• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hur hade ni gjort i min situation?

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
112
Poäng
297
Hej allesammans! ^^

Nu när Fairlo har ändrat villkoren IGEN och jag inte längre kan levla mitt befintliga lån till 100k behöver jag lite råd kring mitt ekonomiska upplägg framöver. Vanligtvis går ekonomin runt ändå fast det blir tajt men nu står det still i mitt huvud och jag har dåligt med tålamod att vänta ut ff på uc och bisnode.

Har följande synligt på UC: ränta ej inkluderat

Svea bank lån 20.000kr, 560kr/mån
Ferratum kredit 45.000kr, 1800kr/mån
Goodcash 50.000kr, 1300kr/mån
Nordea kredit 2000kr, outnyttjat
Norwegian: 10.000kr, helt betalt sen mars men syns fortfarande på UC

UC: 28,3
17 ff nästan alla försvinner nov/dec 2022, 4 ff under våren 2023

Och följande utanför UC: ränta ej inkluderat

Fairlo 30.000kr, 700kr/mån
Slantar 30.000kr, 900kr/mån
Credifi: 29.000kr
Lumify: 38.000kr

Bisnode: 4
15+ ff nästan alla försvinner nov/dec 2022

Credisafe:
hög kreditvärdighet 9

Har börjat betala av alla sen januari utom de två sistnämnda så skuldsumman är stort sett likadant. Credifi och Lumify ligger jag nu efter med sen 14 dagar tbx. Planen var att öka Fairlo och betala dessa men ICKE, tack vare deras nya villkor. Antar att Credifi och Lumify ska till inkasso nu. Finns ju ingen chans att betala på annat sätt.
Sen får jag ca. 11.000kr i skatteåterbäring som jag undrar om jag ska lägga på spar (inför julen då jag är rädd att inte kunna handla på faktura till dess) eller betala in på ett av krediterna? Jag får ut 27500kr i lön efter skatt, har utgifter på 14500kr exkl. amortering på lånen.

Har förstått att jag måste få ner UC och samla allt men det kommer inte hända förrän våren 2023 Och jag har så dåligt med tålamod tyvärr.

Nu undrar jag om ni har råd eller tips på hur jag bär mig åt och vad jag borde fokusera på att få bort först. :folded:
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Hej allesammans! ^^

Nu när Fairlo har ändrat villkoren IGEN och jag inte längre kan levla mitt befintliga lån till 100k behöver jag lite råd kring mitt ekonomiska upplägg framöver. Vanligtvis går ekonomin runt ändå fast det blir tajt men nu står det still i mitt huvud och jag har dåligt med tålamod att vänta ut ff på uc och bisnode.

Har följande synligt på UC: ränta ej inkluderat

Svea bank lån 20.000kr, 560kr/mån
Ferratum kredit 45.000kr, 1800kr/mån
Goodcash 50.000kr, 1300kr/mån
Nordea kredit 2000kr, outnyttjat
Norwegian: 10.000kr, helt betalt sen mars men syns fortfarande på UC

UC: 28,3
17 ff nästan alla försvinner nov/dec 2022, 4 ff under våren 2023

Och följande utanför UC: ränta ej inkluderat

Fairlo 30.000kr, 700kr/mån
Slantar 30.000kr, 900kr/mån
Credifi: 29.000kr
Lumify: 38.000kr

Bisnode: 4
15+ ff nästan alla försvinner nov/dec 2022

Credisafe:
hög kreditvärdighet 9

Har börjat betala av alla sen januari utom de två sistnämnda så skuldsumman är stort sett likadant. Credifi och Lumify ligger jag nu efter med sen 14 dagar tbx. Planen var att öka Fairlo och betala dessa men ICKE, tack vare deras nya villkor. Antar att Credifi och Lumify ska till inkasso nu. Finns ju ingen chans att betala på annat sätt.
Sen får jag ca. 11.000kr i skatteåterbäring som jag undrar om jag ska lägga på spar (inför julen då jag är rädd att inte kunna handla på faktura till dess) eller betala in på ett av krediterna? Jag får ut 27500kr i lön efter skatt, har utgifter på 14500kr exkl. amortering på lånen.

Har förstått att jag måste få ner UC och samla allt men det kommer inte hända förrän våren 2023 Och jag har så dåligt med tålamod tyvärr.

