Långivare med aktiv utlåning

1. Brixo Kontokredit - Lån utan UC, Swish
2. Kredio - Lån utan UC
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Klaralån - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Hur fort skickar Onea till kronofogden

Kunnig medlem
Poäng: 147
Meddelanden
196
Mottagna reaktioner
39
Poäng
147
Ja frågan lyder som rubriken. Har ett lån jag tänkte betala tillbaka när skattepengarna kommer men lånet förfaller den 14/5 så jag är orolig att jag inte kan vänta så länge innan dom skickar till inkasso utan måste betala en förlägning. Vill ju helst vänta.

Vad har ni för erfarenheter av hur snabba dom är?

Menar självklart kronofogden eftersom onea inte har inkasso :-(

Även om man inte kan få avbetalningsplan hos Onea så går det till inkasso först och du blir då uppmanad till att betala hela skulden och innan dess antar jag att du åtminstonde fått en påminnelse

du får en påminellse och sen ett kravbrev innan fogden. minst 30 dagar har du på dig iaf efter det ursprungliga förfallodatumet.

Åh va bra, tack för svar, misstänkte att det skulle ta ett tag, men man vet ju aldrig med tanke på att dom är lite dumma med att man inte får avbetalningsplaner o,sv.

Då vågar jag vänta tills skattepengarna kommer så ska jag betala av hela lånet och äntligen bli av med det. Dumt att betala 800 för ingenting...

Jag är försenad med cirka 15 dagar och har hot om KFM , mitt ligger hos inkasso.

Jaha ojdå då kanske ca 25 dagar är på håret att klara sig från KF då? Men om dom skickar till KF så har man väl endå 8-10 dagar på sig att betala utan att få en anmärkning eller?

Ja, och då tillkommer avgift på cirka 1000:- för KFMs avgifter.

Ojdå, ja då är det ju bättre att betala dom 800 och förlänga istället, hm, synd att det är så på håret till om det hinner vidare eller inte.

Trist också att Onea inte har att man kan förlänga bara två veckor eller så...

De avgifter som kan tillkomma är:
60:- Påminnelseavg
180:- Inkassoavg
640:- Kronofogden
Tot 880:- + dröjsmålsräntan.
Nu vet jag inte vad de vill ha i ränta, men det blir nog allt billigare att pröjsa en förlängning om fogden blir inblandad.

Jag undrar bara hur det är med detta en person säger att det tar minst en månad innan kf blir inblandad en annan person får hot om kf efter 10 dagar

Jag undrar bara hur det är med detta en person säger att det tar minst en månad innan kf blir inblandad en annan person får hot om kf efter 10 dagar

Ja man undrar ju, läste i en annan tråd att dom hotat länge med KF så kanske är det det så att dom inte skickar direkt fast dom hotar med det.

Ja man undrar ju, läste i en annan tråd att dom hotat länge med KF så kanske är det det så att dom inte skickar direkt fast dom hotar med det.

Läste också det vet inte vad jag ska tro längre mitt lån förfaller 23/5 tänkte vänta tills skatten med att lösa det men vet inte om jag vågar

Jag har haft mitt Onea lån sen okt 2012 och har inte betalat något på det ,de har ännu inte skickat till Kfm...!! Så så snabba är dem inte även om de hotat med att göra det,har försökt med avbetalningsplan men det är stopp.Men betala ska jag göra med skattepengarna!! Ska bli skönt att bli av med skiten

Jag har haft mitt Onea lån sen okt 2012 och har inte betalat något på det ,de har ännu inte skickat till Kfm...!! Så så snabba är dem inte även om de hotat med att göra det,har försökt med avbetalningsplan men det är stopp.Men betala ska jag göra med skattepengarna!! Ska bli skönt att bli av med skiten

Vet inte vad jag ska göra längre vänta tills inkasso kommer eller betala tillbaka när skatten kommer hur ska ni andra göra???

Vet inte vad jag ska göra längre vänta tills inkasso kommer eller betala tillbaka när skatten kommer hur ska ni andra göra???

Jag kommer nog vänta, förhoppningsvis hinner dom inte skicka till kronofogden, gör dom det så hinner jag betala innan jag får anmärkning är ju max 24 dagar,och har jag otur o får betala så är det ju nästan samma summa som att förlänga.

Har endå inte förlägningspengar förrens på måndag.

Jag kommer nog vänta, förhoppningsvis hinner dom inte skicka till kronofogden, gör dom det så hinner jag betala innan jag får anmärkning är ju max 24 dagar,och har jag otur o får betala så är det ju nästan samma summa som att förlänga.

Har endå inte förlägningspengar förrens på måndag.

Jag kommer också att vänta kommer släppa mitt DinFinans lån också så det
blir några oroliga veckor fram till skatten men för mig är det 2226 kronor i förrlängningsavgifter jag inte betalar denna månad.

Vilka förfallodatum har ni?

isis har du bestämt dig hur du gör med ditt lån väntar du eller kommer du att förlänga?

för mig tog det över 30 dar innan fogden, närmare 40.

isis har du bestämt dig hur du gör med ditt lån väntar du eller kommer du att förlänga?

Jag väntar, har ju som sagt förfallodag idag, har inte 800.- att förlänga med idag endå, först på måndag då barnbidraget kommer.
Och jag tänker att även om jag skulle ha sån otur att det hinner komma till KF så hinner jag betala innan något händer. Och då är det endå samma pengar som att förlänga.

Fick du flera hot innan då? Kontaktade du dom på något sätt då också (för att kanske stoppa att dom skickade det vidare)

jag fick flera påminnelse sms inna jag fick det skriftliga. iofs, jag ringde in och sa att jag skulle betala hela skulden inom några dagar efter påminnelsen. dom skulle anteckna det o kanske tjänade jag några dagar på det? möjligt. det tog lång tid för kravbrevet att komma i brevlådan efter påminnelsen. gör en fuling som mig då o ring o säg att du ska pröjsa ett visst datum men strunta i det.

Hjälp, jag struntade i att förlänga mitt Onealån och DinFinanslån denna månad det är 2226 kronor jag så att säga sparat in. Har tänkt lösa båda när skatten kommer i juni men tror ni att de kommer att skicka till fogden innan dess.Det har stått så olika här i forumet vissa har inte hört något på 3 månader andra har fått hot om fogden efter 15 dagar.Snälla vad tror ni är mycket orolig för vad som kommer att hända båda lånen förfaller i morgon så idag är det 2 veckor tills skattepengarna kommer.Ångrar att jag tog beslutet att inte förlänga men jag har inte pengarna och nu är det försent. Så alla vad tror ni klarar jag mig i 2 veckor utan brev från fogden.

Hjälp, jag struntade i att förlänga mitt Onealån och DinFinanslån denna månad det är 2226 kronor jag så att säga sparat in. Har tänkt lösa båda när skatten kommer i juni men tror ni att de kommer att skicka till fogden innan dess.Det har stått så olika här i forumet vissa har inte hört något på 3 månader andra har fått hot om fogden efter 15 dagar.Snälla vad tror ni är mycket orolig för vad som kommer att hända båda lånen förfaller i morgon så idag är det 2 veckor tills skattepengarna kommer.Ångrar att jag tog beslutet att inte förlänga men jag har inte pengarna och nu är det försent. Så alla vad tror ni klarar jag mig i 2 veckor utan brev från fogden.

Tror du klarar det

Hej, det är nog ingen fara ang ditt onea lån, mitt lån har nu förfallit för 10 dagar sedan idag, och idag fick jag sms och mail om att dom kommer skicka ut kravbrev vilket med för en kostnad på 180kr (den blir jag väl dock tvungen att betala)

Men i brevet står också att jag kan förlänga lånet, så om du ångrat dig och inte vågar vänta så kan du ju säkert betala förlägning fast lånet förfallit.

Men som sagt om det förfaller imorgon och det tar minst 10 dagar innan kravet kommer och på min påminelse som jag fått som mail idag står dessutom att jag har till 31 på mig att betala det innebär ju 7dagar till. Så minst 17 dagar innan dom skickar ut något krav och sen tar det väl ett par dagar innan kronofogden också tror jag.

Kommer ju ta lång tid innan det går till kronofogden då, så oroa dig inte. Och även om det går till kronofogden är det ju ingen fara så länge du betalar när brevet från kronofogden kommer? Så du har ju gott om tid på dig och inget händer även om du får ett brev från kronofogden, du får tid på dig att betala från dom också och har fortfarande tjänat på att inte förlänga även om du får avgifter från inkasso och kronofogden i värsta fall. Men det lär inte hinna gå längre än till inkasso.

Du kan vara lugn. De kommer låta lånet ticka med ränta. Ett förfallet lån kan man inte ta ut ockerränta på! Därför finns långtidsbevakning... :-)

Tack för svar blir så orolig har aldrig gjort så här tidigare.

Onea & Din Finans

Hej
Mina lån hos Onea & Din Finans förföll den sista mars, dom hotatde skickade till inkasso deras egna, men sen har inget hänt fått påminnelse några gånger & så, men jag tror ni kan vara lugna mitt har ju inte gått vidare än:)

Du kan vara lugn. De kommer låta lånet ticka med ränta. Ett förfallet lån kan man inte ta ut ockerränta på! Därför finns långtidsbevakning... :-)

Vilken dröjsmålsräntan som utgår efter förfallodagen beror på vad som avtalats. Oftast är dröjsmålsräntan väsentligt lägre än räntan under försträckningens löptid. Det är inte ovanligt att den nominella räntan (under försträckningens löptid) uppgår till 100 % per år, medan dröjsmålsräntan uppgår till 30 % per år. Emellertid finns det undantag. Som exempel tillämpar kortlån.se en högre dröjsmålsräntan än den vad den nominella räntan uppgår till.

Vilken dröjsmålsräntan som utgår efter förfallodagen beror på vad som avtalats. Oftast är dröjsmålsräntan väsentligt lägre än räntan under försträckningens löptid. Det är inte ovanligt att den nominella räntan (under försträckningens löptid) uppgår till 100 % per år, medan dröjsmålsräntan uppgår till 30 % per år. Emellertid finns det undantag. Som exempel tillämpar kortlån.se en högre dröjsmålsräntan än den vad den nominella räntan uppgår till.

Tack för ditt inlägg, men jag förstår inte alls vad du menar.Förklara gärna på ett enklare sätt.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp