu är ju dessa siffror påhittade men räkna på det med dina siffror o se var du landar.
Räkna på förbehållsbelopp
Detta är under förutsättning att jag skulle gå upp till heltid på jobbet längre fram, i dagsläget skulle dom bara kunna dra ca 8400:-.
- Meddelanden
- 2 508
- Mottagna reaktioner
- 1 656
- Poäng
- 1 177
För att vara insolvent så ska man inte kunna betala sina skulder på 12-15 år.Om jag hamnar hos KFM och släpper allt så betyder det att KFM kan dra ca 12400:-/månad. Då är det ändå räknat på att jag också jämkar så att de ska kunna dra så mycket som möjligt. Med skulder på 550000:- och dess räntor, kommer jag som jag har räknat inte ens kunna betala räntorna på den summan på ett år. Då tänker jag att jag borde räknas som insolvent?
Detta är under förutsättning att jag skulle gå upp till heltid på jobbet längre fram, i dagsläget skulle dom bara kunna dra ca 8400:-.
- Meddelanden
- 205
- Mottagna reaktioner
- 111
- Poäng
- 297
Sitter i samma sits som er o det känns som en tuff resa. Men vi får peppa varandra o kämpa på. Har fått ovärderligt stöd av @Myra . Känns skönt att titta in här o känna att man inte är ensamSitter i samma sits men kanske lite sämre siffror, men jag har bestämt mig för att ge det ett seriöst försök utan mer spel och lån.
Om jag kommer upp över ytan igen kan det gå rätt snabbt att komma till en ekonomisk situation som liknar utmätning. Alltså betyder min resa att jag måste trixa mig fram i början i en nivå under existensminimum och jag tror det kan gå.
Kräver massa jobb men får mig blir det inte mer ångest än när man spelar bort sina chanser gång på gång.
Och framför allt har jag accepterat att det kan skita sig och bli KFM och framtida försök till skuldsanering, den acceptansen innebär också ökat lugn.
Lycka till!
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Jag känner till det. Även om det är en ungefärlig tid och inte finns exakta regler. Men vi pratar om många olika lån med dröjsmålsräntor upp mot 40%. Har läst om så många olika utfall här, och förstått att det är svårt att sia om. Men när jag gör testet på KFMs hemsida så är resultatet att jag troligen är kvalificerad för skuldsanering. Men det återstår att se om och när skulderna hamnar där.För att vara insolvent så ska man inte kunna betala sina skulder på 12-15 år.
- Meddelanden
- 2 686
- Mottagna reaktioner
- 1 130
- Poäng
- 927
En sak jag funderat på är dock högkostnadskrediter.
Lagen säger väl i princip skulden bara bli dubbelt på kapitalbeloppet, när man släppt skulderna bör det då finnas ett tak vad skulden kan bli?
Efter det bör dom rimligen bara kunna ta dröjsmålsränta som så då är 8,5%+ ref räntan…
Vet inte om det fungerar så dock .
Lagen säger väl i princip skulden bara bli dubbelt på kapitalbeloppet, när man släppt skulderna bör det då finnas ett tak vad skulden kan bli?
Efter det bör dom rimligen bara kunna ta dröjsmålsränta som så då är 8,5%+ ref räntan…
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
En sak jag funderat på är dock högkostnadskrediter.
Absolut, är det en högkostnadskredit gäller taket i alla lägen. Så när 100 % uppnåtts stannar avgifter och ränta.
- Meddelanden
- 2 686
- Mottagna reaktioner
- 1 130
- Poäng
- 927
Absolut, är det en högkostnadskredit gäller taket i alla lägen. Så när 100 % uppnåtts stannar avgifter och ränta.
Dröjsmålsräntan bör dock finnas på det beloppet.
undrar verkligen hur kontroll funktionen fungerar här bland bolagen
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Dröjsmålsräntan bör dock finnas på det beloppet.
undrar verkligen hur kontroll funktionen fungerar här bland bolagen
Ja dröjsmålsräntor ingår i taket.
Min erfarenhet är att det varierar, så man får ha lite koll själv. Men i de fall jag påtalat att taket gäller har det aldrig blivit nån diskussion.
- Meddelanden
- 2 686
- Mottagna reaktioner
- 1 130
- Poäng
- 927
Svårt dock ha koll när du väl släppt skulderna och betalningar sker via utmätningen, försvårar ännu mer när skulderna också säljs.Ja dröjsmålsräntor ingår i taket.
Min erfarenhet är att det varierar, så man får ha lite koll själv. Men i de fall jag påtalat att taket gäller har det aldrig blivit nån diskussion.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Det är det bästa med Forumet tycker jag, att man kan få ge varandra stöd och pepp och hjälp. Och som du säger, man är inte ensam här.Sitter i samma sits som er o det känns som en tuff resa. Men vi får peppa varandra o kämpa på. Har fått ovärderligt stöd av @Myra . Känns skönt att titta in här o känna att man inte är ensam

- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Svårt dock ha koll när du väl släppt skulderna och betalningar sker via utmätningen, försvårar ännu mer när skulderna också säljs.
Sant. Men det gäller bara högkostnadskrediter och de slår i taket rätt snabbt.
Så jag har haft koll på inkassobolagens ”mina sidor” och även begärt utdrag den kfm. Hela utmätningen ska ju gå mot kapitalet när väl taket slagit till…
- Meddelanden
- 529
- Mottagna reaktioner
- 256
- Poäng
- 447
Vadå. Finns det ett tak på hur höga räntorna blir och därefter så är det egentligen bara en ”en stor skuld utan ränta”?Sant. Men det gäller bara högkostnadskrediter och de slår i taket rätt snabbt.
Så jag har haft koll på inkassobolagens ”mina sidor” och även begärt utdrag den kfm. Hela utmätningen ska ju gå mot kapitalet när väl taket slagit till…
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Vadå. Finns det ett tak på hur höga räntorna blir och därefter så är det egentligen bara en ”en stor skuld utan ränta”?
Ja när det gäller s k högkostnadskrediter. Finns massa info om detta om du googlar. t ex:
Krediter - regler för företag | Konsumentverket
Som kreditgivare ska du genomföra en kreditprövning av konsumenten innan en kredit lämnas och även lämna särskild information i marknadsföringen av kredit.
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Kostnadstak
Kostnadstaket begränsar hur höga kostnaderna får vara för krediten. Konsumenten ska aldrig behöva betala mer än det lånade beloppet i kostnader. Till kostnader räknas kreditkostnader, det vill säga ränta och avgift, dröjsmålsränta samt kostnader för inkasso.Om konsumenten lånar exempelvis 10 000 kronor får kostnaden, utöver krediten, inte överstiga 10 000 kronor. Sammanlagt, lånebelopp, räntekostnader och avgifter, blir då max 20 000 kronor.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Min räddning skulle alltså kunna vara att jag har många högkostnadskrediter som jag redan betalt en hel del räntor på. Det här måste jag faktiskt räkna mer exakt på.Kostnadstak
Kostnadstaket begränsar hur höga kostnaderna får vara för krediten. Konsumenten ska aldrig behöva betala mer än det lånade beloppet i kostnader. Till kostnader räknas kreditkostnader, det vill säga ränta och avgift, dröjsmålsränta samt kostnader för inkasso.
Om konsumenten lånar exempelvis 10 000 kronor får kostnaden, utöver krediten, inte överstiga 10 000 kronor. Sammanlagt, lånebelopp, räntekostnader och avgifter, blir då max 20 000 kronor.
- Meddelanden
- 529
- Mottagna reaktioner
- 256
- Poäng
- 447
Detta gäller då enbart krediter?Kostnadstak
Kostnadstaket begränsar hur höga kostnaderna får vara för krediten. Konsumenten ska aldrig behöva betala mer än det lånade beloppet i kostnader. Till kostnader räknas kreditkostnader, det vill säga ränta och avgift, dröjsmålsränta samt kostnader för inkasso.
Om konsumenten lånar exempelvis 10 000 kronor får kostnaden, utöver krediten, inte överstiga 10 000 kronor. Sammanlagt, lånebelopp, räntekostnader och avgifter, blir då max 20 000 kronor.
- Meddelanden
- 2 442
- Mottagna reaktioner
- 1 592
- Poäng
- 1 147
Detta gäller då enbart krediter?
En högkostnadskredit är en kredit, ett lån, med effektiv ränta som uppgår till referensräntan plus 30 procentenheter. Våren 2022 innebär det i praktiken en effektiv ränta på minst 30 procentenheter.
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Jag fick inte anmärkningar när jag släppte mina och är ganska säker på att det fortfarande är så eftersom de inte rapporterar skulder till Uc.Vivus och Viaconto=ger dom betalningsanmärkningar? Är på väg att släppa .
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Nu behöver jag svar från någon som vet. Jag har många högkostnadskrediter. På dem ska enligt lag räntetak och kostnadstak tillämpas. Gäller det hela vägen, oavsett om inkasso köper skulden och eller om den hamnar hos KFM? Eller finns det någon hake?
Jag tänker släppa majoriteten av mina skulder då det inte går runt längre, och planen är att jag ska kunna betala av dom på 5-6 år tack vare just kostnadstaket. CSN som jag har utöver lön på några 1000:-/månad ska jag använda (förutom till kurslitteratur etc) till att fortsätta amortera de 2 stora lån jag inte släpper som har låg månadskostnad men också hyfsad ränta jämfört med mina övriga lån. Vad tror ni, är det här en framkomlig väg som kan hjälpa mig att bli skuldfri på egen hand? Nog för att skuldsanering är en fantastisk möjlighet vi har i vårt land, men det skulle vara så skönt att kunna lösa det själv.
Jag äger inget av direkt värde, men har fast jobb så därav min övertygelse att det är löneutmätning som blir aktuell.
Jag tänker släppa majoriteten av mina skulder då det inte går runt längre, och planen är att jag ska kunna betala av dom på 5-6 år tack vare just kostnadstaket. CSN som jag har utöver lön på några 1000:-/månad ska jag använda (förutom till kurslitteratur etc) till att fortsätta amortera de 2 stora lån jag inte släpper som har låg månadskostnad men också hyfsad ränta jämfört med mina övriga lån. Vad tror ni, är det här en framkomlig väg som kan hjälpa mig att bli skuldfri på egen hand? Nog för att skuldsanering är en fantastisk möjlighet vi har i vårt land, men det skulle vara så skönt att kunna lösa det själv.
Jag äger inget av direkt värde, men har fast jobb så därav min övertygelse att det är löneutmätning som blir aktuell.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Det låter som att det kan bli tufft att ha löneutmätning och samtidigt betala på lån vid sidan av.Nu behöver jag svar från någon som vet. Jag har många högkostnadskrediter. På dem ska enligt lag räntetak och kostnadstak tillämpas. Gäller det hela vägen, oavsett om inkasso köper skulden och eller om den hamnar hos KFM? Eller finns det någon hake?
Men om du har räknat på det och inkomsterna inte kommer att förändras till det sämre under tiden, kör.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Som sagt, mina studiemedel får KFM inte räkna med, så dom kommer jag ha utöver förbehållsbeloppet. De kommer räcka för att betala av 3000:-/månad tänker jag.Det låter som att det kan bli tufft att ha löneutmätning och samtidigt betala på lån vid sidan av.
Men om du har räknat på det och inkomsterna inte kommer att förändras till det sämre under tiden, kör.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Och du kommer att ha studiemedel i 5-6 år? Masterexamen som påbörjats nyss?Som sagt, mina studiemedel får KFM inte räkna med, så dom kommer jag ha utöver förbehållsbeloppet. De kommer räcka för att betala av 3000:-/månad tänker jag.
- Meddelanden
- 2 052
- Mottagna reaktioner
- 1 148
- Poäng
- 897
Nu hoppar jag bara in sådär men av erfarenhet så tar detta med att ”lösa själv” för mycket kraft och energi. Visst, tjänar du uppemot 800-1 mille om året löser man det nog men med en vanlig knegarlön vill jag påstå att det blir för tufft. Stor risk för väggen. Så blev det för mig. Första vändan gick, men efter ett återfall och ännu värre skuldsituation gick jag i delar. Råder dig att släppa allt. Precis allt.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Tack för era svar. Jag läser bara på deltid och på distans, så några år till är fullt troligt att jag kommer fortsätta plugga och ha CSN, ja.
Förstår er som rekommenderar mig att släppa allt. Fortfarande är det mycket som avgörs på om Gothia går med på en hållbar avbetalningsplan eller inte. Sen är det väl så att lite medvind, små lån som blir slutbetalning, några tusen i skatteåterbäring osv kan ge ringar på vattnet. Men lika väl skulle ett par karensdagar samma månad kunna skapa ringar på vattnet åt det negativa hållet.
Att släppa allt är en stor risk. Jag förlorar makten över mitt eget liv lite. Svårt att få lägenhet och svårt att sia om ifall man nånsin får skuldsanering. Släpper jag ALLT är det ca 600000:- och ca hälften är högkostnadskrediter.
Förstår er som rekommenderar mig att släppa allt. Fortfarande är det mycket som avgörs på om Gothia går med på en hållbar avbetalningsplan eller inte. Sen är det väl så att lite medvind, små lån som blir slutbetalning, några tusen i skatteåterbäring osv kan ge ringar på vattnet. Men lika väl skulle ett par karensdagar samma månad kunna skapa ringar på vattnet åt det negativa hållet.
Att släppa allt är en stor risk. Jag förlorar makten över mitt eget liv lite. Svårt att få lägenhet och svårt att sia om ifall man nånsin får skuldsanering. Släpper jag ALLT är det ca 600000:- och ca hälften är högkostnadskrediter.
- Meddelanden
- 3 399
- Mottagna reaktioner
- 3 463
- Poäng
- 1 957
Jag förstår helt hur du tänker, men som övriga säger så tänker jag att har man tänkt släppa till kfm så är det allt eller inget lixom. Låt såg att du släpper allt du tänkt släppa, du får utmätning och utslag som bet.anm. 2,5 år senare är skulden betald och du närmar dig att bli av med anmärkningen, vips, så kunde du inte betala de sista som du inte släppte och de skickar till kronofogden och du får ny anmärkning och ny löneutmätning. Är de inte bättre och ta allt i samma veva? 

- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Tack för det perspektivet. Det är förstås värt att beakta och fundera på.Jag förstår helt hur du tänker, men som övriga säger så tänker jag att har man tänkt släppa till kfm så är det allt eller inget lixom. Låt såg att du släpper allt du tänkt släppa, du får utmätning och utslag som bet.anm. 2,5 år senare är skulden betald och du närmar dig att bli av med anmärkningen, vips, så kunde du inte betala de sista som du inte släppte och de skickar till kronofogden och du får ny anmärkning och ny löneutmätning. Är de inte bättre och ta allt i samma veva?![]()
- Meddelanden
- 533
- Mottagna reaktioner
- 234
- Poäng
- 417
Lite i samma sits som dig & typ samma belopp, men jag har en ok lön ca 450 000 om året.Tack för det perspektivet. Det är förstås värt att beakta och fundera på.
Har några tuffa månader framöver med att betala av småkrediter(som kostar mest), men det skall gå.
Sedan har jag 3 större blancolån, men som jag redan har normal ränta på. Så när jag blivit av med dom små krediterna(4 st), så kommer jag inte ha problem längre att beta av dom andra större i rätt snabb takt. Samt kunna leva gott. Räknar med att bli av med samtliga småkrediter under detta år.
Därefter kan jag andas ut och leva mer normalt!
Fick intrycket att du endast pluggar?
Eller jobbar du med? Vad är din inkomst respektive utgifter?
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Kämpa på isåfall, du kommer tacka dig själv senare!Lite i samma sits som dig & typ samma belopp, men jag har en ok lön ca 450 000 om året.
Har några tuffa månader framöver med att betala av småkrediter(som kostar mest), men det skall gå.
Sedan har jag 3 större blancolån, men som jag redan har normal ränta på. Så när jag blivit av med dom små krediterna(4 st), så kommer jag inte ha problem längre att beta av dom andra större i rätt snabb takt. Samt kunna leva gott. Räknar med att bli av med samtliga småkrediter under detta år.
Därefter kan jag andas ut och leva mer normalt!
Fick intrycket att du endast pluggar?
Eller jobbar du med? Vad är din inkomst respektive utgifter?
Nu och framöver kommer jag jobba deltid och plugga deltid. Jag jämkar också då jag betalar över 100000:- i räntor per år. Så allt medräknat så kanske jag landar på 29000:- ut, ibland något mer ibland något mindre. Utgifterna ligger på ca 25000:- men då väntar jag på att flera ska hamna hos inkasso och får se vad Gothia går med på. Har lite extra marginaler med, jobbar lite storhelger, får semesterersättning och skatteåterbäring och kan ta ut det jag betalar in på ett par krediter så det drygar ut lite grann. Ett tufft år och få bort alla mina förfrågningar så tror jag att jag kan få samlingslån som gör situationen bättre sen. Men som sagt, det står och faller med vilket krav på betalplan gothia ställer. Ställer dom 6000:- exempelvis så är det helt omöjligt och då får jag se mig besegrad och låta det gå till KFM.
- Meddelanden
- 2 174
- Mottagna reaktioner
- 2 061
- Poäng
- 1 397
Tack för tipset, har koll på det. Därav att jag bara jobbar deltid samt pluggar deltid. Det är mycket tack vare jämkning jag får ut det jag får ut, och CSN räknar inkomst före skatt.Håll koll på fribeloppet annars kommer CSN och knackar på dörren och vill ha tillbaka sina pengar.
- Meddelanden
- 216
- Mottagna reaktioner
- 62
- Poäng
- 197
Nu kommet jag in å frågar med, om man släpper allt till kfm, och det är kanske på 90000. Jag kunde räkna ut på kfm sida att dom skulle dra 5000 kr i månaden . Kan det stämma? Men inkomst innan skatt på 27500 t ex? Det är ju mindre å bättre kostnad en va det blir på alla lånen i månaden. De negativa är ju allt man ej kan göra pga kfm
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.