Nu undrar jag om ni har råd eller tips på hur jag bär mig åt och vad jag borde fokusera på att få bort först. :folded:
Vad menar du med 'utan ränta?' Är månadsbeloppen utan ränta? Eller menar du att du anger nuvarande skuld?
Sedan; vad får ditt 'dåliga' tålamod kosta dig?
Att redan nu planera att köpa saker på faktura/kredit till julen är inte en bra eller långsiktig plan för dig att komma ur lånekarusellen.

Prio 1; Bestäm dig om du vill bli skuldfri och ge dig fan på att du lyckas med det.
Prio 2; Sluta låna och jobba på en avbetalningsplan innan eller efter krediterna hamnat hos inkasso. Använd ALLA pengar till att släcka krediterna. Du blöder pengar. Om man har ett blödande sår i halsen lägger man inte ett plåster på tummen. Sälj allt du kan sälja. Betalningsfria månader kan du ringa och fråga efter hos alla dina kreditgivare och använd dessa till att släcka krediter i sin helhet.
Prio 3; Få bättre kredit betyg hos UC. Dvs lägg fokus på släcka krediterna som ligger på UC. När du kommer ner till < 5ff kan du få ett bra betyg, men det betyder att du måste släcka krediterna.
Prio 4; få ett samlingslån med bra villkor. Att inte ha tålamod är kan vara skillnaden mellan att få ett lån med bättre villkor eller att få ett lån med 25% ränta. Välj.

Lycka till! Det är bara att bestämma sig, hur gärna vill man bli skuldfri.
 

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
112
Poäng
297
Vad menar du med 'utan ränta?' Är månadsbeloppen utan ränta? Eller menar du att du anger nuvarande skuld?
Sedan; vad får ditt 'dåliga' tålamod kosta dig?
Att redan nu planera att köpa saker på faktura/kredit till julen är inte en bra eller långsiktig plan för dig att komma ur lånekarusellen.

Prio 1; Bestäm dig om du vill bli skuldfri och ge dig fan på att du lyckas med det.
Prio 2; Sluta låna och jobba på en avbetalningsplan innan eller efter krediterna hamnat hos inkasso. Använd ALLA pengar till att släcka krediterna. Du blöder pengar. Om man har ett blödande sår i halsen lägger man inte ett plåster på tummen. Sälj allt du kan sälja. Betalningsfria månader kan du ringa och fråga efter hos alla dina kreditgivare och använd dessa till att släcka krediter i sin helhet.
Prio 3; Få bättre kredit betyg hos UC. Dvs lägg fokus på släcka krediterna som ligger på UC. När du kommer ner till < 5ff kan du få ett bra betyg, men det betyder att du måste släcka krediterna.
Prio 4; få ett samlingslån med bra villkor. Att inte ha tålamod är kan vara skillnaden mellan att få ett lån med bättre villkor eller att få ett lån med 25% ränta. Välj.

Lycka till! Det är bara att bestämma sig, hur gärna vill man bli skuldfri.

Tack för ditt svar.
Med ’utan ränta’ menar jag beloppen som jag har lånat. T.ex 30.000kr har jag lånat och exkluderar en ränta som jag inte har specificerat här ovan men som tillkommer. Restskulden blir alltså ännu högre än den som står.

Angående fakturaköpen så brukade jag sällan behöva handla på faktura tidigare. I och med att jag inte kommer kunna avbetala alla skulder till jul blir jag mer eller mindre tvingad att köpa på faktura sen, men har ju så sjukt dålig UC. Oklart om Klarna/Qliro tittar på UC ens. Så jag funderar mest över att lägga undan de 11.000kr skatteåterbäring så att jag kan köpa julklapparna med dessa pengar. Självklart kan jag betala in på t.ex. Ferratum men då har jag ändå långt kvar till den är nollad. Och oklart vilka belopp Gothia inkasso kommer kräva för Credifi och Lumify.

Jag har inget sparande eller buffert för oförutsedda händelser idag och det skulle kanske ta lite från min oro att lägga undan de 11k. Det är iaf den mest logiska långsiktiga planeringen jag kan tänka på men jag kanske tänker fel.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Tack för ditt svar.
Med ’utan ränta’ menar jag beloppen som jag har lånat. T.ex 30.000kr har jag lånat och exkluderar en ränta som jag inte har specificerat här ovan men som tillkommer. Restskulden blir alltså ännu högre än den som står.

Angående fakturaköpen så brukade jag sällan behöva handla på faktura tidigare. I och med att jag inte kommer kunna avbetala alla skulder till jul blir jag mer eller mindre tvingad att köpa på faktura sen, men har ju så sjukt dålig UC. Oklart om Klarna/Qliro tittar på UC ens. Så jag funderar mest över att lägga undan de 11.000kr skatteåterbäring så att jag kan köpa julklapparna med dessa pengar. Självklart kan jag betala in på t.ex. Ferratum men då har jag ändå långt kvar till den är nollad. Och oklart vilka belopp Gothia inkasso kommer kräva för Credifi och Lumify.

Jag har inget sparande eller buffert för oförutsedda händelser idag och det skulle kanske ta lite från min oro att lägga undan de 11k. Det är iaf den mest logiska långsiktiga planeringen jag kan tänka på men jag kanske tänker fel.
Så egentligen vill du inte bli skuldfri? Eller det är ok att det tar längre tid och får kosta lite extra för att bli skuldfri?
Det ligger ingen bedömning i det, bara ett observerande.
 

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
112
Poäng
297
Så egentligen vill du inte bli skuldfri? Eller det är ok att det tar längre tid och får kosta lite extra för att bli skuldfri?
Det ligger ingen bedömning i det, bara ett observerande.
Jo självklart ska jag bli skuldfri och jag vill samla alla lån och krediter så fort det går för att kunna ha mer frihet med min lön.
Det är mer att jag vill lägga upp det smart med tanke på att jag vet vilka utgifter som kommer framöver.

Är det Ferratum jag borde fokusera på mest just nu i och med att den står som kredit hos UC?
 

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
112
Poäng
297
Då kör jag på det..
 

Miika

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
20 Februari 2022
Meddelanden
216
Mottagna reaktioner
112
Poäng
297
Är det ens möjligt att släcka Ferratum…? Har betalat 1800-2000kr varje månad sen december och det står fortfarande att jag har en skuld på 45k - samma som jag lånat. Blir så trött... Nu när fairlo inte känns bra längre tänkte jag fokusera på Ferratum.. Tänkte betala in ca 30.000kr snart men blir ju livrädd att skulden är likadan sen. :oops:
 

Kash

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
8 Januari 2018
Meddelanden
128
Mottagna reaktioner
76
Poäng
217
Fördelen med ferratum är hur lätt det är att ta ut och sätta in. Har för mig man kan ta ut dygnet runt med ferratum och ha pengarna på kontot inom en timme.

Så du borde betala av 11k på ferratum och ta ut dem sen om du behöver till något akut. 11k med 39% ränta eller vad ferratum har blir mycket mer än man tror. 2.1k i ränta till december bara för att du ska ha en buffert är rätt sjukt.

Själv ser jag ingen vitts med en stor buffert så länge man har skulder. Om det händer nåt så får jag ta ut från någon kredit eller lösa det på nåt annat sätt då.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Är det ens möjligt att släcka Ferratum…? Har betalat 1800-2000kr varje månad sen december och det står fortfarande att jag har en skuld på 45k - samma som jag lånat. Blir så trött... Nu när fairlo inte känns bra längre tänkte jag fokusera på Ferratum.. Tänkte betala in ca 30.000kr snart men blir ju livrädd att skulden är likadan sen. :oops:
Hör av dig till Ferratum att du vill stänga krediten och slutlösa. Betala in de 30K och minska krediten till det som är kvar. Dvs har du 45K och det är det beloppet som skall lösas: betala 30K. Stäm av med Ferratum att det bara är 15K kvar (plus ränta tills det är betald).
 

TTA

Viktig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
24 Augusti 2021
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
62
Poäng
187
Jag har samma problem med ferratum, jag har betalat 400kr extra (minimum 1800 för en kredit på 45000 nyttjat ) försökte få ur kundtjänst om hur mycket jag måste betala in för att det ska börja synas på lånet.
Svaret jag fick var : jag får bestämma själv hur mycket jag behöver betala extra :D
Vilket inte stämde för 400 extra åts upp direkt av räntorna .
Så om man betalar minimum så eldar man för kråkorna i princip... Man borde korrigera minimum beloppet som faktiskt genererar på lånet.
Men smart av dom att tjäna pengar på oss som ändå försöker hålla oss ovanför vattenytan med nog mycket utgifter.
Nu frågar jag er - vet ni hur mycket man ska betala för att det ska börja synas på lånet?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp