Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Hur länge lagrar bankerna ansökningshistorik?

Hej alla

Jag tänkte på en liten grej idag och det kan vara så att jag är nojig i onödan men ponera följande:

Att jag ansöker hos en låneförmedlare idag med sämre förutsättningar. Vi säger historiskt skuldsaldo hos kfm, någon anmärkning eller dyl och x antal banker kollar på det hela och inte ger något bud.

Ponera att det sedan gått ett år. Man är glad över sin goda kreditvärdighet och väljer att ansöka hos en förmedlare igen och bankerna återigen tar en titt på det hela. Borde man vara rädd för all framtid att om bankerna en gång gett avslag kommer de "lagra" det avslaget för all framtid längre fram eller kan man vara lugn och se fram emot god kreditvärdighet i framtiden?

Hoppas inte jag formulerade allt för rörigt!
Jennifer

Hej alla

Jag tänkte på en liten grej idag och det kan vara så att jag är nojig i onödan men ponera följande:

Att jag ansöker hos en låneförmedlare idag med sämre förutsättningar. Vi säger historiskt skuldsaldo hos kfm, någon anmärkning eller dyl och x antal banker kollar på det hela och inte ger något bud.

Ponera att det sedan gått ett år. Man är glad över sin goda kreditvärdighet och väljer att ansöka hos en förmedlare igen och bankerna återigen tar en titt på det hela. Borde man vara rädd för all framtid att om bankerna en gång gett avslag kommer de "lagra" det avslaget för all framtid längre fram eller kan man vara lugn och se fram emot god kreditvärdighet i framtiden?

Hoppas inte jag formulerade allt för rörigt!
Jennifer

Stora bankerna inga problem. Infon finns sparad med används inte.

Mindre kreditgivare och mindre banker är ungefär samma men några få kommer att utnyttja gammal info. Men aldrig berätta det för dig.

Vissa storbanker använder info om tidigare avslag som grund för maskinellt avslag, jag minns inte hur länge det var kvar bara

Hörde av en vän som haft skuldsanering (där ett lån från ikano ingick) inte fick en Ikea-kredit via ikano trots att hennes UC var på topp efter saneringen. Inte så konstigt kanske (?)

Hej

Jo men det kan jag dock förstå eftersom det är misskött kredit/lån inom samma koncern :) inte det som jag syftade på med min fråga men tack för info

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp