Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Hur förbättrar jag mitt UC-score efter att ha löst flera smålån?

Hej!

Jag har idag ganska mycket lån och krediter, och mitt UC-score ligger på 19,9. Nu i augusti kommer jag att få in en större summa pengar och planerar att lösa sex mindre krediter. Därefter kommer jag bara att ha tre större lån kvar.

Jag har även 20 UC-förfrågningar det senaste året. Av dessa kommer nio att försvinna i slutet av augusti, och resterande successivt under nästa år.

Mitt mål är att så snabbt som möjligt samla återstående lånen för att få en lägre månadskostnad. Jag har en bra och stabil lön.

Min fråga är: Hur mycket kan mitt UC förbättras när nio förfrågningar försvinner och sex krediter, med ett sammanlagt kreditutrymme på drygt 200 000 kr, är avslutade? Är det någon som har varit i en liknande situation och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag har inte betalningsanmärkningar eller misskötta krediter.

Efter betalda småkrediter så kommer jag att ha privatlån på ca 900 000 kr. Min inkomst förra året låg på 950 000 kr. Jag vill samla ihop tre lån på Ca 350 000 kr totalt för att komma ner i månadskostnad. Och detta så snabbt som möjligt.

Mvh

Senast ändrad:
Hej!

Jag har idag ganska mycket lån och krediter, och mitt UC-score ligger på 19,9. Nu i augusti kommer jag att få in en större summa pengar och planerar att lösa sex mindre krediter. Därefter kommer jag bara att ha tre större lån kvar.

Jag har även 20 UC-förfrågningar det senaste året. Av dessa kommer nio att försvinna i slutet av augusti, och resterande successivt under nästa år.

Mitt mål är att så snabbt som möjligt samla återstående lånen för att få en lägre månadskostnad. Jag har en bra och stabil lön.

Min fråga är: Hur mycket kan mitt UC förbättras när nio förfrågningar försvinner och sex krediter, med ett sammanlagt kreditutrymme på drygt 200 000 kr, är avslutade? Är det någon som har varit i en liknande situation och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag har inte betalningsanmärkningar eller misskötta krediter

jag vill ta lån så snart som möjligt för att komma ner i månadskostnad.

Jag skulle gissa på att du landar på kring 3-6% och det kommer fortsätta dippa ner i takt med att det går längre tid från att dina övriga 11 förfrågningar har tagits med större hopp i och med att dom försvinner.

Baserat på min erfarenhet med mina egna förutsättningar. Min UC har ej uppdaterats efter att krediterna betalades ner från maxade i princip till den nivån dom är på just nu så vi får se om någon vecka. Jag har en färsk förfrågan sedan en månad tillbaka. Hoppas hamna på 2-4% för min egen del.
  • 7.6%
  • 5ff
  • 500K inkomst
  • 833K i synliga blanco
  • 3/30K kredit
  • 0/20K kredit
Man kan som sagt bara "gissa" så du får nog tyvärr vänta och se för ett säkert svar. Jag tror iallafall att du har goda chanser att ha möjlighet att söka lån i höst även fast jag rekommenderar dig att försöka vänta tills du är på max 5ff men jag förstår att det kliar i fingrarna.

Jag skulle gissa på att du landar på kring 3-6% och det kommer fortsätta dippa ner i takt med att det går längre tid från att dina övriga 11 förfrågningar har tagits med större hopp i och med att dom försvinner.

Baserat på min erfarenhet med mina egna förutsättningar. Min UC har ej uppdaterats efter att krediterna betalades ner från maxade i princip till den nivån dom är på just nu så vi får se om någon vecka. Jag har en färsk förfrågan sedan en månad tillbaka. Hoppas hamna på 2-4% för min egen del.
  • 7.6%
  • 5ff
  • 500K inkomst
  • 833K i synliga blanco
  • 3/30K kredit
  • 0/20K kredit
Man kan som sagt bara "gissa" så du får nog tyvärr vänta och se för ett säkert svar. Jag tror iallafall att du har goda chanser att ha möjlighet att söka lån i höst även fast jag rekommenderar dig att försöka vänta tills du är på max 5ff men jag förstår att det kliar i fingrarna.
Tack snälla för svar!
en fråga - de 6 lånen på 200 000 kr som jag kommer att betala av syns inte på UC. Innebär det inte att det påverkar UC att jag betalar av dessa?

Tack snälla för svar!
en fråga - de 6 lånen på 200 000 kr som jag kommer att betala av syns inte på UC. Innebär det inte att det påverkar UC att jag betalar av dessa?

Stämmer "tyvärr", det kommer inte att göra något för din UC. Det är endast sådant som syns på din UC som påverkar. Jag tror däremot att du kommer se en halvering av ditt betyg ändå baserat på dina förfrågningar som försvinner.

Stämmer "tyvärr", det kommer inte att göra något för din UC. Det är endast sådant som syns på din UC som påverkar. Jag tror däremot att du kommer se en halvering av ditt betyg ändå baserat på dina förfrågningar som försvinner.
What????? Oh det var ju mindre bra… vet du hur klarna påverkar uc?

men om jag försöker med samlingslån med lendo eller liknande - då kollar de väl inte bara på uc? Antal krediter måste väl påverka det?

Klarna påverkar bara om den syns på UC, vilket den inte gör för alla konstigt nog (t.ex mig).

Bankerna kollar enbart på UC med ett fåtal undantag som utöver det också kollar på Bisnode. Det är endast ett fåtal snabblån/krediter som ens rapporterar till Bisnode och det är UC i första hand som "riktiga" banker kollar på.

Klarna påverkar bara om den syns på UC, vilket den inte gör för alla konstigt nog (t.ex mig).

Bankerna kollar enbart på UC med ett fåtal undantag som utöver det också kollar på Bisnode. Det är endast ett fåtal snabblån/krediter som ens rapporterar till Bisnode och det är UC i första hand som "riktiga" banker kollar på.
Påverkar antal ff så sjukt mycket? Tror du att om alla försvinner att man kan komma ner på ett ”bra” betyg?

Påverkar antal ff så sjukt mycket? Tror du att om alla försvinner att man kan komma ner på ett ”bra” betyg?

Väldigt mycket. Jag gick från 6-7% upp till 9.4% när jag tog min senaste förfrågan. När en gammal förfrågan försvann den 31/7 så gick jag återigen ner till 7.6%. Att du har så pass många påverkar defintivt mest av allt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp